Historia

Wyjaśnij, na czym polegało liberum veto. 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Historia

Wyjaśnij, na czym polegało liberum veto.

Ćwiczenie
 Zadanie
1
 Zadanie
2
 Zadanie
3
 Zadanie

4
 Zadanie

Liberum veto - (łac. wolne nie pozwalam) - potoczna nazwa funkcjonującego w XVII i XVIII - wiecznej Polsce prawa, pozwalającego każdemu posłowi na zerwanie obrad sejmu, jeśli nie zgadzał się z proponowaną ustawą, poprzez wzniesienie okrzyku: "liberum veto". Dochodziło wówczas do zerwania obrad sejmu i uznania za nieważne wszystkich dotychczasowych uchwał. A ponieważ to sejm decydował o najważniejszych sprawach państwa, walki magnackich koterii zmanipulowały Rzeczpospolitą. Stała się ona państwem, którym trudno było rządzić i którego trudno było bronić.

Jako pierwszy, okrzyku "nie pozwalam" użył poseł Władysław Siciński w 1652 roku.

Z czasem "liberum veto" stało się instrumentem politycznego oddziaływania na sprawy polskie, z którego chętnie korzystali nie tylko możni magnaci, ale również cudzoziemscy władcy, którzy przekupywali posłów, aby zrywali sejmy. Liberum veto ograniczało władzę króla i pozwalało ingerować w wewnętrzne sprawy Rzeczypospolitej, paraliżowało państwo. Sejm niechętnie uchwalał podatki na powiększenie wojska. Państwo funkcjonowało coraz gorzej. Liberum veto powodowało wzrost zagrożenia ze strony wrogów Rzeczypospolitej. 

DYSKUSJA
Informacje
Historia 2
Autorzy: Janusz Ustrzycki
Wydawnictwo: Operon
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Wzajemne położenie prostych

Dwie proste mogą się przecinać w punkcie, mogą być do siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Proste przecinające się w punkcie P – proste mające jeden punkt wspólny.

    prosteprzecinajace
     
  2. Proste prostopadłe – to proste przecinające się pod kątem prostym.

    Jeśli proste a i b są prostopadłe (inaczej mówiąc prosta a jest prostopadła do prostej b), zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a⊥b$$. Dwie proste prostopadłe tworzą cztery kąty proste

    prostekatprosty
     
  3. Proste równoległe – to proste nie mające punktów wspólnych lub pokrywające się.

    Jeżeli proste a i b są równoległe (inaczej mówiąc prosta a jest równoległa do prostej b), to zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a∥b$$.
     

    proste-rownlegle
Kolejność wykonywania działań

Przy rozwiązywaniu bardziej skomplikowanego działania, najważniejsze jest zachowanie kolejności wykonywania działań.

Kolejność wykonywania działań:

  1. Wykonywanie działań w nawiasach;

  2. Potęgowanie i pierwiastkowanie;

  3. Mnożenie i dzielenie (jeżeli w działaniu występuje dzielenie lub zarówno mnożenie, jak i dzielenie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej do prawej strony).
    Przykład: $$16÷2•5=8•5=40$$;

  4. Dodawanie i odejmowanie (jeżeli w działaniu występuje odejmowanie lub zarówno dodawanie, jak i odejmowanie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej strony do prawej).
    Przykład: $$24 - 6 +2 = 18 + 2 = 20$$.

Przykład:

$$(45-9•3)-4=(45-27)-4=18-4=14 $$
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie