Przyroda

Opisz poszczególne piętra roślinności Tatr. 4.33 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Przyroda

Opisz poszczególne piętra roślinności Tatr.

1
 Zadanie

2
 Zadanie
3
 Zadanie
4
 Zadanie
  • Pogórze- najniższe piętro roślinności, występujące do około 700 m n.p.m. Występują tu pola uprawne i osiedla.
  • Regiel dolny- piętro występujące do 1250 m n.p.m. W tym piętrze rosną lasy mieszane, w którym występują buki, świerki i jodły.
  • Regiel górny- występuje do wysokości 1500 m n.p.m. Występują tu głównie świerki, oraz sporadycznie rosnące drzewa limby- wysmukłej tatrzańskiej sosny.
  • Kosodrzewina- występuje do 1800 m n.p.m. Jest to karłowata, krzewiasta sosna, odporna na niską temperaturę i silne wiatry.
  • Hale- piętro roślinności występujące do 2250 m n.p.m. Są to łąki na których rosną trawy i rośliny zielne.
  • Turnie- jest to najwyżej występujące piętro roślinności, zbudowane głównie z nagich, skalistych szczytów oraz występujących w szczelinach mchów i porostów ( w tym piętrze są na tyle surowe warunki życia dla roślin, że tylko te organizmy potrafią się do niego przystosować).
DYSKUSJA
Informacje
Przyroda z pomysłem 5. Podręcznik cz. 1
Autorzy: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

6471

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Kwadrat

Kwadrat to prostokąt, który ma wszystkie boki jednakowej długości.

Przekątne kwadratu są prostopadłe, mają równą długość i wspólny środek. Przekątne tworzą z bokami kwadratu kąt 45°.

Długość jednego boku jest wymiarem kwadratu.

kwadrat
Odejmowanie ułamków zwykłych
  1. Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach – odejmujemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$5/6-2/6= 3/6= {3÷3}/{6÷3}=1/2$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku odejmowania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości.
    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę.

  2. Odejmowanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy odejmowanie.

    Przykład:

    • $$3/{10}- 1/5=3/{10}- {1•2}/{5•2}=3/{10}- 2/{10}=1/{10}$$
       
  3. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= {2•3+1}/3-{1•3+1}/3=7/3-4/3=3/3=1$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= 2 + 1/3- 1 - 1/3= 2 – 1 + 1/3- 1/3= 1 + 0 = 1$$
       
  4. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy odejmowanie.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/2= {2•3+1}/3-{1•2+1}/2=7/3-3/2={7•2}/{3•2}-{3•3}/{2•3}={14}/6-9/6=5/6$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/2- 1 1/3= 2 + 1/2- 1 - 1/3= 2 - 1 + 1/2-1/3= 1 +{1•3}/{2•3}-{1•2}/{3•2}= 1 + 3/6- 2/6= 1 + 1/6= 1 1/6$$
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie