Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

25 maja 2018 roku zacznie obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. znane jako RODO.

Dlatego aby dalej móc dostarczać Ci materiały odpowiednie do Twojego etapu edukacji, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści do Twojego zachowania. Dzięki temu możemy zapamiętywać jakie materiały są Ci potrzebne. Dbamy o Twoją prywatność, więc nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę na ich zbieranie możesz wycofać na podstronie polityka prywatności.

Klikając "Przejdź do Odrabiamy", zgadzasz się na wskazane powyżej działania. W przeciwnym wypadku, nie jesteśmy w stanie zrealizować usługi kompleksowo i prosimy o opuszczenie strony.

Polityka prywatności

Drogi Użytkowniku w każdej chwili masz prawo cofnąć zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych. Cofnięcie zgody nie będzie wpływać na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie wyrażonej przez Ciebie zgody przed jej wycofaniem. Po cofnięciu zgody wszystkie twoje dane zostaną usunięte z serwisu. Udzielenie zgody możesz modyfikować w zakładce 'Informacja o danych osobowych'

Historia

Historia 7 (Podręcznik, WSiP )

Porównaj powstanie listopadowe z powstaniem 4.34 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 7 Klasa
  3. Historia

Porównaj powstanie listopadowe z powstaniem

1
 Zadanie
2
 Zadanie
3
 Zadanie

4
 Zadanie

Porównanie powstania listopadowego (1830-1831) z powstaniem styczniowym (1863-1864).

  • Oba powstania skierowane były przeciwko Rosji - wybuchały na terenie Królestwa Polskiego;
  • Głównym celem powstańców była walka o niepodległe państwo polskie;
  • Czynnikiem zachęcającym do wybuchu obu powstań była sytuacja wewnętrzna Rosji - przed wybuchem powstania listopadowego poniosła ona klęskę w wojnie z Turcją, natomiast przed powstaniem styczniowym - klęskę w wojnie krymskiej;
  • Zarówno powstanie listopadowe jak i powstanie styczniowe - były efektem bezwzględnej polityki Rosji wobec Polaków - łamanie przez cara konstytucji Królestwa Polskiego, wprowadzenie cenzury, tajnej policji, likwidacja legalnej opozycji w sejmie, żelazna dyscyplina wielkiego księcia Konstantego, represje wobec Polaków, ogłoszenie "branki";
  • Oba zrywy niepodległościowe były poprzedzone działalnością konspiracyjną. Przed powstaniem listopadowym działały tajne związki - filomatów, filaretów, Wolnomularstwo Narodowe, Towarzystwo Patriotyczne. Przed wybuchem powstania styczniowego największą rolę odgrywali "biali" oraz "czerwoni";
  • Mimo nieudolności głównodowodzących powstaniem listopadowym - wiele starć zostało wygranych przez Polaków, co świadczyło o dużym talencie dowódczym niższych rangą oficerów oraz o znakomitym wyszkoleniu polskiej armii;
  • W czasie powstania styczniowego - Polacy nie dysponowali regularnymi oddziałami wojskowymi. Do wali z armią rosyjską w Królestwie Polskim, które liczyła 100 tys. żołnierzy, w pierwszym dniu powstania styczniowego stanęło jedynie około 6 tys. Polaków. W większości byli ono słabo uzbrojeni i niezorganizowani. Do walki używali myśliwskich sztucerów, karabinów i pistoletów przemycanych z Zachodu, a nawet kos. Walki przerodziły się w wojnę partyzancką;
  • Powstanie listopadowe przerodziło się w regularną wojnę polsko-rosyjską, objęło swym zasięgiem obszar Królestwa Polskiego, Litwy i Ukrainy. Z kolei powstanie styczniowe od lata 1863 r. objęło tereny: Królestwa Polskiego, Litwy, Białorusi i część Ukrainy;
  • Oba powstania przyniosły ogromne straty - śmierć tysięcy powstańców, zsyłki na Syberię, konfiskata mienia, zaostrzenie polityki rusyfikacji, nałożenie na Królestwo Polskie kontrybucji, złamanie polskiego ruchu niepodległościowego.
DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Igor Kąkolewski, Krzysztof Kowalewski, Anita Plumińska-Mieloch
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

49010

Nauczyciel

Wiedza
Równość ułamków

Każdy ułamek można zapisać na nieskończoną ilość sposobów. Dokonując operacji rozszerzania lub skracania otrzymujemy ułamek, który jest równy ułamkowi wyjściowemu.

Pamiętajmy jednak, że każdy ułamek można rozszerzyć, jednak nie każdy ułamek można skrócić. Ułamki, których nie da się już skrócić nazywamy ułamkami nieskracalnymi.

  • Rozszerzanie ułamków - mnożymy licznik i mianownik przez tą sama liczbę różną od zera; ułamek otrzymamy w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Rozszerzmy ułamek $$3/5$$ przez 3, czyli licznik i mianownik mnożymy przez 3:

      $$3/5=9/{15}={27}/{45}=...$$
       
  • Skracanie ułamków - dzielimy licznik i mianownik przez tą samą liczbę różną od zera; ułamek otrzymany w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Skróćmy ułamek $$8/{16}$$ przez 2, czyli licznik i mianownik dzielimy przez 2:

      $$8/{16}=4/8=2/4=1/2$$ 
 
Pole powierzchni prostopadłościanu

Pole powierzchni prostopadłościanu to suma pól wszystkich jego ścian.

$$P_p$$ -> pole powierzchni

Pole powierzchni prostopadłościanu
 

Każdy prostopadłościan ma 3 pary takich samych ścian.

Pole powierzchni oblicza się z poniższego wzoru, gdzie $$P_1$$, $$P_2$$ i $$P_3$$ to pola ścian prostopadłościanu.

$$P_p=2•P_1+2•P_2+2•P_3$$

Wzór na pole powierzchni prostopadłościanu możemy zapisać w następującej postaci:
$$P_p = 2•a•b + 2•b•c + 2•a•c$$ (a,b,c - wymiary prostopadłościanu)
 

  Zapamiętaj

Sześcian ma sześć jednakowych ścian, więc pole jego powierzchni oblicza się ze wzoru: $$P_p=6•P$$, gdzie P oznacza pole jednej ściany tego sześcianu. Natomiast wzór na pole powierzchni sześcianu możemy zapisać w następującej postaci: $$P_p = 6•a•a = 6•a^2$$ (a - bok sześcianu).

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom