Zbiór zadań wielopoziomowych z fizyki dla szkoły podstawowej 7-8 (Zbiór zadań, WSiP )

Oblicz wartość siły tarcia... 4.8 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 7 Klasa
  3. Fizyka

`"Dane:"` 

`"F"=1000\ "N"` 

`"n"_1=40` 

`"n"_2=10` 

`"Szukane:"` 

`"T"_1","\ "T"_2="?"` 

Wiemy, że ruch był jednostajny. Oznacza to, że siła wypadkowa działająca na układ musiała być równa zero, czyli siła tarcia będzie równa sile, z jaką ludzie ciągną blok skalny:

`"F"_"w"="T"-"F"=0\ "N"\ ->\ "T"="F"`   

Najpierw obliczmy, jaką siłą ciągnęli ludzie blok skalny NA PŁOZACH. Wiemy, że każdy człowiek ciągnął linę z siłą o wartości 1000 N. Widzimy 40 ciągnących ludzi. Zatem siła, z jaką ciągną blok sklany wynosi:

`"F"_1="F"*"n"_1=1000\ "N"*40 = 40\ 000\ "N"`    

Wiemy, że szukana siła tarcia jest równa tej sile. Zatem:

`"T"_1=40\ 000\ "N"`  

Siła, z jaką ludzie ciągną blok skalny NA BELKACH wynosi z kolei:

`"F"_2="F"*"n"_2=1000\ "N"*10=10\ 000\ "N"` 

Zatem siła tarcia w tym wypadku wynosi:

`"T"_2=10\ 000\ "N"` 

Odpowiedź: Siła tarcia działająca na blok ciągnięte na płozach wynosi 40 000 N, a na belkach 10 000 N. 

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Wojciech Kwiatek, Iwo Wrońśki
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Ola

11656

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Oś liczbowa

Oś liczbowa to prosta, na której każdemu punktowi jest przypisana dana wartość liczbowa, zwana jego współrzędną.

Przykład:

osie liczbowe

Odcinek jednostkowy na tej osi to część prostej między -1 i 0.

Po prawej stronie od 0 znajduje się zbiór liczb nieujemnych, a po lewej zbiór liczb niedodatnich. Grot strzałki wskazuje, że w prawą stronę rosną wartości współrzędnych. Oznacza to, że wśród wybranych dwóch współrzędnych większą wartość ma ta, która leży po prawej stronie (względem drugiej współrzędnej).

Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie