Klasa
II gimnazjum
Przedmiot
Historia
Wybierz książkę
Bliżej historii 2, Podręcznik

1

UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby przejść do strony głównej.

Rozwiązanie

  • Monarchia parlamentarna - charakteryzowała się tym, że sprawowanie władzy należało do parlamentu, który wydawał ustawy, określał skład rządu i zasady polityki, monarcha pełnił natomiast funkcje reprezentacyjne: "król panuje, ale nie rządzi" (przykładem monarchii parlamentarnej - Anglia).
  • Rewolucja agrarna - obejmowała przemiany społeczno-ekonomiczne na wsi, polegające na likwidacji feudalizmu przez utrwalenie się stosunków własnościowych, charakterystycznych dla kapitalizmu (uwłaszczenie chłopów) oraz na wykształceniu się układu klasowego przy jednoczesnej przemianie większych gospodarstw rolnych w kapitalistyczne przedsiębiorstwa produkcji towarowej. W okresie rewolucji agrarnej dokonały się przeobrażenia techniczno-produkcyjne w uprawie ziemi. Zmienił się system uprawy roli (zlikwidowano ugory, nastąpiło przejście od tradycyjnej trójpolówki ugorowej do trójpolówki bezugorowej i płodozmianu), wprowadzono nowe uprawy, rozpowszechniła się wówczas zwłaszcza uprawa ziemniaków i roślin paszowych (koniczyna). Rewolucja agrarna, która nastąpiła w XVIII - wiecznej Anglii polegała na wprowadzeniu wynalezionych wówczas maszyn rolniczych: mechanicznych siewników oraz młockarni. Procesy związane z rewolucją agrarną rozpoczęły się najwcześniej, bo już pod koniec XVII w. w Niderlandach i Anglii. W XVIII w. objęły Europę Zachodnią, ale zasadnicze przemiany nastąpiły w pierwszej połowie XIX w. Na ziemiach polskich rewolucja agrarna dokonywała się przez cały XIX w., zwłaszcza w jego drugiej połowie.
  • Rewolucja przemysłowa - gwałtowne zmiany dokonujące się na przełomie XVIII i XIX wieku w zakresie techniki oraz stosunków społeczno-ekonomicznych. Polegały na wprowadzeniu nowoczesnych maszyn parowych (przędzalniczych i tkackich), lokomotywy oraz na rozwoju nowych gałęzi przemysłu - maszynowego a także pojawieniu się nowych warst społecznych: kapitalistów i robotników. Zmiany te wiązały się z przejściem od produkcji rękodzielniczej w manufakturach do masowej maszynowej produkcji fabrycznej. Pojęcie rewolucji przemysłowej zastosowano po raz pierwszy w odniesieniu do przemian w zakresie produkcji, jakie nastąpiły w Anglii pod koniec XVIII wieku. Rewolucja przemysłowa została zapoczątkowana w Anglii, dlatego też istniały tam dogodne dla niej warunki - dobrze wykwalifikowana siła robocza, rzemieślnicy, łatwe do wydobycia złoża węgla i żelaza, niewielkie odległości pomiędzy ośrodkami miejskimi i surowcowymi - przez co łatwo było transportować produkty i surowce, a także dobrze rozbudowana sieć handlowa i ustabilizowana politycznie sytuacja wewnątrz kraju. 
  • Kapitalizm - system gospodarczy, w którym dominującą rolę w gospodarce odgrywa kapitał, a środki produkcji (maszyny, urządzenia) należą do prywatnych właścicieli - kapitalistów, produkt jest natomiast efektem pracy najemnych robotników i kapitału. Istotą działalności kapitalistycznej jest dążenie do osiągnięcia zysku. Twórcą ideologii kapitalistycznej był osiemnastowieczny ekonomista Adam Smith. Kapitalizm najpełniej rozwinął się w XIX wieku. W klasycznym kapitalizmie gospodarka ma charakter wolnorynkowy, oznacza to, że ceny wytwarzanych towarów i usług kształtowane są nie w oparciu o decyzje administracyjne, ale są skutkiem nakładów poniesionych na ich wytworzenie oraz efektem podaży i popytu na nie. Swobodnie więc współzawodniczą między sobą o zdobycie klienta. W kapitalizmie, poza hasłem wolnego rynku i dążenia do maksymalengo zysku, istotne znaczenie mają: zasada własności prywatnej, hasło bogacenia się i prawo wyboru zawodu oraz miejsca pracy. Myśl polityczna kapitalizmu była inspirowana przez hasło postępu, do jej rozwoju przyczyniła się rewolucja przemysłowa i jej wynalazki: wytop żelaza przy pomocy węgla kamiennego, mechaniczna obróbka żelaza i maszyna parowa.

Czy ta odpowiedź Ci pomogła?

4

Avatar autora

Paulina

Nauczycielka historii

148 254

Od kilku lat wiążę swoje życie zawodowe z historią. Z entuzjazmem czytam publikacje poświęcone starożytności oraz średniowieczu. Pasjonuje mnie także sztuka oraz narciarstwo. W wolnym czasie planuję wycieczki.