Z fizyką w przyszłość. Zbiór zadań. Zakres rozszerzony. Część 1 (Zbiór zadań, ZamKor / WSiP )

Dwa gładkie klocki, z których pierwszy ma masę 1,5 raza większą niż.... 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Fizyka

Dwa gładkie klocki, z których pierwszy ma masę 1,5 raza większą niż....

2.13
 Zadanie

2.14
 Zadanie
2.15
 Zadanie

Wypiszmy dane podane w zadaniu:

`F_1=4,2\ N` 

`F_2=1,5\ N` 

`a=3,6\ m/s^2` 

`m_1=1,5m_2` 

 

Korzystając z rysunku otrzymujemy, układ równań w postaci:

`{(F_1-F_N=m_1a),(F_N-F_2 = m_2a\ \ \ \ |+F_2):}` 

`{(F_1-F_N=m_1a),(F_N= m_2a+F_2):}` 

`{(F_1-m_2a-F_2=m_1a\ \ \ \ |+m_2a),(F_N= m_2a+F_2):}` 

`{(F_1-F_2=m_1a+m_2a),(F_N = m_2a+F_2):}` 

`{(F_1-F_2=a(m_1+m_2)),(F_N = m_2a+F_2):}` 

`{(F_1-F_2=a(1,5m_2+m_2)),(F_N = m_2a+F_2):}` 

`{(F_1-F_2=2,5am_2\ \ \ \ |:2,5a),(F_N = m_2a+F_2):}` 

`{((F_1-F_2)/(2,5a)=m_2),(F_N = m_2a+F_2):}` 

`{(m_2=(F_1-F_2)/(2,5a)),(F_N = m_2a+F_2):}` 

`{(m_2=(F_1-F_2)/(2,5a)),(F_N = (F_1-F_2)/(2,5a)*a +F_2):}` 

`{(m_2=(F_1-F_2)/(2,5a)),(F_N = (F_1-F_2)/(5/2) +F_2):}` 

`{(m_2=(F_1-F_2)/(2,5a)),(F_N = (2(F_1-F_2))/5 +F_2):}` 

`{(m_2=(F_1-F_2)/(2,5a)),(F_N = (2F_1)/5 -(2F_2)/5 +F_2):}` 

`{(m_2=(F_1-F_2)/(2,5a)),(F_N = (2F_1)/5 +(3F_2)/5 ):}` 

Podstawiamy dane liczbowe do wzoru:

`{(m_2 = (4,2\ N-1,5\ N)/(2,5*3,6\ m/s^2)),(F_N = (2*4,2\ N)/5 +(3*1,5\ N)/ 5 ):}` 

`{(m_2 = (2,7\ N)/(9\ m/s^2)),(F_N = (8,4\ N)/5 +(4,5\ N)/ 5 ):}` 

`{(m_2 = (2,7\ kg*m/s^2)/(9\ m/s^2)),(F_N = 1,68\ N + 0,9\ N ):}` 

`{(m_2 = 0,3\ kg),(F_N = 2,58\ N ):}`     

Wiemy, że masa pierwszego klocka jest 1,5 razy większa niż masa drugiego, dlatego możemy zapisać, że:

`m_1=1,5m_2` 

`m_1 = 1,5*0,3\ kg = 0,45\ kg` 

Otrzymaliśmy wartości:

`m_1=0,45\ kg=45\ dag` 

`m_2=0,3\ kg=30\ dag` 

`F_N=2,58\ N` 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

04-12-2017
dzieki :)
user profile image
Gość

29-10-2017
dzięki :)
user profile image
Gość

29-09-2017
Dzieki za pomoc :)
Informacje
Z fizyką w przyszłość. Zbiór zadań. Zakres rozszerzony. Część 1
Autorzy: Agnieszka Bożek, Katarzyna Nessing, Jadwiga Salach
Wydawnictwo: ZamKor / WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Kwadraty i sześciany liczb

Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać krócej - w postaci potęgi.

  1. Iloczyn dwóch takich samych liczb (czynników) nazywamy kwadratem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi drugiej.
    Przykład:
    $$5•5=5^2 $$, czytamy: „kwadrat liczby pięć” lub „pięć do potęgi drugiej”

  2. Iloczyn trzech takich samych czynników nazywamy sześcianem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi trzeciej.
    Przykład:
    $$7•7•7=7^3$$, czytamy: „sześcian liczby siedem” lub „siedem do potęgi trzeciej”

  3. Gdy występuje iloczyn więcej niż trzech takich samych czynników mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiony do potęgi takiej ile jest czynników.
    Przykład:
    $$3•3•3•3•3=3^5 $$, czytamy: „trzy do potęgi piątej”

    $$2•2•2•2•2•2•2=2^7 $$, czytamy: „dwa do potęgi siódmej”
     

potegi-nazewnictwo
Zobacz także
Udostępnij zadanie