Historia

Wielocyped i rower 4.67 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Historia

1. Wyjaśnij, czym różnił się welocyped od roweru.

Welocyped był rodzajem pojazdu, na którym jeździec sam stanowił siłę poruszającą, a jego równowaga utrzymywała się pod wpływem siły odśrodkowej. Welocyped zbudowany był z dużego koła poruszającego oraz małego koła kierującego, umieszczonego na tyle, które służyło jako podpora. Jeździec wprawiał pojazd w ruch siedząc na siodle i poruszając korbę. Przed siodłem umieszczony był pręt, dzięki któremu pojazd zmieniał kierunek jazdy. Welocyped w przeciwieństwie do roweru nie posiadał przekładni łańcuchowej ani hamulcu, wyposażony był w koła o różnej wielkości.

2. Opisz, jakie zagrożenie stwarzała jazda na welocypedzie.

Jazda na welocypedzie stwarzała liczne zagrożenia, szczególnie związane z nierównym ukształtowaniem terenu. Nawet niewielki kamień był w stanie spowodować groźny upadek pojazdu. Encyklopedia podaje: "Wysoki wszakże taki dwukołowiec łatwo narażony był na niebezpieczeństwo [...]. Skoro więc welocyped napotka jakąkolwiek zawadę, choćby kamyk lub pewną nierówność gruntu, małe koło tylne wznosi się w górę, środek ciężkości przenosi się ku przodowi i dla braku wszelkiej podpory następuje groźny upadek".

3. Podaj zalety korzystania z welocypedu wymienione przez autora hasła encyklopedycznego.

Welocyped pozwalał na szybsze pokonywanie odległości w niewielkim czasie, dzięki czemu jeździec mniej się męczył niż osoba poruszająca się pieszo - "Jadąc bicyklem po dobrej drodze szosowej z prędkością 12 km na godzinę, nie doznajemy zmęczenia większego aniżeli przy chodzie krokiem zwykłym, prędkość zaś 12 km na godzinę stanowi już bieg gimnastyczny, który powoduje zadyszenie dość znaczne".

DYSKUSJA
klasa:
Informacje
Autorzy: Stanisław Roszak, Anna Łaszkiewicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
ISBN: 9788326729232
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

55186

Nauczyciel

Wiedza
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby pomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w prawo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą mnożymy (czyli w 10, 100, 1000 itd.).

Przykłady:

  • $$0,253•10= 2,53$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w prawo
  • $$3,007•100= 300,7$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w prawo
  • $$0,024•1000= 24$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w prawo
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom