Znajdź rozwiązania dodatkowych zadań domowych
Robimy kule do kąpieli
Nasza nauczycielka Monika przygotowała dla Was eksperyment chemiczny, który bez problemu wykonacie w swoim domu.Robimy ser
Nasza nauczycielka Monika przygotowała dla Was smaczny eksperyment chemiczny, który bez problemu wykonacie w swojej kuchni.Prędkość, droga, czas.
Wideolekcja, podczas której zostały przeanalizowane zadania dotyczące zagadnienia prędkość, droga i czas. Pokazano praktyczną wskazówkę, jak radzić sobie z tego typu zadaniami.
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 9.2.
Zadanie 9.
Układ dwóch soczewek umieszczonych na wspólnej osi optycznej można wykorzystać do zmiany szerokości (średnicy) wiązki światła, biegnącej równolegle do osi optycznej układu. W zadaniach 9.1. i 9.2. przedstawiono różne przykłady takich układów soczewek.
Zadanie 9.2.
Zwiększenie szerokości wiązki światła można uzyskać, jeżeli wykorzysta się układ optyczny złożony z jednej soczewki rozpraszającej R i jednej soczewki skupiającej S.
Na rysunku 2. przedstawiono tylko soczewkę rozpraszającą R o ogniskowej fR=-15 cm oraz oś optyczną O takiego układu soczewek. Przedstawiono także fragment wiązki światła, biegnącej równolegle do osi optycznej układu i padającej na soczewkę R.Druga soczewka S w tym układzie jest skupiająca i ma ogniskową fS=40 cm. Ta soczewka została umieszczona w takim miejscu na osi optycznej, że wiązka światła, która wychodzi z układu soczewek (przez soczewkę S), jest równoległa do osi optycznej i poszerzona.
Odległość między znacznikami na osi optycznej układu jest równa 5 cm.
Na rysunku dodano linie pomocnicze równoległe do osi optycznej.
Rysunek 2.Na rysunku 2. narysuj soczewkę skupiającą S w takim miejscu, aby wiązka światła, która wychodzi z tej soczewki S, była równoległa do osi optycznej i poszerzona.
Następnie dorysuj dalszy (tzn. od soczewki R do S oraz po przejściu przez S) bieg promieni P1 i P2, które ograniczają wiązkę światła.Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 11.3.
Zadanie 11.
Izotop fluoru 189F ulega rozpadowi promieniotwórczemu w wyniku przemiany β+. Podczas rozpadu jądra tego izotopu fluoru powstają: cząstka β+, jądro pewnego pierwiastka, który oznaczymy jako X, oraz tzw. neutrino elektronowe ν. Neutrino ma zerowy ładunek elektryczny, a jego masę możemy pominąć.
Masy jąder i cząstek uczestniczących w opisanym rozpadzie β+, wyrażone w jednostkach atomowych, mają następujące wartości:
𝑚F = 17,99600 u – masa jądra fluoru 189F
𝑚X = 17,99477 u – masa powstałego jądra
𝑚β = 0,00055 u – masa cząstki β+
𝑚ν = 0,00000 u – masę neutrina pomijamy.
Zadanie 11.3.
Masy jąder i cząstek uczestniczących w opisanym rozpadzie β+ podano we wstępie do zadania 11.
Przyjmij, że jądro fluoru 189F przed rozpadem β+ spoczywało, oraz wykorzystaj związek:
1 u ⋅ 𝑐2 ≈ 931,5 MeV (𝑐 to wartość prędkości światła w próżni)
Oblicz łączną energię kinetyczną produktów rozpadu 𝛃+ jądra fluoru 18𝟗𝐅. Wynik podaj w 𝐌𝐞𝐕, zaokrąglony do dwóch cyfr znaczących. Zapisz obliczenia
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 11.2.
Zadanie 11.
Izotop fluoru 189F ulega rozpadowi promieniotwórczemu w wyniku przemiany β+. Podczas rozpadu jądra tego izotopu fluoru powstają: cząstka β+, jądro pewnego pierwiastka, który oznaczymy jako X, oraz tzw. neutrino elektronowe ν. Neutrino ma zerowy ładunek elektryczny, a jego masę możemy pominąć.
Masy jąder i cząstek uczestniczących w opisanym rozpadzie β+, wyrażone w jednostkach atomowych, mają następujące wartości:
𝑚F = 17,99600 u – masa jądra fluoru 189F
𝑚X = 17,99477 u – masa powstałego jądra
𝑚β = 0,00055 u – masa cząstki β+
𝑚ν = 0,00000 u – masę neutrina pomijamy.
Zadanie 11.2.
Poniżej przedstawiono schemat rozpadu β+ jądra fluoru 189F.
W schemacie rozpadu pominięto cząstkę neutrino.
189F → … X + β+
gdzie X oznacza jądro pierwiastka ................
Uzupełnij powyższy schemat tak, aby powstało równanie rozpadu 𝛃+.
Wpisz w wykropkowane miejsca w schemacie właściwe liczby: atomową i masową, a pod schematem – symbol (lub nazwę) pierwiastka, którego jądro powstaje w tym rozpadzie.
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 11.1.
Zadanie 11.1.
Izotop fluoru 189F ulega rozpadowi promieniotwórczemu w wyniku przemiany β+. Podczas rozpadu jądra tego izotopu fluoru powstają: cząstka β+, jądro pewnego pierwiastka, który oznaczymy jako X, oraz tzw. neutrino elektronowe ν. Neutrino ma zerowy ładunek elektryczny, a jego masę możemy pominąć.
Masy jąder i cząstek uczestniczących w opisanym rozpadzie β+, wyrażone w jednostkach atomowych, mają następujące wartości:
𝑚F = 17,99600 u – masa jądra fluoru 189F
𝑚X = 17,99477 u – masa powstałego jądra
𝑚β = 0,00055 u – masa cząstki β+
𝑚ν = 0,00000 u – masę neutrina pomijamy.
Informacja do zadania 11.1.
Próbka z izotopem 189F jest badana przez licznik promieniowania, który pokazuje całkowitą liczbę rozpadów β+ jąder tego izotopu fluoru po upływie danego czasu (od rozpoczęcia pomiaru). Liczbę jąder izotopu fluoru 189F, znajdujących się w próbce w chwili początkowej, oznaczymy jako 𝑁0. Łączną liczbę jąder, które uległy temu rozpadowi po upływie czasu 𝑡 od chwili początkowej 𝑡0 = 0 min, oznaczymy jako 𝑁𝑟.
Na wykresie poniżej przedstawiono zależność ilorazu 𝑁𝑟/𝑁0 od czasu 𝑡.
Zadanie 11.1.
Dokończ zdanie. Wpisz właściwą liczbę w wykropkowane miejsce.Czas połowicznego rozpadu jądra fluoru 189F wynosi ................. minut.
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 9.1.
Zadanie 9.
Układ dwóch soczewek umieszczonych na wspólnej osi optycznej można wykorzystać do zmiany szerokości (średnicy) wiązki światła, biegnącej równolegle do osi optycznej układu. W zadaniach 9.1. i 9.2. przedstawiono różne przykłady takich układów soczewek.
Zadanie 9.1.
Na rysunku 1. przedstawiono bieg wiązki światła przechodzącej przez układ soczewek. Ten układ składa się z dwóch soczewek skupiających S1 i S2 o ogniskowych odpowiednio f1=15 cm i f2=40 cm . Soczewki są tak ustawione, że prawe ognisko soczewki S1 i lewe ognisko soczewki S2 znajdują się w tym samym punkcie F na osi optycznej O. Szerokość wiązki światła, która pada na soczewkę , jest równa d1=2,25 mm .
Uwaga: Wymiary na rysunku 1. są umowne (rysunek jest poglądowy).Rysunek 1.
Oblicz d2 – szerokość wiązki światła, która wychodzi z soczewki S2. Zapisz obliczenia.
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 10.2.
Zadanie 10.
Elektron został rozpędzony w polu elektrycznym (w próżni) od punktu 𝐴 do punktu 𝐵. Wartość prędkości elektronu w punkcie 𝐴 była równa zero, a wartość prędkości elektronu w punkcie 𝐵 była równa v = 2,00 ⋅ 108 m/s.
Przyjmij, że:
- energia spoczynkowa 𝐸0 elektronu jest równa (w zaokrągleniu) 𝐸0 ≈ 5,11 ⋅ 105 eV
- energię całkowitą elektronu w punkcie 𝐵 oznaczymy jako 𝐸𝐵.
Zadanie 10.2.
Oblicz napięcie elektryczne 𝑼𝑨𝑩 między punktami 𝑨 oraz 𝑩. Zapisz obliczenia.
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 5.1.
Zadanie 5.
Ziemia i Księżyc poruszają się dookoła punktu Z – ich wspólnego środka masy – po orbitach eliptycznych, które są zbliżone do orbit kołowych.
Przyjmij następujące warunki zadania i oznaczenia:
• środek Ziemi oznaczymy jako punkt Z, środek Księżyca oznaczymy jako punkt K a odcinek łączący środek Ziemi ze środkiem Księżyca oznaczymy jako ZK
• odległość |ZK| pomiędzy środkiem Ziemi a środkiem Księżyca się zmienia
• stosunek masy Ziemi do masy Księżyca wynosi MK/MZ≈81,28
• Ziemia i Księżyc są kulami, każda ze sferycznie symetrycznym rozkładem masy.Zadanie 5.1.
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
1. Wartość siły grawitacji, którą Księżyc działa na Ziemię, jest równa
wartości siły grawitacji, którą Ziemia działa na Księżyc.P F 2. Punkt S dzieli odcinek |ZK| w następującym stosunku: |ZS|/|ZK|=1/81,28 P F 3. Wartość siły oddziaływania grawitacyjnego Ziemi na Księżyc jest stała
w czasie.P F Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 5.2.
Zadanie 5.
Ziemia i Księżyc poruszają się dookoła punktu Z – ich wspólnego środka masy – po orbitach eliptycznych, które są zbliżone do orbit kołowych.
Przyjmij następujące warunki zadania i oznaczenia:
• środek Ziemi oznaczymy jako punkt Z, środek Księżyca oznaczymy jako punkt K a odcinek łączący środek Ziemi ze środkiem Księżyca oznaczymy jako ZK
• odległość |ZK| pomiędzy środkiem Ziemi a środkiem Księżyca się zmienia
• stosunek masy Ziemi do masy Księżyca wynosi MK/MZ≈81,28
• Ziemia i Księżyc są kulami, każda ze sferycznie symetrycznym rozkładem masy.Zadanie 5.2.
Na odcinku ZK – łączącym środek Ziemi ze środkiem Księżyca – znajduje się taki punkt P, w którym wartość wypadkowej siły grawitacji pochodzącej od Ziemi i od Księżyca, działającej na punkt materialny znajdujący się w punkcie P, jest równa zero.
Oblicz odległość punktu P od środka Ziemi, gdy odległość między środkiem Ziemi a środkiem Księżyca wynosi |ZK|=384 400 km. Zapisz obliczenia.Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 10.1.
Zadanie 10.
Elektron został rozpędzony w polu elektrycznym (w próżni) od punktu 𝐴 do punktu 𝐵. Wartość prędkości elektronu w punkcie 𝐴 była równa zero, a wartość prędkości elektronu w punkcie 𝐵 była równa v = 2,00 ⋅ 108 m/s.
Przyjmij, że:
- energia spoczynkowa 𝐸0 elektronu jest równa (w zaokrągleniu) 𝐸0 ≈ 5,11 ⋅ 105 eV
- energię całkowitą elektronu w punkcie 𝐵 oznaczymy jako 𝐸𝐵.
Zadanie 10.1.
Dokończ zdanie. Wpisz właściwą liczbę w wykropkowane miejsce.
Iloraz energii 𝐸𝐵/𝐸0 jest równy (w zaokrągleniu) .................... .
Przeczytaj dwa teksty dotyczące telefonów. Wykonaj zadania 6.1.–6.8. zgodnie z poleceniami.
W zadaniach 6.1.–6.4. z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią tekstu. Zakreśl jedną z liter: A, B, C albo D.
6.1. Durante la corsa il narratore pensa
A. ai discorsi della gente seduta nei caffè.
B. al sentiero che sta percorrendo.
C. alla scomparsa di una ragazza.
D. al lavoro da fare in biblioteca.
6.2. Dicendo: “C’è una telefonata che mi sta inseguendo” il protagonista fa capire che
A. sta aspettando una chiamata importante.
B. sente da tutte le parti il suono del telefono.
C. deve fare urgentemente una telefonata.
D. riceve troppe telefonate dai colleghi.
6.3. Il narratore rinuncia a entrare nella casa verde perché
A. ha paura di trovarci un ladro.
B. vede l’ombra d’un uomo in una stanza.
C. sente un cane che abbaia dentro casa.
D. non saprebbe giustificare la sua presenza lì.
6.4. Il narratore è
A. uno studente del primo anno.
B. un professore universitario.
C. un corridore professionista.
D. un poliziotto in pensione.
Przeczytaj tekst, z którego usunięto pięć fragmentów. Wpisz w każdą lukę (5.1.–5.5.) literę, którą oznaczono brakujący fragment (A–F), tak aby otrzymać spójny i logiczny tekst.
Uwaga: jeden fragment został podany dodatkowo i nie pasuje do żadnej luki.
UN’OPERA D’ARTE CHE NON ESISTE
Alcuni giorni fa l’artista italiano Salvatore Garau ha messo in vendita la sua opera Io sono, che è semplicemente un vuoto, il nulla, l’aria pura. Sì, avete capito bene, si tratta di un’opera d’arte che nessuno può vedere. 5.1. _____ Se pensate che con questa somma sia possibile comprare un quadro di Picasso, capite che si tratta comunque di una cosa seria. Il nuovo proprietario della scultura per ora rimane anonimo. Sappiamo solo che ha subito pagato l’intera cifra e che è stato invitato a ritirare personalmente l’opera. In quell’occasione il cliente ha ricevuto anche un documento che conferma l’autenticità dell’opera d’arte. Lì c’è scritto che si tratta dello stesso “oggetto” che viene presentato nella foto nel catalogo della galleria dove, al posto della tradizionale immagine di un’opera, è riprodotto uno spazio bianco. 5.2. _____ Queste prevedono di mettere l’opera in uno spazio di 2 x 2 metri con un’illuminazione adeguata.
Garau non è nuovo a opere di questo tipo. La settimana precedente aveva esposto a New York un’altra scultura invisibile, intitolata Afrodite piange. L’operazione era promossa dall’Istituto Italiano di Cultura. In una piazza l’autore ha fatto un cerchio con un nastro adesivo bianco e accanto ha messo l’informazione sul titolo dell’opera che, secondo lui, aveva messo dentro. Progettate un viaggio in America e desiderate ammirare personalmente Afrodite “presente” nello spazio delimitato? 5.3. _____ Almeno questo è il punto indicato dal suo autore.
Garau continua a creare sculture invisibili. Naturalmente la notizia sulla vendita dell’opera Io sono è stata subito riportata dai giornali di tutto il mondo. 5.4. _____ L’artista ha deciso di rispondere a questi dubbi. “Mi sono chiesto”, spiega, “perché il mondo sia scandalizzato per la vendita di una delle mie sculture invisibili. Ho letto molte accuse anche sui social per il prezzo. Quindicimila euro? Sinceramente ritengo che si tratti di una cifra ridicola se paragonata ad alcune sculture vendute per milioni di dollari. Secondo me”, conclude l’artista, “le mie opere invisibili fanno paura perché sono diverse. 5.5. _____ Solo che per farlo credo che ci voglia un po’ di immaginazione.”A. Allora dovete sapere che la figura invisibile si trova precisamente nel mezzo.
B. Ma vi posso assicurare: si possono anche vedere, sebbene fisicamente non esistano.
C. Anzi, vari pittori e scultori di altri Paesi hanno confermato l’opinione del collega italiano.
D. Nonostante questo fatto qualcuno l’ha anche comprata pagando oltre quindicimila euro.
E. I loro lettori si sono domandati come si possa spendere tanto per una scultura che non c’è.
F. Insieme a quel certificato il cliente ha ottenuto un foglio di carta con delle istruzioni molto precise.
Przeczytaj tekst, który został podzielony na cztery części (A–D), oraz zdania go dotyczące (4.1.–4.5.). Do każdego zdania dopasuj właściwą część tekstu. Wpisz rozwiązania do tabeli.
Uwaga: jedna z części tekstu pasuje do dwóch zdań.
In quale paragrafo si trova questa informazione?
4.1. Le bocce* restano poco popolari tra i giovani. 4.2. Il gioco delle bocce richiede delle abilità specifiche. 4.3. Le bocce trovano difficoltà a diventare uno sport olimpico. 4.4. Le bocce riuniscono un grande gruppo di osservatori. 4.5. Nel secolo scorso il gioco delle bocce si afferma e diventa popolare anche all’estero. Usłyszysz dwukrotnie wypowiedź dotyczącą Ancela Keysa, propagatora diety śródziemnomorskiej. Na podstawie informacji zawartych w nagraniu uzupełnij luki w zdaniach 3.1.–3.4., tak aby jak najbardziej precyzyjnie oddać sens wysłuchanego tekstu. Luki należy uzupełnić w języku włoskim.
3.1. Ancel Keys è partito per il suo primo viaggio all’estero perché ___________________________________________________________________.
3.2. Lo scienziato ha stabilito che nel Sud d’Italia i rari casi di malattie di cuore riguardavano solo __________________________________________________________.
3.3. Il famoso libro di Ancel Keys intitolato “Mangiar bene e stare bene” _________________________________________________________ solo qualche anno fa.
3.4. Ad Ancel Keys è piaciuto soprattutto il fatto che di carattere gli italiani siano _____________________________________________________________.
Usłyszysz dwukrotnie pięć wypowiedzi dotyczących domów. Do każdej wypowiedzi (2.1.–2.5.) dopasuj odpowiadające jej pytanie (A–F). Wpisz rozwiązania do tabeli.
Uwaga: jedno pytanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi.
In quale testo la persona che parla dice che
A. c’era tantissimo interesse per l’offerta di vendita di una casa?
B. qualcuno ha abbandonato la casa per cambiare la propria vita?
C. un tipo di edificio è stato trasformato in una struttura per i turisti?
D. è stato possibile arredare completamente la casa senza spendere soldi?
E. per poter abitare in questa casa si deve svolgere una particolare professione?
F. in realtà per vivere in questa abitazione bisogna spendere più di quanto sembra?
2.1. 2.2. 2.3. 2.4. 2.5. Usłyszysz dwukrotnie dwa teksty. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią nagrania.
W zadaniach 1.1. i 1.2. zakreśl jedną z liter: A, B albo C.
Tekst 1. (do zadań 1.1. i 1.2.)
1.1. Quale informazione viene presentata come fatto e non come opinione?
A. I ragazzi americani non sanno giocare bene a calcio.
B. Nelle università americane mancano le strutture per giocare a calcio.
C. Gli americani ottengono scarsi risultati nei campionati di calcio internazionali.
1.2. Dopo aver ascoltato la relazione del ragazzo possiamo supporre che
A. ci sia stato un pareggio tra le due squadre.
B. i ragazzi italiani abbiano perso la partita.
C. gli americani abbiano interrotto l’incontro.
W zadaniach 1.3.–1.6. zakreśl jedną z liter: A, B, C albo D.
Tekst 2. (do zadań 1.3.–1.6.)
1.3. Gli abitanti del paesino di Craco l’hanno abbandonato perché
A. il posto è stato rovinato da un disastro naturale.
B. la gente preferiva abitare in un altro borgo.
C. c’erano poche terre da coltivare.
D. nella località mancava il grano.
1.4. Quale delle informazioni si trova nel testo?
A. A Craco abita ancora la popolazione locale.
B. A Craco è vietato l’accesso al vecchio centro storico.
C. Ogni tanto a Craco suonano le campane delle chiese.
D. La torre normanna di Craco è stata recentemente ristrutturata.
1.5. Nell’antico borgo di Craco i visitatori possono
A. partecipare a vari corsi di arte.
B. fare la patente di guida turistica.
C. studiare regia con famosi registi.
D. assaggiare la cucina della regione.
1.6. La persona intervistata
A. analizza il comportamento dei turisti che vengono a Craco.
B. si lamenta dello stato attuale di Craco.
C. spiega come arrivare a Craco.
D. sottolinea il fascino di Craco.
Przetłumacz na język włoski podane w nawiasach fragmenty zdań (9.1.–9.4.), tak aby otrzymać logiczne i gramatycznie poprawne zdania. Wymagana jest pełna poprawność
ortograficzna wpisywanych fragmentów.
Uwaga: w każdą lukę możesz wpisać maksymalnie pięć wyrazów.9.1. Lo zio Stefano aveva detto che (przyjdzie na obiad) __________________________________________________________________, ma non si è fatto vivo fino ad adesso.
9.2. Se non hai soldi (pożyczę ci je) ________________________________________________________________________________________________________ io volentieri.
9.3. Secondo le previsioni del tempo (w niedzielę będzie padał śnieg) _____________________________________________________________________________________.
9.4. Se vuoi uscire stasera, va bene, ma torna (przed północą) ______________________________________________________________________________, mi raccomando!
Przeczytaj tekst. Uzupełnij każdą lukę (8.1.–8.4.) jednym wyrazem, tak aby powstał spójny i logiczny tekst. Wymagana jest pełna poprawność gramatyczna i ortograficzna
wpisywanych wyrazów.UNA DISAVVENTURA INSOLITA
A un venditore di frutta del mercato di Asti è successa una disavventura insolita. Un giorno soffiava un vento particolarmente forte e l’uomo, preoccupato, ha provato 8.1. _________________________ bloccare l’ombrellone steso sopra il suo banco. Però non è servito a 8.2. _________________________: un soffio più violento ha sollevato l’ombrellone proprio mentre il fruttivendolo lo teneva con la mano, portando in alto anche lui. L’uomo, per mettersi in salvo, è stato costretto a 8.3. _________________________ da un’altezza di oltre tre metri. L’ombrellone è precipitato invece poco distante, fortunatamente 8.4. _________________________ ferire nessuno.
Na podstawie: video.repubblica.it
Przeczytaj tekst. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, tak aby otrzymać logiczny i gramatycznie poprawny tekst. Zakreśl jedną z liter: A, B, C albo D.
IL DOLCE BACIO
Chi abita in Italia o chi ci viene spesso lo sa: il cioccolatino più amato dagli italiani è il Bacio Perugina. Ma perché il Bacio 7.1. _____ chiamato proprio così? Come nasce? E perché al suo interno ci sono messaggi d’amore firmati da poeti, filosofi e letterati di tutto il mondo? Tutto è cominciato nel 1922, quando la moglie di Giovanni Buitoni, proprietario della fabbrica di dolci, ha avuto l’idea di riciclare resti di cioccolato 7.2. _____ dalla produzione. Le dispiaceva buttare via questi pezzettini gustosi e 7.3. _____ ha utilizzati per fare degli ottimi cioccolatini. Così la donna ha creato un cioccolatino composto da gianduia, resti di nocciole e una nocciola intera. La forma irregolare che ne è uscita assomigliava a una mano, quindi la signora ha scelto il nome “pugno”. 7.4. _____ il successo che hanno avuto i cioccolatini, la signora non era soddisfatta: i cioccolatini erano di solito i dolci preferiti dagli innamorati e quindi un nome così “violento” non sembrava 7.5. _____ a un prodotto che si associava a qualcosa di decisamente romantico. Da qui l’idea di ricorrere a un altro nome, ben più dolce: bacio! La leggenda dice che una dipendente della fabbrica è stata la prima a mettere all’interno del cioccolatino un messaggio d’amore per il ragazzo 7.6. _____ era innamorata. L’idea è sembrata così buona che si è deciso di inserire una frase d’amore inogni Bacio di cioccolato.Na podstawie: www.adgblog.it
7.1.
A. è stato
B. sia stato
C. fosse stato
D. essendo stato7.2.
A. perdenti
B. possedenti
C. provenienti
D. promettenti7.3.
A. ne
B. gli
C. ci
D. li7.4.
A. Perché
B. Affinché
C. Sebbene
D. Nonostante7.5.
A. paragonato
B. proposto
C. adatto
D. simile7.6.
A. a cui
B. di cui
C. in cui
D. per cuiEgzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 8.2.
Zadanie 8.
Na poniższym wykresie przedstawiono zależność ciśnienia 𝑝 od objętości 𝑉 w cyklu przemian termodynamicznych ustalonej masy gazu doskonałego. Te przemiany gazu zachodzą podczas pracy pewnego silnika cieplnego S. Gaz oddaje ciepło do chłodnicy, a pobiera ciepło z grzejnika.
Stany gazu, w których zmienia się rodzaj przemiany termodynamicznej, oznaczono symbolami: G1, G2, G3, G4. Wielkości 𝑝1 i 𝑉1 są – odpowiednio – ciśnieniem i objętością gazu w stanie G1.
Ciepło molowe tego gazu przy stałej objętości wynosi 𝐶𝑉 =3/2𝑅, gdzie 𝑅 jest stałą gazową.
Zadanie 8.2.
Wyprowadź wzór pozwalający wyznaczyć |𝚫𝑼𝟒𝟏| – wartość bezwzględną zmiany energii wewnętrznej gazu w przemianie G4 → G1 – tylko za pomocą wielkości: 𝒑𝟏 i 𝑽𝟏. Zapisz odpowiednie równania i przekształcenia oraz podaj postać tego wzoru.
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 8.1.
Zadanie 8.
Na poniższym wykresie przedstawiono zależność ciśnienia 𝑝 od objętości 𝑉 w cyklu przemian termodynamicznych ustalonej masy gazu doskonałego. Te przemiany gazu zachodzą podczas pracy pewnego silnika cieplnego S. Gaz oddaje ciepło do chłodnicy, a pobiera ciepło z grzejnika.
Stany gazu, w których zmienia się rodzaj przemiany termodynamicznej, oznaczono symbolami: G1, G2, G3, G4. Wielkości 𝑝1 i 𝑉1 są – odpowiednio – ciśnieniem i objętością gazu w stanie G1.
Ciepło molowe tego gazu przy stałej objętości wynosi 𝐶𝑉 =3/2𝑅, gdzie 𝑅 jest stałą gazową.
Zadanie 8.1.
W cyklu pracy silnika S gaz oddaje do chłodnicy ciepło równe (co do wartości bezwzględnej):
|𝑄𝑜𝑑𝑑| = 9,5 ⋅ 𝑝1𝑉1
Dokończ zdanie. Zaznacz właściwą odpowiedź spośród podanych.
Ciepło pobrane z grzejnika przez gaz w cyklu pracy silnika S jest równe
A. |Qpob| = 13,5 ⋅ p1V1 B. |Qpob| = 11,5 ⋅ p1V1 C. |Qpob| = 7,5 ⋅ p1V1 D. |Qpob| = 5,5 ⋅ p1V1 Wskazówka: Wykorzystaj I zasadę termodynamiki i twierdzenie o obliczaniu pracy z wykresu.
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 3.3.
Zadanie 3.
Ciężarek o masie 𝑚 = 100,0 g jest zawieszony na sprężynie i wykonuje drgania harmoniczne w kierunku pionowym, w jednorodnym, ziemskim polu grawitacyjnym.
Przyjmujemy, że ciężarek drga wzdłuż osi 𝑦 skierowanej pionowo w górę. Na poniższym wykresie przedstawiono zależność współrzędnej prędkości v𝑦 ciężarka od czasu 𝑡. Dodatnia wartość współrzędnej prędkości v𝑦 oznacza, że zwrot wektora prędkości ciężarka jest w górę, a ujemna wartość – że zwrot wektora prędkości jest w dół. Prędkość ciężarka określamy w układzie odniesienia związanym z ziemią.
Przyjmij uproszczony model zjawiska, w którym:
- na ciężarek działają tylko siła sprężystości 𝐹⃗𝑠 sprężyny i siła grawitacji 𝐹⃗𝑔
- wartość siły sprężystości, z jaką sprężyna działa na ciężarek, jest wprost proporcjonalna do wydłużenia sprężyny ponad jej długość swobodną (gdy jest nierozciągnięta)
- układ odniesienia związany z ziemią traktujemy jako układ inercjalny
- pomijamy opory ruchu
- pomijamy masę sprężyny
- przyśpieszenie grawitacyjne ziemskie ma wartość 𝑔 = 9,81 m/s2.
Zadanie 3.3.
Oblicz wartość siły sprężystości działającej na ciężarek w chwili, gdy znajduje się on w najniższym położeniu podczas ruchu drgającego. Zapisz obliczenia.
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 3.2.
Zadanie 3.
Ciężarek o masie 𝑚 = 100,0 g jest zawieszony na sprężynie i wykonuje drgania harmoniczne w kierunku pionowym, w jednorodnym, ziemskim polu grawitacyjnym.
Przyjmujemy, że ciężarek drga wzdłuż osi 𝑦 skierowanej pionowo w górę. Na poniższym wykresie przedstawiono zależność współrzędnej prędkości v𝑦 ciężarka od czasu 𝑡. Dodatnia wartość współrzędnej prędkości v𝑦 oznacza, że zwrot wektora prędkości ciężarka jest w górę, a ujemna wartość – że zwrot wektora prędkości jest w dół. Prędkość ciężarka określamy w układzie odniesienia związanym z ziemią.
Przyjmij uproszczony model zjawiska, w którym:
- na ciężarek działają tylko siła sprężystości 𝐹⃗𝑠 sprężyny i siła grawitacji 𝐹⃗𝑔
- wartość siły sprężystości, z jaką sprężyna działa na ciężarek, jest wprost proporcjonalna do wydłużenia sprężyny ponad jej długość swobodną (gdy jest nierozciągnięta)
- układ odniesienia związany z ziemią traktujemy jako układ inercjalny
- pomijamy opory ruchu
- pomijamy masę sprężyny
- przyśpieszenie grawitacyjne ziemskie ma wartość 𝑔 = 9,81 m/s2.
Zadanie 3.2.
Siły działające na ciężarek się równoważą, gdy ciężarek znajduje się w punkcie o współrzędnej 𝑦 = 0, natomiast najwyższe i najniższe położenia ciężarka znajdują się – odpowiednio – w punktach o współrzędnych: 𝑦 = 𝐴 oraz 𝑦 = −𝐴. W pewnej chwili ruchu drgającego ciężarek znalazł się w punkcie 𝑃 (zobacz schematyczny rysunek poniżej).
Na rysunku powyżej narysuj i podpisz siłę sprężystości 𝑭⃗𝒔 i siłę grawitacji 𝑭⃗𝒈 działające na ciężarek w punkcie 𝑷. Zachowaj relację (większy, równy, mniejszy) między wartościami tych sił i zapisz tę relację – wpisz w wykropkowane miejsce poniżej odpowiedni znak wybrany spośród: >, =, <.
Fs............Fg
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 3.1.
Zadanie 3.
Ciężarek o masie 𝑚 = 100,0 g jest zawieszony na sprężynie i wykonuje drgania harmoniczne w kierunku pionowym, w jednorodnym, ziemskim polu grawitacyjnym.
Przyjmujemy, że ciężarek drga wzdłuż osi 𝑦 skierowanej pionowo w górę. Na poniższym wykresie przedstawiono zależność współrzędnej prędkości v𝑦 ciężarka od czasu 𝑡. Dodatnia wartość współrzędnej prędkości v𝑦 oznacza, że zwrot wektora prędkości ciężarka jest w górę, a ujemna wartość – że zwrot wektora prędkości jest w dół. Prędkość ciężarka określamy w układzie odniesienia związanym z ziemią.
Przyjmij uproszczony model zjawiska, w którym:
- na ciężarek działają tylko siła sprężystości 𝐹⃗𝑠 sprężyny i siła grawitacji 𝐹⃗𝑔
- wartość siły sprężystości, z jaką sprężyna działa na ciężarek, jest wprost proporcjonalna do wydłużenia sprężyny ponad jej długość swobodną (gdy jest nierozciągnięta)
- układ odniesienia związany z ziemią traktujemy jako układ inercjalny
- pomijamy opory ruchu
- pomijamy masę sprężyny
- przyśpieszenie grawitacyjne ziemskie ma wartość 𝑔 = 9,81 m/s2.
Zadanie 3.1.
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F – jeśli jest fałszywe.
1. 1. W chwili t=0,2 s siły działające na ciężarek się równoważą. P F 2. Energia kinetyczna ciężarka w chwili t=0,1 s jest równa energii kinetycznej ciężarka w chwili t=0,3 s. P F 3. Wartość przyspieszenia ciężarka w chwili t=0,4 s jest większa od wartości przyspieszenia ciężarka w chwili t=0,5 s. P F Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 7.3.
Zadanie 7.
Do źródła stałego napięcia podłączono trzy identyczne oporniki: ℛ1 , ℛ2, ℛ3 oraz amperomierz A - w taki sposób, jak pokazano na poniższym schemacie obwodu elektrycznego (zobacz rysunek 1.). Opór każdego z opornika jest stały i równy R:
ℛ1 = ℛ2 = ℛ3 = R
W pewnym momencie opornik ℛ1 uległ uszkodzeniu, a obwód w tym miejscu został przerwany (zobacz rysunek 2.).
Napięcie U zasilające obwód jest takie samo w obu opisanych sytuacjach. Opór wewnętrzny amperomierza A i źródła napięcia oraz opór przewodów pomijamy.
Zadanie 7.3.
Natężenie prądu, jakie wskazuje amperomierz A przed przerwaniem obwodu (rysunek 1.), oznaczymy jako IA1. Natężenie prądu, jakie wskazuje amperomierz po przerwaniu obwodu (rysunek 2.) oznaczymy jako IA2.
Oblicz iloraz IA1/IA2. Zapisz obliczenia.
Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 7.2.
Zadanie 7.
Do źródła stałego napięcia podłączono trzy identyczne oporniki: ℛ1 , ℛ2, ℛ3 oraz amperomierz A - w taki sposób, jak pokazano na poniższym schemacie obwodu elektrycznego (zobacz rysunek 1.). Opór każdego z opornika jest stały i równy R:
ℛ1 = ℛ2 = ℛ3 = R
W pewnym momencie opornik ℛ1 uległ uszkodzeniu, a obwód w tym miejscu został przerwany (zobacz rysunek 2.).
Napięcie U zasilające obwód jest takie samo w obu opisanych sytuacjach. Opór wewnętrzny amperomierza A i źródła napięcia oraz opór przewodów pomijamy.
Zadanie 7.2.
Dokończ zdanie. Zaznacz odpowiedź A, B albo C i jej uzasadnienie 1., 2. albo 3.
Moc cieplna wydzielona na oporniku ℛ3 po przerwaniu obwodu (rysunek 2.) w porównaniu do mocy cieplnej wydzielonej na oporniku ℛ3 w sytuacji początkowej (rysunek 1.), była
A. większa, ponieważ napięcie między zaciskami X oraz Y 1. się nie zmieniło. B. mniejsza, 2. wzrosło. C. taka sama, 3. zmalało. Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 7.1.
Zadanie 7.
Do źródła stałego napięcia podłączono trzy identyczne oporniki: ℛ1 , ℛ2, ℛ3 oraz amperomierz A - w taki sposób, jak pokazano na poniższym schemacie obwodu elektrycznego (zobacz rysunek 1.). Opór każdego z opornika jest stały i równy R:
ℛ1 = ℛ2 = ℛ3 = R
W pewnym momencie opornik ℛ1 uległ uszkodzeniu, a obwód w tym miejscu został przerwany (zobacz rysunek 2.).
Napięcie U zasilające obwód jest takie samo w obu opisanych sytuacjach. Opór wewnętrzny amperomierza A i źródła napięcia oraz opór przewodów pomijamy.
Zadanie 7.1.
Oceń prawdziwość poniższych stwierdzeń. Zaznacz P, jeśli stwierdzenie jest prawdziwe, albo F - jeśli jest fałszywe.
W obwodzie elektrycznym zilustrowanym na rysunku 1. (tzn. w sytuacji początkowej):
1. natężenie prądu płynącego przez opornik ℛ1 jest równe natężeniu prądu płynącego przez amperomierz A. P F 2. napięcie elektryczne na oporniku ℛ1 jest równe napięciu elektrycznemu na oporniku ℛ2. P F 3. natężenie prądu płynącego przez opornik ℛ1 jest mniejsze od natężenia prądu płynącego przez opornik ℛ3. P F Egzamin maturalny Fizyka. Poziom rozszerzony maj 2024. Zadanie 6.
Zadanie 6
Trzy punktowe, ujemne ładunki elektryczne: Q1, Q2 i Q3 umieszczono nieruchomo w próżni w wierzchołkach kwadratu (zobacz rysunek). Długość boku tego kwadratu jest równa a. Wartości ładunków Q1, Q2 i Q3 wyrażają się poprzez pewną wartość q następująco:
Q1 = -2q
Q2 = -q
Q3 = -2q
gdzie q > 0
Punkt przecięcia przekątnych kwadratu oznaczymy jako S.
Na powyższym rysunku narysuj i podpisz ES - wektor wypadkowego natężenia pola elektrycznego w punkcie S. Zachowaj odpowiedni kierunek i zwrot tego wektora.
Zapisz wzór pozwalający wyznaczyć ES - wartość tego wektora - w zależności tylko od a, od q oraz od odpowiedniej stałej fizycznej.
Jak znaleźć swoje pytanie?
Wpisuj słowa klucze:
średniowieczeteocentryzmWpisuj same równania:
(2m+1)x^3+3x^2+6mx-2=0Twoje pytanie może być inaczej sformułowane, ale dotyczyć tego samego zagadnienia.