Historia

Podczas wędrówki po średniowiecznej wsi 4.56 gwiazdek na podstawie 16 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Historia

Podczas wędrówki po średniowiecznej wsi

2
 Zadanie

3
 Zadanie

 

 

Styl romański

Styl gotycki

grubość ścian

grube ściany, wzniesione z ciężkich, ciosanych kamieni

ściany wzniesione z cegły, budowle gotyckie miały cieńsze ściany w porównaniu do budowli romańskich

materiał budowlany

piaskowiec, granit wzmocnione polnymi kamieniami

cegła, kamień

wygląd okna

małe okna o łagodnym łuku

strzeliste okna zakończone ostrym łukiem, wypełnione witrażem

wnętrze

we wnętrzu panował półmrok, do oświetlania używano świec; centralną częścią świątyni było prezbiterium skierowane zawsze na wschód ku Jerozolimie

wnętrze kościoła było jasne, wpadające przez witraże światło mieniło się różnymi kolorami- oświetlało liczne rzeźby świętych oraz złocony ołtarz

rodzaje budynków

romańskie świątynie, pałace książęce, rotundy

katedry, kościoły, ratusze, zamki, domy mieszkalne, sukiennice

przykłady z okolicy

kościół św. Wojciecha w Krakowie

kościół św. Andrzeja w Krakowie

kościół Mariacki w Krakowie

wieża Ratuszowa w Krakowie

Barbakan w Krakowie

DYSKUSJA
user avatar
ruskiedogi

15 stycznia 2018
spk dzieny
user avatar
Angelika

1 grudnia 2017
Dzieki za pomoc :)
klasa:
Informacje
Autorzy: Kalwat Wojciech, Lis Małgorzata
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

55620

Nauczyciel

Wiedza
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Kwadrat

W kwadracie: 

  • wszystkie boki mają jednakową długość

  • wszystkie kąty wewnętrzne są kątami prostymi (mają miary wynoszące 90°)

  • przekątne mają jednakowe długości, przecinają się w połowie i są prostopadłe

Wzór na pole kwadratu

`P=a*a=a^2` 

`a`  - długość boku kwadratu


Uwaga!

Każdy kwadrat jest prostokątem.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom