To jest chemia. Zbiór zadań. Zakres rozszerzony (Zbiór zadań, Nowa Era)

Oblicz, ile moli oraz ile cząsteczek zawierają 4.56 gwiazdek na podstawie 9 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Chemia

a) `H_2O`  

`M_(H_2O)=2*M_H+M_O=2*1g/(mol)+16g/(mol)=18g/(mol)`

`18g----1mol`

`4,5g----x`

`x=(4,5g*1mol)/(18g)=0,25mol`

Obliczamy liczbę cząsteczek wody w próbce:

`1mol----6,02*10^23`

`0,25mol----y`

`y=(0,25mol*6,02*10^23)/(1mol)=1,505*10^23`

 

Odp. Próbka wody o masie 4,5g stanowi 0,25mola i zawiera `1,505*10^23` cząsteczek.

 

b) `C_4H_10`  

`M_(C_4H_10)=4*M_C+10*M_H=4*12g/(mol)+10*1g/(mol)=58g/(mol)`

`58g----1mol`

`1,16g----x`

`x=(1,16g*1mol)/(58g)=0,02mol`

Obliczamy liczbę cząsteczek butanu w próbce:

`1mol----6,02*10^23`

`0,02mol----y`

`y=(0,02mol*6,02*10^23)/(1mol)=0,1204*10^23=1,204*10^22`

 

Odp. Próbka butanu o masie 1,16g  stanowi 0,02 mola i zawiera `1,204*10^22` cząsteczek

 

c) `C_6H_12O_6`  

`M_(C_6H_12O_6)=6*M_C+12*M_6*M_O=6*12g/(mol)+12*1g/(mol)+6*16g/(mol)=180g/(mol)`

`180g----1mol`

`0,018g----x`

`x=(0,018g*1mol)/(180g)=0,0001mol`

Obliczamy liczbę cząsteczek glukozy w próbce:

`1mol----6,02*10^23`

`0,0001mol----y`

`y=(0,0001mol*6,02*10^23)/(1mol)=0,000602*10^23=6,02*10^19`

 

Odp. Próbka glukozy o masie 0,018g stanowi 0,0001mol i zawiera `6,02*10^19` cząsteczek

 

d) `N_2`  

`M_(N_2)=2*M_N=2*14g/(mol)=28g/(mol)`

`28g----1mol`

`280g----x`

`x=(280g*1mol)/(28g)=10mol`

Obliczamy liczbę cząsteczek azotu cząsteczkowego w próbce:

`1mol----6,02*10^23`

`10mol----y`

`y=(10mol*6,02*10^23)/(1mol)=60,2*10^23=6,02*10^24`

 

Odp. Próbka azotu cząsteczkowego o masie 280g stanowi 10 moli i zawiera `6,02*10^24` cząsteczek

DYSKUSJA
user profile image
Kamila

26 grudnia 2017
dzieki :):)
user profile image
Basia

11 listopada 2017
dzieki :)
user profile image
Magda

25 października 2017
Dzięki za pomoc
Informacje
To jest chemia. Zbiór zadań. Zakres rozszerzony
Autorzy: Stanisław Banaszkiewicz, Magdalena Kołodziejska, Elżbieta Megiel, Grażyna Świderska
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Ułamki właściwe i niewłaściwe
  1. Ułamek właściwy – ułamek, którego licznik jest mniejszy od mianownika. Ułamek właściwy ma zawsze wartość mniejszą od 1.
    Przykłady: $$3/8$$, $${23}/{36}$$, $$1/4$$, $$0/5$$.
     

  2. Ułamek niewłaściwy – ułamek, którego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika. Ułamek niewłaściwy ma zawsze wartość większą od 1.
    Przykłady: $${15}/7$$, $$3/1$$, $${129}/5$$, $${10}/5$$.
     

Zobacz także
Udostępnij zadanie