Historia

Jakie znaczenie dla powstania styczniowego 4.6 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 7 Klasa
  3. Historia

Jakie znaczenie dla powstania styczniowego

1
 Zadanie

2
 Zadanie
3
 Zadanie
4
 Zadanie
  • Jakie znaczenie dla powstania styczniowego miało powierzenie dyktatury Romualdowi Trauguttowi?

Powierzenie dyktatury Romualdowi Trauguttowi miało wielkie znaczenie dla dalszego rozwoju powstania. Dzięki jego wielkiemu zaangażowaniu i wprowadzonym zmianom organizacyjnym - walczącym udało się przetrwać zimę, mimo, że odziały z miesiąca na miesiąc malały.

Ukryty pod przybranym nazwiskiem w jednym z warszawskich mieszkań, Traugutt przez kilka miesięcy usiłował zaradzić klęsce. Wysyłał misje dyplomatyczne na Zachód, starał się pozyskać broń oraz przekształcić oddziały partyzanckie w regularną armię.

Ostatni dyktator powstania styczniowego dążył do wprowadzenia w życie dekretu o uwłaszczeniu chłopów, niestety bezskutecznie. Mieszkańcy wsi, odpowiednio manipulowani przez Rosjan, nie chcieli angażować się w walkę przeciwko carowi. Definitywnie szanse powstańców liczących na pomoc ze strony chłopów przekreślił car Aleksander II, wydając w marcu 1864 r. dekret o uwłaszczeniu. Miesiąc później, Traugutt został aresztowany, co zadecydowało o upadku powstania. W trakcie śledztwa dyktator wykazał się bohaterską postawą - nie wydał nikogo spośród swoich współpracowników. Został skazany na karę śmierci. Wyrok wykonano 5 sierpnia 1864 r. na stokach warszawskiej Cytadeli w obecności kilkudziesięciu tysięcy osób, śpiewających modlitwę "Święty Boże".

  • Romuald Traugutt był człowiekiem niezłomnym i prawym. Kierował powstaniem nawet wtedy, gdy wiedział, że jest ono skazane na klęskę.

DYSKUSJA
klasa:
Informacje
Autorzy: Igor Kąkolewski, Krzysztof Kowalewski, Anita Plumińska-Mieloch
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
ISBN: 9788302166891
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

55637

Nauczyciel

Wiedza
Dodawanie ułamków zwykłych
  1. Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach – dodajemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$4/7+6/7={10}/7=1 3/7$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku dodania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości (jak w przykładzie powyższym).

    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę (jak w przykładzie poniżej).

  2. Dodawanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy dodawanie.

    Przykład:

    • $$3/10+ 1/5=3/{10}+ {1•2}/{5•2}=3/{10}+ 2/{10}=5/{10}={5÷5}/{10÷5}=1/2$$
       
  3. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      $$2 1/3+ 1 1/3= {2•3+1}/3+{1•3+1}/3=7/3+4/3={11}/3=3 2/3$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/3= 2 + 1/3+ 1 + 1/3= 3 + 2/3= 3 2/3$$
       
  4. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy dodawanie.

      $$2 1/3+ 1 1/2= {2•3+1}/3+{1•2+1}/2=7/3+3/2={7•2}/{3•2}+{3•3}/{2•3}={14}/6 + 9/6={23}/6=3 5/6$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/2= 2 + 1/3+ 1 + 1/2= 3 + 1/3+ 1/2= 3 + {1•2}/{3•2}+ {1•3}/{2•3}= 3 + 2/6+ 3/6= 3 + 5/6= 3 5/6$$
 
Wielokrotności

Wielokrotność liczby otrzymamy mnożąc tę liczbę przez kolejne liczby naturalne. 

Uwaga!!!

0 jest wielokrotnością każdej liczby naturalnej. 

Każda liczba naturalna jest wielokrotnością liczby 1. 


Przykłady
:

  • wielokrotności liczby 4 to: 
    • 0, bo  `0*4=0` 
    • 4, bo  `1*4=4`  
    • 8, bo  `2*4=8`  
    • 12, bo  `3*4=12`  
    • 16, bo  `4*4=16`  
    • 20, bo  `5*4=20` , itd.  
       
  • wielokrotności liczby 8 to:
    • 0, bo  `0*8=0`  
    • 8, bo  `1*8=8`  
    • 16, bo  `2*8=16`  
    • 24, bo  `3*8=24`  
    • 32, bo  `4*8=32`  
    • 40, bo  `5*8=40`, itd.  
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom