Zrozumieć fizykę. Zbiór zadań 2. Zakres rozszerzony (Zbiór zadań, Nowa Era)

Na wadze sprężynowej zaczepiono ciężarek o masie m=2 kg, który... 4.84 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Liceum
  2. 2 Klasa
  3. Fizyka

Na wadze sprężynowej zaczepiono ciężarek o masie m=2 kg, który...

5.2.8.
 Zadanie

5.2.9.
 Zadanie

5.2.10.
 Zadanie
5.2.11.
 Zadanie

Wypisujemy dane podane w zadaniu:

`m=2\ kg`

`x=14\ cm=0,14\ m`

`m_1=0,5\ kg`

 

Obliczamy współczynnik sprężystości poprzez porównanie wzorów na okres drgań:

`T=2pisqrt(m/k)`

`T=2pisqrt(x/g)`

Oba okresy są sobie równe dlatego możemy zapisać, że;

`2pisqrt(m/k)=2pisqrt(x/g)\ \ \ \ |:2pi`

`sqrt(m/k)=sqrt(x/g)\ \ \ \ |\ "podnosimy do kwadratu"`

`m/k=x/g\ \ \ \ |*k`

`m=(xk)/g\ \ \ \ |*g/x`

`k=(mg)/x `

Teraz korzystając z wzoru na okres możemy zapisać okres drgania ciężarka o masie 0,5 kg:

`T=2pisqrt(m_1/k)`

`T=2pisqrt(m_1/((mg)/x))`

`T = 2pisqrt((m_1x)/(mg))`

 

Podstawiamy dane liczbowe do wzoru:

`T=2*3,14*sqrt((0,5\ kg*0,14\ m)/(2\ kg*9,81\ m/s^2)) = 6,28*sqrt((0,07\ kg*m)/(19,62\ kg*m/s^2))=6,28*sqrt(0,003568\ s^2)=6,28 * 0,059731\ s = 0,37511\ s~~0,38\ s `

 

DYSKUSJA
user profile image
Paulina

05-01-2018
Dziękuję!
user profile image
Sebastian

04-12-2017
dzięki :)
user profile image
Andrzej

31-10-2017
Dzięki za pomoc :)
Informacje
Zrozumieć fizykę. Zbiór zadań 2. Zakres rozszerzony
Autorzy: Bogdan Mendel, Janusz Mendel, Teresa Stolecka, Elżbieta Wójtowicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Kwadrat

Kwadrat to prostokąt, który ma wszystkie boki jednakowej długości.

Przekątne kwadratu są prostopadłe, mają równą długość i wspólny środek. Przekątne tworzą z bokami kwadratu kąt 45°.

Długość jednego boku jest wymiarem kwadratu.

kwadrat
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Zobacz także
Udostępnij zadanie