Historia

Historia wokół nas 6 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)

Czego możesz się dowiedzieć z mapy 4.75 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Historia

Czego możesz się dowiedzieć z mapy

2
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

a) Wymień szlaki wodne spławu zboża zaznaczone na mapie.

  • Sobków - Nowe Miasto Korczyn - Sandomierz - Kazimierz - Strężyca - Warszawa - Płock - Włocławek - Toruń - Bydgoszcz - Grudziądz - Gdańsk
  • Jarosław - Sandomierz - Kazimierz - Strężyca - Warszawa - Płock - Włocławek - Toruń - Bydgoszcz - Grudziądz - Gdańsk
  • Krasnystaw - Strężyca - Warszawa - Płock - Włocławek - Toruń - Bydgoszcz - Grudziądz - Gdańsk
  • Horodło - Brześć Litwewski - Płock - Włocławek - Toruń - Bydgoszcz - Grudziądz - Gdańsk
  • Tykocin - Łomża - Pułtusk -Płock - Włocławek - Toruń - Bydgoszcz - Grudziądz - Gdańsk
  • Dynenburg - Ryga
  • Grodno / Wilno - Kowno - Prusy Książęce
  • Koło - Poznań - Frankfurt - Szczecin

W XVI wieku Wisła stanowiła najdogodniejszą wodną drogę handlową. Wisłą spławiano zboże do portu w Gdańsku.

b) Wymień miasta, w których znajdowały się porty wodne i spichlerze.

  • Nowe Miasto Korczyn
  • Sobków
  • Sandomierz
  • Krasnystaw
  • Kazimierz
  • Strężyca
  • Sulejów
  • Horodło
  • Brześć Litweski
  • Łowicz
  • Warszawa
  • Pułtusk
  • Łomża
  • Tykocin
  • Grodno
  • Wilno
  • Kowno
  • Dynenburg
  • Ryga
  • Płock
  • Włocławek 
  • Toruń
  • Grudziądz
  • Bydgoszcz
  • Malbork
  • Gdańsk
  • Poznań
  • Koło

c) Gdzie znajdowały się największe obszary uprawy zboża?

Największe obszary upraw zboża znajdowały się na Podolu, Wołyniu, Ukrainie, Rusi Czerwonej, Podlasiu, Litwie, w Wielkopolsce oraz w Prusach Królewskich.

d) W jaki sposób transportowano stamtąd zboże do najbliższych portów morskich?

Zebrane w folwarkach zboże przewożono wozami do najbliższych portów, gdzie składowano je w spichlerzach, do czasu zorganizowania transportu rzecznego. Następnie ładowano je na tratwy oraz szkuty i wysyłano do Gdańska.

e) W pobliżu jakich miast na Litwie znajdowały się obszary uprawy zboża.

Uprawy zboża na Litwie znajdowały się w okolicach Kowna oraz Wilna.

DYSKUSJA
user profile image
Kaja

8 stycznia 2018
dzieki!
user profile image
Gość

21 października 2017
Dziekuje
user profile image
ojoliwier1234

28 grudnia 2016
Niema zadania 3 oraz 4 :(
user profile image
Paulina

21312

28 grudnia 2016
@ojoliwier1234 Cześć, zadanie 3 i 4 znajdują się na stronie 25, są dostępne dla użytkowników premium., aby je zobaczyć należy wykupić abonament. Pozdrawiamy!
Informacje
Historia wokół nas 6
Autorzy: Radosław Lolo, Anna Pieńkowska
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

21312

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Cechy podzielności liczb

Cechy podzielności liczb ułatwiają znalezienie dzielników, zwłaszcza dużych liczb. Sprowadzają one rozwiązanie problemu podzielności liczb do prostych działań na niewielkich liczbach.

  1. Podzielność liczby przez 2

    Liczba jest podzielna przez 2, gdy jej ostatnią cyfrą jest 0, 2, 4, 6 lub 8.

    Przykład:

    • 1896319128 → liczba jest podzielna przez 2, ponieważ ostatnią cyfrą jest 8.
       
  2. Podzielność liczby przez 3

    Liczba jest podzielna przez 3, gdy suma jej cyfr dzieli się przez 3.

    Przykład:

    • 7981272 → liczba jest podzielna przez 3, ponieważ suma jej cyfr (7+9+8+1+2+7+2=36) dzieli się przez 3.
       
  3. Podzielność liczby przez 4

    Liczba jest podzielna przez 4, gdy jej dwie ostatnie cyfry tworzą liczbę podzielną przez 4.

    Przykład:

    • 21470092816 → liczba jest podzielna przez 4, ponieważ jej dwie ostatnie cyfry tworzą liczbę 16, a liczba 16 jest podzielna przez 4.
       
  4. Podzielność liczby przez 5

    Liczba jest podzielna przez 5, gdy jej ostatnią cyfrą jest 0 lub 5.

    Przykład:

    • 182947218415 → liczba jest podzielna przez 5, ponieważ jej ostatnią cyfrą jest 5.
       
  5. Podzielność liczby przez 6

    Liczba jest podzielna przez 6, gdy jednocześnie dzieli się przez 2 i 3.

    Przykład:

    • 1248 → liczba jest podzielna przez 6, ponieważ dzieli się przez 2 (jej ostatnią cyfrą jest 8), a także dzieli się przez 3 (suma jej cyfr 1+2+4+8=15 jest liczbą podzielną przez 3).
       
  6. Podzielność liczby przez 9

    Liczba jest podzielna przez 9 , gdy suma jej cyfr jest podzielna przez 9.

    Przykład:

    • 1890351 -> liczba jest podzielna przez 9, ponieważ suma jej cyfr (1+8+9+0+3+5+1=27) jest podzielna przez 9.
       
  7. Podzielność liczby przez 10

    Liczba jest podzielna przez 10, gdy jej ostatnią cyfra jest 0.

    Przykład:

    • 1920481290 → liczba jest podzielna przez 10, ponieważ jej ostatnią cyfrą jest 0.
       
  8. Podzielność liczby przez 25

    Liczba jest podzielna przez 25, gdy dwie ostatnie cyfry tworzą liczbę podzielną przez 25.

    Przykład:

    • 4675 → liczba podzielna przez 25, ponieważ jej dwie ostatnie cyfry tworzą liczbę 75, a 75 jest podzielne przez 25
       
  9. Podzielność liczby przez 100

    Liczba jest podzielna przez 100, gdy jej dwie ostatnie cyfry to zera.

    Przykład:

    • 12491848100 → liczba jest podzielna przez 100, ponieważ jej dwie ostatnie cyfry to zera.
Dodawanie pisemne

Krok po kroku jak wykonywać dodawanie pisemne:

  1. Składniki zapisujemy jeden pod drugim tak, by cyfry jedności tworzyły jedną kolumnę, cyfry dziesiątek – drugą, cyfry setek – trzecią, itd. (czyli cyfry liczb wyrównujemy do prawej strony), a następnie oddzielamy je poziomą kreską.

    dodawanie1
     
  2. Dodawanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw dodajemy jedności, czyli ostatnie cyfry w dodawanych liczbach – w naszym przykładzie będzie to 9 i 3. Jeżeli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie jedności pod kreską piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny dziesiątek.
    W naszym przykładzie mamy $$9 + 3 = 12$$, czyli w kolumnie jedności piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny dziesiątek.

    dodawanie2
     
  3. Następnie dodajemy dziesiątki naszych liczb wraz z cyfrą przeniesioną i postępujemy jak poprzednio, czyli jeśli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie dziesiątek piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny setek.
    W naszym przykładzie otrzymamy: $$1 + 5 + 6 = 12$$, czyli w kolumnie dziesiątek piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny setek.

    dodawanie3
     
  4. Dodajemy cyfry setek wraz z cyfrą przeniesioną i wynik zapisujemy pod kreską.
    W naszym przykładzie mamy: $$1+2+1=4$$ i wynik ten wpisujemy pod cyframi setek.

    dodawanie4
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik dodawania pisemnego.
    W naszym przykładzie sumą liczb 259 i 163 jest liczba 422.

Zobacz także
Udostępnij zadanie