Oceń, jaki wpływ na poziom życia poszczególnych - Zadanie 2: Śladami przeszłości 2 - strona 183
Historia
Śladami przeszłości 2 (Podręcznik, Nowa Era)
Oceń, jaki wpływ na poziom życia poszczególnych 4.54 gwiazdek na podstawie 13 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Historia

Oceń, jaki wpływ na poziom życia poszczególnych

1
 Zadanie

2
 Zadanie

Oceń, jaki wpływ na poziom życia poszczególnych grup społeczeństwa polskiego miał rozwój gospodarczy Polski w XVI wieku. 

  • Kupcy - szybki rozwój handlu, który nastąpił pod koniec XV wieku w Polsce doprowadził do znacznych zmian w gospodarce. Zwiększyło się zapotrzebowanie na artykuły rolnicze, mięso, zboże a także drewno. Dzięki wymianie handlowej z państwami Europy Zachodniej polscy kupcy w bardzo szybkim tempie bogacili się, ich majątki wzrastały. Gdańscy kupcy stanowili o potędze Gdańska. Przyczynili się do jego rozkwitu oraz gospodarczej prosperity. Ich umiejętności, energia, wiedza, talent, odwaga a w dużej mierze także znajomość języków i  rynków zbytu decydowały o rozkwicie tego nadmorskiego miasta w wielu sferach życia, nie tylko w ekonomii. 
Zadanie premium

Reszta rozwiązania tego zadania jest widoczna tylko dla użytkowników Premium dla klasy II gimnazjum

Jedynie niewielka część zadań rozwiązanych przez naszych nauczycieli jest dostępna za darmo. Wykup konto Premium, aby uzyskać dostęp do całej zawartości serwisu 🙂
DYSKUSJA
komentarz do odpowiedzi undefined
Zuzanna

7 marca 2018
Dzieki za pomoc :)
komentarz do odpowiedzi undefined
Joanna

24 stycznia 2018
dzięki!!!!
klasa:
II gimnazjum
Informacje
Autorzy: Stanisław Roszak
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Paulina

71722

Nauczyciel

Wiedza
Ułamki dziesiętne i ich budowa
Ułamki dziesiętne to takie ułamki, których mianownikami są liczby 10, 100, 1000...

Przykłady:

  • $1/{10}= 0,1$
  • $2/{100}= 0,02$
  • ${15}/{100}= 0,15$
  • $3/{1000}= 0,003$
  • ${25}/{10}= 2,5$

Ułamki dziesiętne zapisujemy bez użycia kreski ułamkowej, natomiast stosujemy przecinek (zwany przecinkiem dziesiętnym), który oddziela część całkowitą od części ułamkowej.
 

rys1
 

Pierwsze miejsce po przecinku oznacza części dziesiąte, drugie - części setne, trzecie - części tysiączne, czwarte - części dziesięciotysięczne itd.

Przykład:

cyfry po przecinku
 

Powyższy ułamek możemy rozpisać:

$0,781= {700}/{1000}+{80}/{1000}+1/{1000}=7/{10}+8/{100}+1/{1000}$ -> łatwo zauważyć, że 7 to części dziesiąte, 8 części setne, a 1 to części tysięczne.

  Ciekawostka

Zapis dziesiętny liczb został opracowany w XV wieku przez perskiego matematyka Al-Kaszi, w jego dziele Miftah al-hisab (Klucz do arytmetyki). Rozpowszechnienie zawdzięczamy jednak holenderskiemu uczonemu Simonowi Stevinowi, który 1585 r. w swej pracy De Thiende (Dziesięcina) omówił istotę ułamków dziesiętnych. Notacja Stevina odbiegała od obecnie stosowanej i była dość skomplikowana, została więc szybko zmieniona. Liczby z przecinkiem błyskawicznie przyjęły się i liczbę wymierną można było wyrazić już nie tylko w postaci ułamka zwykłego. Oddzielenie przecinkiem całości od części dziesiętnych było pomysłem angielskiego matematyka. J. Nepera.

Wzajemne położenie odcinków

Dwa odcinki mogą być względem siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Odcinki prostopadłe – odcinki zawarte w prostych prostopadłych – symboliczny zapis $AB⊥CD$.

    odcinkiprostopadle
     
  2. Odcinki równoległe – odcinki zawarte w prostych równoległych – symboliczny zapis $AB∥CD$.

    odicnkirownolegle
 
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMYZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NAWIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIEKOMENTARZY
komentarze
... irazy podziękowaliście
Autorom