Zbiór zadań maturalnych - CHEMIA (Zbiór zadań, Wydawnictwo szkolne OMEGA)

Do 100,0 g 46,0%-owego wodnego roztworu... 4.84 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Chemia

Do 100,0 g 46,0%-owego wodnego roztworu...

Zadanie 190
 Zadanie

Zadanie 191
 Zadanie

1.

Zapiszmy równanie reakcji:

`#(C_2H_5OH)_(100,0g;\ 46%)+#(CH_3COOH)_(1mol)harrCH_3COOC_2H_5+H_2O `

Obliczmy ile gram oraz moli etanolu posiadamy, a także ile wody znajduje się w układzie

`m_(C_2H_5OH)=0,46*100,0g=46,0g `

`n_(C_2H_5OH)=(46,0g)/(46g/(mol))=1mol `

`m_(H_2O)=100,0g-46,0g=54,0g `

`n_(H_2O)=(54,0g)/(18g/(mol))=3mol `

Zapiszmy dane w tabelce:

 

 

na początku

w trakcie

na końcu

C2H5OH

1 mol

1-x

0,59

CH3COOH

1 mol

1-x

0,59

CH3COOC2H5

0 mol

+x

0,41

H2O

3 mol

3+x

3,41

Zakładamy stałą równowagi reakcji tej estryfikacji równą `K=4`

Zapisujemy wyrażenie na stałą równowagi reakcji:

`K=(x*(3+x))/((1-x)*(1-x)) `

`4=(x*(3-x))/((1-x)*(1-x)) `

`4=(3x+x^2)/(1-2x+x^2) `

`4-8x+4x^2=3x+x^2 `

`3x^2-11x+4=0 `

`Delta=73 `

`sqrt(Delta)=8,54 `

`x_1=(11-8,54)/6=0,41 `

`x_2=(11+8,54)/6=3,26 `

X nie może być większe od 1 (zgodnie z danymi z tabelki), więc wartość x2 nie może być przyjęta do dalszych obliczeń. 

Wyznaczamy równowagowe liczby moli wszystkich reagentów:

`[CH_3COOH]=[C_2H_5OH]=1,0-0,41=0,59 `

`[CH_3COOC_2H_5]=0,41 `

`[H_2O]=3,0+0,41=3,41 `

 

2.

Zgodnie z równaniem reakcji zapisanym powyżej, z jednego mola kwasu i jednego mola alkoholu można otrzymać jeden mol estru. Otrzymano 0,41 mol estru, wydajność reakcji wynosiła więc:

`W=(0,41mol)/(1mol)*100%=41% `

Otrzymana wartość jest jakościowo zgodna z wnioskiem sformułowanym w zadaniu 189

DYSKUSJA
user profile image
Monika

29 grudnia 2017
Dziękuję!!!!
user profile image
Karina

14 grudnia 2017
Dzieki za pomoc :):)
Informacje
Zbiór zadań maturalnych - CHEMIA
Autorzy: Barbara Pac
Wydawnictwo: Wydawnictwo szkolne OMEGA
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Ania

10647

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Dodawanie ułamków zwykłych
  1. Dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach – dodajemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$4/7+6/7={10}/7=1 3/7$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku dodania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości (jak w przykładzie powyższym).

    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę (jak w przykładzie poniżej).

  2. Dodawanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy dodawanie.

    Przykład:

    • $$3/10+ 1/5=3/{10}+ {1•2}/{5•2}=3/{10}+ 2/{10}=5/{10}={5÷5}/{10÷5}=1/2$$
       
  3. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy dodawanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      $$2 1/3+ 1 1/3= {2•3+1}/3+{1•3+1}/3=7/3+4/3={11}/3=3 2/3$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/3= 2 + 1/3+ 1 + 1/3= 3 + 2/3= 3 2/3$$
       
  4. Dodawanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy dodawanie.

      $$2 1/3+ 1 1/2= {2•3+1}/3+{1•2+1}/2=7/3+3/2={7•2}/{3•2}+{3•3}/{2•3}={14}/6 + 9/6={23}/6=3 5/6$$
       
    • II sposób – oddzielnie dodajemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/3+ 1 1/2= 2 + 1/3+ 1 + 1/2= 3 + 1/3+ 1/2= 3 + {1•2}/{3•2}+ {1•3}/{2•3}= 3 + 2/6+ 3/6= 3 + 5/6= 3 5/6$$
 
Wzajemne położenie prostych

Dwie proste mogą się przecinać w punkcie, mogą być do siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Proste przecinające się w punkcie P – proste mające jeden punkt wspólny.

    prosteprzecinajace
     
  2. Proste prostopadłe – to proste przecinające się pod kątem prostym.

    Jeśli proste a i b są prostopadłe (inaczej mówiąc prosta a jest prostopadła do prostej b), zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a⊥b$$. Dwie proste prostopadłe tworzą cztery kąty proste

    prostekatprosty
     
  3. Proste równoległe – to proste nie mające punktów wspólnych lub pokrywające się.

    Jeżeli proste a i b są równoległe (inaczej mówiąc prosta a jest równoległa do prostej b), to zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a∥b$$.
     

    proste-rownlegle
Zobacz także
Udostępnij zadanie