Matematyka

Kula pchnięta przez miotacza porusza się po torze narysowanym poniżej. 4.62 gwiazdek na podstawie 13 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Matematyka

Kula pchnięta przez miotacza porusza się po torze narysowanym poniżej.

15
 Zadanie

16
 Zadanie
1
 Zadanie
2
 Zadanie
UWAGA! Oglądasz starą wersję książki. *Kilknij tutaj aby zobaczyć nową.*

a) Kula w momencie pchnięcia była na wysokości 2 m.

Można to odczytać z wykresu - jako wartość dla argumentu 0 (w chwili pchnięcia kula była w odległości 0 m od miotacza) lub wyliczyć ze wzoru podstawiając x=0. 

 

b) Kula poleciała na odległość 20 m (można to odczytać z wykresu jako argument, dla którego przyjmowana jest wartość 0 - wtedy kula spadła na ziemię).

 

c) dla 9 m: `y=-0,05*9^2_0,9*9+2=-0,05*81+8,1+2=-4,05+10,1=6,05` m

dla 10 m: `y=-0,05*10^2+0,9*10+2=-0,05*100+9+2=-5+9+2=-5+11=6` m

Kula znajdowała się wyżej, kiedy była w odległości 9 m od miotacza. 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

0

2017-09-21
dzięki!!!
user profile image
Gość

0

2017-10-02
Dzięki za pomoc!
Informacje
Matematyka z plusem 3
Autorzy: Małgorzata Dobrowolska
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Paweł

7730

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby podzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w lewo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą dzielimy (czyli w 10, 100, 1000 itd.)

Przykłady:

  • $$0,34÷10= 0,034$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w lewo
  • $$311,25÷100= 3,1125$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w lewo
  • $$53÷1000= 0,053$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w lewo
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Zobacz także
Udostępnij zadanie