Elementarz XXI wieku. Ćwiczenia edukacja matematyczna cz. 1 (Zeszyt ćwiczeń, Nowa Era)

Oblicz, ile kosztuje każdy... 5.0 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 3 Klasa
  3. Edukacja wczesnoszkolna

Oblicz, ile kosztuje każdy...

1
 Zadanie

2
 Zadanie
3
 Zadanie

U góry po lewej

Jest 5 koralików. Za wszystkie trzeba zapłacić 40 zł. Za pojedynczy koralik trzeba więc zapłacić 8 zł, bo:

`40\ "zł"\ :\ 5=8\ "zł"`

U góry w środku

Są 4 koraliki. Za wszystkie trzeba zapłacić 36 zł. Za pojedynczy koralik trzeba więc zapłacić 9 zł, bo:

`36\ "zł"\ :\ 4=9\ "zł"`

U góry po prawej

Jest 6 koralików. Za wszystkie trzeba zapłacić 48 zł. Za pojedynczy koralik trzeba więc zapłacić 8 zł, bo:

`48\ "zł"\ :\ 6=8\ "zł"` 

Na dole po lewej

Jest 8 koralików. Za wszystkie trzeba zapłacić 32 zł. Za pojedynczy koralik trzeba więc zapłacić 4 zł, bo:

`32\ "zł"\ :\ 8=4\ "zł"`

Na dole w środku

Jest 7 koralików. Za wszystkie trzeba zapłacić 49 zł. Za pojedynczy koralik trzeba więc zapłacić 7 zł, bo:

`49\ "zł"\ :\ 7=7\ "zł"`

Na dole po prawej

Są 2 koraliki. Za oba trzeba zapłacić razem 10 zł. Za jeden koralik trzeba więc zapłacić 5 zł, bo:

`10\ "zł"\ :\ 2=5\ "zł"`

  • Obliczamy:

Tosia

`2*9\ "zł"+2*4\ "zł"+5\ "zł"=18\ "zł"+8\ "zł"+5\ "zł"=31\ "zł"`

Justynka

`3*7\ "zł"+2*8\ "zł"=21\ "zł"+16\ "zł"=37\ "zł"`

Daria

`2*8\ "zł"+2*4\ "zł"+7\ "zł"=16\ "zl"+8\ "zł"+7\ "zł"=31\ "zł"`         

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Krysytna Bielenicka, Maria Bura
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Ola

11535

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Jednostki pola

Jednostki pola służą do określenia pola danej figury, mówią nam ile maksymalnie kwadratów jednostkowych mieści się wewnątrz danej figury.

Jednostką pola może być dowolny kwadrat, jednak najczęściej używane są poniżej przedstawione jednostki pola, które ułatwiają przekazywanie informacji o polach figur:

  • $$1 mm^2$$ (milimetr kwadratowy) → pole kwadratu o boku 1 mm jest równe $$1 mm^2$$
  • $$1 cm^2$$ (centymetr kwadratowy) → pole kwadratu o boku 1 cm jest równe 1 $$cm^2$$
  • $$1 dm^2$$ (decymetr kwadratowy) → pole kwadratu o boku 1 dm jest równe $$1 dm^2$$
  • $$1 m^2 $$(metr kwadratowy) → pole kwadratu o boku 1 m jest równe $$1 m^2$$
  • $$1 km^2$$ (kilometr kwadratowy) → pole kwadratu o boku 1 km jest równe $$1 km^2$$
  • $$1 a$$ (ar) → pole kwadratu o boku 10 m jest równe 100 $$m^2$$
  • $$1 ha$$ (hektar) → pole kwadratu o boku 100 m jest równe 10000 $$m^2$$

Zależności między jednostkami pola:

  • $$1 cm^2 = 100 mm$$; $$1 mm^2 = 0,01 cm^2$$
  • $$1 dm^2 = 100 cm^2 = 10 000 mm^2$$; $$1 cm^2 = 0,01 dm^2$$
  • $$1 m^2 = 100 dm^2 = 10 000 cm^2 = 1 000 000 mm^2$$; $$1 dm^2 = 0,01 m^2$$
  • $$1 km^2 = 1 000 000 m^2 = 10 000 a = 100 ha$$; $$1 ha = 0,01 km^2$$
  • $$1 a = 100 m^2$$; $$1 m^2 = 0,01 a$$
  • $$1 ha = 100 a = 10 000 m^2$$; $$1 a = 0,01 ha$$

Przykłady wyprowadzania powyższych zależności:

  • $$1 cm^2 = 10mm•10mm=100$$ $$mm^2$$
  • $$1 cm^2 = 0,1dm•0,1dm=0,01$$ $$dm^2$$
  • $$1 km^2 = 1000m•1000m=1000000$$ $$m^2$$
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Zobacz także
Udostępnij zadanie