Matematyka

Matematyka wokół nas 2 (Podręcznik, WSiP)

Oblicz pole przekroju ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

Oblicz pole przekroju ostrosłupa prawidłowego sześciokątnego

8
 Zadanie

9
 Zadanie

Sześciokąt foremny może podzielić na 6 przystających trójkątów równobocznych. Zatem: 

`|CD|=|OE|=12 \ "cm"` 

 

Do policzenia pola przekroju potrzebna będzie jego wysokość, czyli długość odcinka SO. 

Przypomnijmy sobie, jakie długości mają boki trójkąta o kątach 90°, 60° 30°.

Porównując długości boków przy takich samych kątach możemy zapisać: 

`|OE|=xsqrt3=12\ cm` 

`|SO|=x=12\ cm:sqrt3=12/sqrt3\ cm=(12sqrt3)/3\ cm=4sqrt3\ cm` 

 

Teraz możemy policzyć pole przekroju:

`P_(Delta BES)=24\ cm*strike4^2sqrt3\ cm*1/strike2^1=` `ul(ul(48sqrt3\ cm^2))`   

 

DYSKUSJA
user profile image
Kuba

29 grudnia 2017
Dziena 👍
Informacje
Autorzy: A. Drążek, E.Duvnjak, Ewa Kokiernak-Jurkiewicz
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Wzajemne położenie prostych

Dwie proste mogą się przecinać w punkcie, mogą być do siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Proste przecinające się w punkcie P – proste mające jeden punkt wspólny.

    prosteprzecinajace
     
  2. Proste prostopadłe – to proste przecinające się pod kątem prostym.

    Jeśli proste a i b są prostopadłe (inaczej mówiąc prosta a jest prostopadła do prostej b), zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a⊥b$$. Dwie proste prostopadłe tworzą cztery kąty proste

    prostekatprosty
     
  3. Proste równoległe – to proste nie mające punktów wspólnych lub pokrywające się.

    Jeżeli proste a i b są równoległe (inaczej mówiąc prosta a jest równoległa do prostej b), to zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a∥b$$.
     

    proste-rownlegle
Zobacz także
Udostępnij zadanie