Historia

Wyjaśnij, jakie czynniki miały wpływ 4.8 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Historia

Wyjaśnij, jakie czynniki miały wpływ

1
 Zadanie

2
 Zadanie

3
 Zadanie
?
 Zadanie

Czynniki, które miały wpływ na spadek liczby zachorowań i śmiertelności w XIX wieku:

  • W XIX wieku dokonały się rewolucyjne zmiany związane z przestrzeganiem higieny. Nastąpił przełom w życiu społeczeństwa, które nie przywiązywało dotąd większej wagi do kwestii czystości.
  • Wpływ nowej techniki na życie społeczne był ogromny. Wprowadzono kanalizację oraz wodociągi. Najzamożniejsi budowaliw swych mieszkaniach łazienki. 
  • Coraz częściej uświadamiano sobie, że higiena stanowi podstawę zdrowia, dlatego też w XIX wieku popularyzowano mycie, czyszczenie a także sprzątanie.
  • Wodę zaczęto traktować jako środek zdrowotny. Vincent Priessnitz przekonywał o leczniczym działaniu natrysków wodnych.
  • W medycynie odnaleziono szczepionki przeciwko chorobom zakaźnym, które dziesiątkowały ludność. 
  • Ludwik Pasteur wynalazł szczepionkę przeciwko wściekliźnie.
  • Robert Koch odkrył istnienie bakterii wywołujących gruźlicę i cholerę.
  • Ignaz Semmelweis i Joseph Lister opracowali zasady antyseptyki czyli sposobu odkażania ran. 
  • Kazimierz Funk odkrył znaczenie witamin.
  • Opracowano nowe metody leczenia i nowoczesne pielęgniarstwo.
  • Wilhelm Roentgen w 1895 roku odkrył promienie X. Dzięki nim możliwe stało się prześwietlenie ciała człowieka, co znacznie ułatwiło przeprowadzenie dokładnych badań lekarskich. W medycynie zaczęła rozwijać się radiologia.
  • Upowszechniono także wiele przyrządów i rozwiązań medycznych takich jak: stetoskop, elektrokardiograf, opatrunek gipsowy czy tablicę Snellena.

 

DYSKUSJA
user avatar
Żaneta

6 października 2018
dziena
user avatar
sonia

4 grudnia 2017
Dziękuję :)
klasa:
Informacje
Autorzy: Stanisław Roszak, Anna Łaszkiewicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
ISBN: 9788326729232
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

56298

Nauczyciel

Wiedza
System rzymski

System rzymski jest systemem zapisywania liczb, który w przeciwieństwie do zapisu pozycyjnego, pozwala zapisać liczby przy pomocy znaków o zawsze ustalonej wartości.


W systemie rzymskim do zapisania liczby używamy zdecydowanie mniej znaków niż w systemie dziesiątkowym.

Za pomocą 7 znaków (liter) : I, V, X, L, C, D i M jesteśmy w stanie ułożyć każdą liczbę naturalną od 1 do 3999.

Do każdego znaku przypisano inną wartość. 

Wyróżniamy cyfry podstawowe:

  • I = 1
  • X = 10
  • C = 100
  • M = 1000 

oraz cyfry pomocnicze:

  • V = 5
  • L = 50 
  • D = 500


Zasady zapisywania liczb w systemie rzymskim
:

  1. Możemy zapisać maksymalnie 3 takie same cyfry podstawowe (czyli I, X, C, M) obok siebie.

    Cyfry pomocnicze (czyli V, L, D) nie mogą występować obok siebie.

    Przykłady:

    • VIII  `->`   `5+1+1+1=8` 

    • MMCCC  `->`   `1000+1000+100+100+100=2300` 

  2. W celu uproszczenia wielu zapisów dopuszcza się umieszczenie cyfry podstawowej o mniejszej wartości przed cyfrą o większej wartości.

    W takim jednak przypadku od wartości większej liczby odejmujemy wartość mniejszej liczby.

    Przykłady:

    • IX  `->`   `10-1=9` 

    • CD  `->`   `500-100=400` 

  3. Gdy liczby (znaki) są ustawione od największej do najmniejszej to wówczas dodajemy ich wartości.

    Przykłady:

    • MMDCLVII  `->`   `1000+1000+500+100+50+5+1+1=2657`   

    • CXXVII  `->`   `100+10+10+5+1+1=127`   

 

Ciekawostka

System rzymski pochodzi od wysoko rozwiniętej cywilizacji Etrusków (ok. 500 r. p.n.e.).

Początkowo zapisywano liczby za pomocą pionowych kresek I, II, III, IIII, IIIII, ... .

Rzymianie przejęli cyfry od Etrusków i poddali je pewnym modyfikacjom oraz udoskonaleniom, co dało początki dzisiaj znanemu systemowi rzymskiemu.

Cyfr rzymskich używano na terenie imperium aż do jego upadku w V w. n.e.

W średniowieczu stały się standardowym systemem liczbowym całej łacińskiej Europy. Pod koniec tej epoki zaczęto coraz częściej używać cyfr arabskich, prostszych i wygodniejszych do obliczeń oraz zapisywania dużych liczb.

System rzymski stopniowo wychodził z codziennego użycia, chociaż do dziś jest powszechnie znany w Europie i stosowany do wielu celów.

Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom