Historia

Śladami przeszłości 3 (Podręcznik, Nowa Era)

Przedstaw przebieg wojny polsko - rosyjskiej 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Historia

Przedstaw przebieg wojny polsko - rosyjskiej

1
 Zadanie

2
 Zadanie

3
 Zadanie

Przebieg wojny polsko - rosyjskiej w 1831 roku.

  • 29/30 listopada 1830 r. (tzw. noc listopadowa) - podchorążowie rozpoczęli powstanie, atakując Belweder, będący siedzibą wielkiego księcia Konstantego, zdobyli Arsenał. Wielki książę Konstanty zdołał zbiec, Rosjanie zostali wyparci z Warszawy.
  • 4 listopada 1830 r. - powstanie Rządu Tymczasowego Królestwa Polskiego.
  • 5 grudnia 1830 r. - gen. Józef Chłopicki ogłosił się dyktatorem powstania listopadowego.
  • 25 stycznia 1831 r. - Sejm ogłosił detronizację cara Mikołaja I.
  • 5 lutego 1831 r. - armia rosyjska pod dowództwem gen. Iwana Dybicza wkroczyła do Królestwa Polskiego, rozpoczynajac wojnę polsko - rosyjską.
  • 14 lutego 1831 r. - zwycieska dla Polaków bitwa pod Stoczkiem pod dowództwem gen. J. Dwernickiego.
  • 25 lutego 1831 r. - bitwa o Olszynkę Grochowską - bitwa nie została rozstrzygnięta.
  • marzec - kwiecień 1831 r. - sukcesy wojsk polskich pod Wawrem, Iganiami, Dębem Wielkim. Rozszerzenie powstania na Litwę, próba wzniecenia powstania na Wołyniu.
  • 26 maja 1831 r. - klęska Polaków pod Ostrołęką.
  • lipiec 1831 r. - wojska rosyjskie dowodzone przez feldmarszałka Iwana Paskiewicza podeszły pod Warszawę.
  • 6 września 1831 r. - szturm wojsk rosyjskich na Warszawę i obrona Woli przez gen. Józefa Sowińskiego.
  • 8 września 1831 r. - kapitulacja Warszawy.
  • 23 września 1831 r. - Sejm uchwalił zawieszenie działań powstańczych. Ostatni dowódca armii Królestwa Polskiego - Maciej Rybiński odmówił złożenia kapitulacji i na początku października wycofał się ze swoją armią do Prus.
DYSKUSJA
user profile image
Mariusz

27-10-2017
Dzieki za pomoc!
user profile image
Nikodem

25-10-2017
Dzięki za pomoc :):)
user profile image
Natalia

21-10-2017
Dziękuję!!!!
Informacje
Śladami przeszłości 3
Autorzy: Stanisław Roszak, Anna Łaszkiewicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paulina

21163

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Odejmowanie ułamków zwykłych
  1. Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach – odejmujemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$5/6-2/6= 3/6= {3÷3}/{6÷3}=1/2$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku odejmowania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości.
    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę.

  2. Odejmowanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy odejmowanie.

    Przykład:

    • $$3/{10}- 1/5=3/{10}- {1•2}/{5•2}=3/{10}- 2/{10}=1/{10}$$
       
  3. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= {2•3+1}/3-{1•3+1}/3=7/3-4/3=3/3=1$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= 2 + 1/3- 1 - 1/3= 2 – 1 + 1/3- 1/3= 1 + 0 = 1$$
       
  4. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy odejmowanie.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/2= {2•3+1}/3-{1•2+1}/2=7/3-3/2={7•2}/{3•2}-{3•3}/{2•3}={14}/6-9/6=5/6$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/2- 1 1/3= 2 + 1/2- 1 - 1/3= 2 - 1 + 1/2-1/3= 1 +{1•3}/{2•3}-{1•2}/{3•2}= 1 + 3/6- 2/6= 1 + 1/6= 1 1/6$$
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie