Arkusze egzaminacyjne CHEMIA (Zbiór zadań, Wydawnictwo Szkolne OMEGA)

Podaj jeden przykładowy zestaw soli... 4.45 gwiazdek na podstawie 11 opinii
  1. Liceum
  2. 2 Klasa
  3. Chemia

Podaj jeden przykładowy zestaw soli...

19
 Zadanie

20
 Zadanie

21
 Zadanie

Podczas rozwiązywania tego zadania musimy pamiętać, że roztwór musi być elektrycznie obojęty - tzn. że w roztworze musi sumarycznie znajdować się taka sama liczba kationów co i anionów, żeby sumaryczny ładunek elektryczny był równy 0. 

Przykładowe zestawy jonów:

Wzór soli

KCl

KNO3

MgSO4

MgCl2

Liczba moli

0,5

0,2

0,4

0,3

 

Korzystając z tabeli dodanej w informacji wstępenej do zadania ustalamy liczby jonów wybranych soli:

Do stworzenia KCl zużywamy 0,5 mol K+ oraz 0,5 mol Cl-. Po utworzeniu tych jonów w roztworze zostaje nam 0,2 mol jonów K+ oraz 0,6 mol jonów Cl-. Widzimy, że w roztworze ma również znajdować się 0,2 mole jonów NO3-, więc możemy je połączyć z jonami K+. Następnie mamy jeszcze 0,6 mol jonów Cl-, które musimy połączyć z jonami Mg2+. Patrząc na ładunki obu jonów możemy zauważyć, że do stworzenia z nich soli będziemy potrzebować dwa razy więcej jonów Cl- niż jonów Mg2+ (ponieważ wzór soli to MgCl2). Do 0,6 moli jonów Cl- przyłączy się więc 0,3 mol jonów Mg2+. Pozostanie więc jeszcze 0,4 mol jonów Mg2+ oraz 0,4 mol jonów SO42-, które możemy razem połączyć. 

DYSKUSJA
user avatar
Amanda

27 października 2017
dzięki!!!
user avatar
Jan

30 września 2017
dzięki :):)
Informacje
Autorzy: Barbara Pac
Wydawnictwo: Wydawnictwo Szkolne OMEGA
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Ania

22675

Nauczyciel

Wiedza
Wielokrotności

Wielokrotność liczby otrzymamy mnożąc tę liczbę przez kolejne liczby naturalne. 

Uwaga!!!

0 jest wielokrotnością każdej liczby naturalnej. 

Każda liczba naturalna jest wielokrotnością liczby 1. 


Przykłady
:

  • wielokrotności liczby 4 to: 
    • 0, bo  `0*4=0` 
    • 4, bo  `1*4=4`  
    • 8, bo  `2*4=8`  
    • 12, bo  `3*4=12`  
    • 16, bo  `4*4=16`  
    • 20, bo  `5*4=20` , itd.  
       
  • wielokrotności liczby 8 to:
    • 0, bo  `0*8=0`  
    • 8, bo  `1*8=8`  
    • 16, bo  `2*8=16`  
    • 24, bo  `3*8=24`  
    • 32, bo  `4*8=32`  
    • 40, bo  `5*8=40`, itd.  
Mnożenie i dzielenie

Kolejnymi działaniami, które poznasz są mnożenie i dzielenie.

  1. Mnożenie to działanie przyporządkowujące dwóm liczbom a i b liczbę c = a•b (lub a×b). Mnożone liczby nazywamy czynnikami, a wynik mnożenia iloczynem.

    mnożenie liczb

    Mnożenie jest:

    1. przemienne (czynniki można zamieniać miejscami) , np. 3 • 2 = 2 • 3
    2. łączne (gdy mamy większą liczbę czynników możemy je mnożyć w dowolnej kolejności),
      np. $$(3 • 5) • 2 = 3 • (5 • 2)$$
    3. rozdzielne względem dodawania i odejmowania
      np. 2 • (3 + 4) = 2 • 3 + 2 • 4
      2 • ( 4 - 3) = 2 • 4 - 2 • 3
      Wykorzystując łączność mnożenia można zdecydowanie łatwiej uzyskać iloczyn np.: 4 • 7 • 5 = (4 • 5) • 7 = 20 • 7 = 140
  2. Dzielenie
    Podzielić liczbę a przez b oznacza znaleźć taką liczbę c, że $$a = b • c$$, np. $$12÷3 = 4$$, bo $$12 = 3 • 4$$.
    Wynik dzielenia nazywamy ilorazem, a liczby odpowiednio dzielną i dzielnikiem.

    dzielenie liczb

    Dzielenie podobnie jak odejmowanie nie jest ani przemienne, ani łączne
     

  Ciekawostka

Znak x (razy) został wprowadzony w 1631 przez angielskiego matematyka W. Oughtreda, a symbol ͈„•” w 1698 roku przez niemieckiego filozofa i matematyka G. W. Leibniz'a.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom