Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli... 4.54 gwiazdek na podstawie 13 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Fizyka

Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli...

Zadanie 1.
 Zadanie

Zadanie 2.
 Zadanie

Jeżeli ciało porusza się po linii prostej, to wartość jego prędkości jest stała w czasie. - PRAWDA (w ruchu jednostajnym), FAŁSZ (w ruchu jednostajnie przyspieszonym) 

Jeżeli ciało porusza się po torze krzywoliniowym, to w tym ruchu występuje przyspieszenie. - PRAWDA (w ruchu jednostajnie przyspieszonym), FAŁSZ (w ruchu jednostajnym)

Ciało nie może poruszać się po torze krzywoliniowym ze stałą wartością prędkości. - FAŁSZ

DYSKUSJA
komentarz do zadania Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli... - Zadanie Zadanie 1.: Zrozumieć fizykę. Maturalne karty pracy część 1. Zakres rozszerzony - strona 5
Róża

26 listopada 2018
Dzięki za pomoc :)
opinia do odpowiedzi Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli... - Zadanie Zadanie 1.: Zrozumieć fizykę. Maturalne karty pracy część 1. Zakres rozszerzony - strona 5
Stefan

17 kwietnia 2018
Dzieki za pomoc
komentarz do zadania Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli... - Zadanie Zadanie 1.: Zrozumieć fizykę. Maturalne karty pracy część 1. Zakres rozszerzony - strona 5
ondraszek5

19 września 2017
Punkt 3 ze stałą SZYBKOŚCIĄ może, ale ze stałą PREKOŚCIĄ nie może bo zmienia się kierunek wektora prędkości
opinia do rozwiązania Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli... - Zadanie Zadanie 1.: Zrozumieć fizykę. Maturalne karty pracy część 1. Zakres rozszerzony - strona 5
Ewelina

6055

19 września 2017
@ondraszek5 Cześć, w zadaniu jest napisane: ,,..ze stałą wartością prędkości." Mówiąc o WARTOŚCI prędkości mamy na myśli SZYBKOŚĆ. Pozdrawiam!
komentarz do rozwiązania Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wybierz P, jeśli... - Zadanie Zadanie 1.: Zrozumieć fizykę. Maturalne karty pracy część 1. Zakres rozszerzony - strona 5
ondraszek5

26 września 2017
@Ewelina Nie upieram się. Co do odpowiedzi się zgadzamy. Co poeta, pisząc zadanie miał na myśli to inna sprawa. Dzięki za reakcję. Pozdrawiam serdecznie
klasa:
Informacje
Autorzy: Joanna Borgensztajn, Walentyna Kakareka
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
ISBN: 9788326718762
Autor rozwiązania
user profile

Nauczyciel

Wiedza
Skala i plan

Przy wykonywaniu rysunków niektórych przedmiotów lub sporządzaniu map, planów musimy zmniejszyć rzeczywiste wymiary przedmiotów, aby rysunki zmieściły się na kartce. Są też rzeczy niewidoczne dla oka, które obserwujemy za pomocą mikroskopu, wówczas rysunki przedstawiamy w powiększeniu.
W tym celu stosujemy pewną skalę. Skala określa, ile razy dany obiekt został pomniejszony lub powiększony. Rozróżniamy zatem skale zmniejszające i zwiększające.

Skala 1:2 („jeden do dwóch”) oznacza, że przedstawiony obiekt jest dwa razy mniejszy od rzeczywistego, czyli jego wymiary są dwa razy mniejsze od rzeczywistych.

Skala 2:1 („dwa do jednego”) oznacza, że przedstawiony obiekt jest dwa razy większy od rzeczywistego, czyli jego wymiary są dwa razy większe od rzeczywistych.

Skala 1:1 oznacza, że przedstawiony obiekt jest taki sam jak rzeczywisty.

Przykład:

skala
 

Prostokąt środkowy jest wykonany w skali 1:1. Mówimy, że jest naturalnej wielkości. Prostokąt po lewej stronie został narysowany w skali 1:2, czyli jego wszystkie wymiary zostały zmniejszone dwa razy. Prostokąt po prawej stronie został narysowany w skali 2:1, czyli jego wszystkie wymiary zostały zwiększone dwa razy.

 

Przykłady na odczytywanie skali:

  • skala 1:50 oznacza zmniejszenie 50 razy
  • skala 20:1 oznacza zwiększenie 20 razy
  • skala 1:8 oznacza zmniejszenie 8 razy
  • skala 5:1 oznacza zwiększenie 5 razy
 

Plan to obraz niewielkiego obszaru, terenu, przedstawiony na płaszczyźnie w skali. Plany wykonuje się np. do przedstawienia pokoju, mieszkania, domu, rozkładu ulic w osiedlu lub mieście.

Mapa to podobnie jak plan obraz obszaru, tylko większego, przedstawiony na płaszczyźnie w skali (mapa musi uwzględniać deformację kuli ziemskiej). Mapy to rysunki terenu, kraju, kontynentu.

Skala mapy
Na mapach używa się skali pomniejszonej np. 1:1000000. Oznacza to, że 1 cm na mapie oznacza 1000000 cm w rzeczywistości (w terenie).

Przykłady na odczytywanie skali mapy
  • skala 1:500000 oznacza, że 1 cm na mapie to 500000 cm w rzeczywistości
  • skala 1:2000 oznacza, że 1 cm na mapie to 2000 cm w rzeczywistości
Dzielniki

Dzielnik liczby to taka liczba, przez którą dana liczba jest podzielna. Dzielnikiem każdej liczby naturalnej n (n>1) jest 1 oraz ona sama.

Inaczej mówiąc, dzielnikiem liczby naturalnej  `n`  nazywamy taką liczbę naturalną  `m`, że  `n=k*m` `k`   jest liczbą naturalną. 


Przykład:

10 dzieli się przez 1, 2, 5 i 10. Wynika z tego, że dzielnikami liczby 10 są liczby 1, 2, 5 i 10.

Możemy też powiedzieć, że:

  • 1 jest dzielnikiem 10 bo  `10=10*1`   
  • 2 jest dzielnikiem 10 bo  `10=5*2`  
  • 5 jest dzielnikiem 10 bo  `10=2*5`  
  • 10 jest dzielnikiem 10 bo  `10=1*10`  


Uwaga!!! 

Jeżeli liczba naturalna `m`  jest dzielnikiem liczby `n` , to liczba `n`  jest wielokrotnością liczby `m` .

Przykład:

Liczba 2 jest dzielnikiem liczby 10, czyli liczba 10 jest wielokrotnością liczby 2.


Dowolną liczbę naturalną n większą od 1 (n>1), która ma tylko dwa dzielniki, 1 oraz samą siebie, nazywamy liczbą pierwszą.

Liczbami pierwszymi są liczby: 2, 3, 5, 7, 11, 13, 17, 19, 23...

Liczbę naturalną n (n>1) niebędącą liczbą pierwszą, czyli posiadającą więcej niż dwa dzielniki, nazywamy liczbą złożoną.

Liczbami złożonymi są: 4, 6, 8, 9, 10, 12, 14, 15, 16, 18...


Zapamiętaj!!!

Liczby 0 i 1 nie są ani liczbami pierwszymi ani złożonymi. 

 
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom