Opisz znaczenie mszaków w środowisku. 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Biologia

Opisz znaczenie mszaków w środowisku.

1
 Zadanie
2
 Zadanie
3
 Zadanie

4
 Zadanie

Cechą charakterystyczną mszaków jest wchłanianie i zatrzymywanie wody przez listki, dzięki temu podczas intensywnych opadów mszaki zapobiegają powodziom i wypłukaniu gleby - chronią ją przed erozją. Podczas upałów natomiast woda z listków paruje, co przyczynia się do zwiększenia opadów i chroni glebę przed wysuszeniem. W związku z tym, że mszaki są organizmami pionierskimi, pojawiają się miejscach nie zasiedlonych przez inne organizmy. Uczestniczą one w tworzeniu gleby i przygotowują podłoże dla innych, bardziej skomplikowanych i wymagających roślin. W ekosystemach leśnych mszaki współtworzą runo, które wraz z ściółką jest środowiskiem życia dla zwierząt. Powstające torfowiska także mogą stanowić siedlisko specyficznych roślin oraz zwierząt. Mszaki mogą także stanowić pożywienie dla zwierząt, głównie ptaków, ale także ssaków. Znaczenie mszaków  dla  środowiska może być także niekorzystne. Zachwaszczają ubogie łąki i pastwiska, co prowadzi do wypierania roślin użytkowych. Duże pokłady mszaków porastające glebę utrudniają dostęp powietrza do gleby i powoduje jej zakwaszenie. Zatrzymywanie dużej ilości wody przez mszaki, może przyczyniać się do zabagniania terenu.

DYSKUSJA
Informacje
Świat biologii 1
Autorzy: Małgorzata Kłyś,Joanna Stawarz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

6165

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Pozycyjny system dziesiątkowy

System liczenia, którego używamy jest pozycyjny i dziesiątkowy. Wyjaśnijmy co to oznacza:

  • pozycyjny, ponieważ liczbę przedstawia się jako ciąg cyfr, a wartość poszczególnych cyfr zależy od miejsca (pozycji), jakie zajmuje ta cyfra,
  • dziesiątkowy, ponieważ liczby zapisujemy za pomocą dziesięciu znaków, zwanych cyframi: 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.

Przykład (wyjaśniający pojęcie pozycyjnego systemu dziesiątkowego):

img01
 

Każda z cyfr użyta w powyższej liczbie tworzy określoną wartość, która jest uzależniona od miejsca (pozycji), jaką zajmuje ta cyfra w zapisie utworzonej liczby.

Jeśli użyjemy dokładnie tych samych cyfr, z których zbudowana jest powyższa liczba, ale użyjemy ich w innej kolejności to otrzymamy całkiem inną liczbę (np. 935287, 728395).

Przestawienie kolejności cyfr zmienia wartość liczby, dlatego nasz system liczenia jest pozycyjny (ponieważ miejsce cyfry w zapisie liczby nadaje wartość tej liczbie), natomiast używanie dziesięciu cyfr do zapisu liczby powoduje, że nazywamy go dziesiątkowym systemem.
 

Liczbę z powyższego przykładu możemy zapisać też w następujący sposób:
$$3•1+9•10+5•100+7•1000+8•10000+2•100000= 287 593$$
 

Przykład (czytanie zapisanych liczb w pozycyjnym systemie dziesiątkowym):
  • 22 500 - czytamy: dwadzieścia dwa i pół tysiąca lub dwadzieścia dwa tysiące pięćset,
  • 1 675 241 - czytamy: milion sześćset siedemdziesiąt pięć tysięcy dwieście czterdzieści jeden.

  Ciekawostka

Pozycyjny system dziesiątkowy pochodzi prawdopodobnie z Indii (znany jest napis z 683 roku zawierający zapis liczby w systemie pozycyjnym z użyciem zera). Za pośrednictwem Arabów system ten oraz zero dotarły do Europy (stąd nazwa cyfry arabskie) i obecnie jest powszechnie używanym systemem liczbowym.

Największy wspólny dzielnik (nwd)

Największy wspólny dzielnik (NWD) dwóch liczb naturalnych jest to największa liczba naturalna, która jest dzielnikiem każdej z tych liczb.

Przykłady:

  • Największy wspólny dzielnik liczb 6 i 9 to liczba 3.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 6: 1, 2, 3, 6;
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 9: 1, 3, 9;
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 6 i 9. Jest to 3.
  • Największy wspólny dzielnik liczb 12 i 20 to liczba 4.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 12: 1, 2, 3, 4, 6, 12;
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 20: 1, 2, 4, 5, 10, 20;
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 12 i 20. Jest to 4.
Zobacz także
Udostępnij zadanie