Matematyka

Monety W schyłkowym okresie starożytności najbardziej rozpowszechnioną monetą był złoty solid 4.59 gwiazdek na podstawie 17 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Matematyka

Monety W schyłkowym okresie starożytności najbardziej rozpowszechnioną monetą był złoty solid

6
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

a)

1. W XVII-wiecznej Polsce 1 grosz miał wartość 3 szelągów.

2. W XVII-wiecznej Polsce 60 szelągów było warte tyle samo co 20 groszy.

3. W 1600r. w Gdańsku łokieć płótna kosztował 6 szelągów, a za kożuch trzeba było zapłacić 60 groszy.

2gr=2*3=6 szelągów

2zł=60gr

4. W XVII-wiecznej Polsce 1 grosz stanowił 1/30 złotego, a 1 złoty wart był 90 szelągów.

5. W 1630 roku buty były droższe niż kożuch.

b) buty, beczka śledzi

c) 50gr=50*3=150 szeląga

d) wartość pieniądza malała

e) 1600 rok: 4 grosze dziennie

1630 rok: 14 groszy dziennie

płóno w 1600- 2 łokcie

płótno w 1630- 2 4/5 łokcia

Więcej płótna mógł kupić za dniówkę w 1630 roku.

W 1600 roku kożuch kosztował 2zł=60 groszy czyli robotnik musiał pracować 60/4=15 dni

W 1630 roku kożuch kosztował 5zł=150 groszy czyli robotnik musiał pracować 150/14=11 dni

 

Odpowiedź:

a)

1. W XVII-wiecznej Polsce 1 grosz miał wartość 3 szelągów.

2. W XVII-wiecznej Polsce 60 szelągów było warte tyle samo co 20 groszy.

3. W 1600r. w Gdańsku łokieć płótna kosztował 6 szelągów, a za kożuch trzeba było zapłacić 60 groszy.

4. W XVII-wiecznej Polsce 1 grosz stanowił 1/30 złotego, a 1 złoty wart był 90 szelągów.

5. W 1630 roku buty były droższe niż kożuch.

b) buty, beczka śledzi

c) 50gr=50*3=150 szeląga

d) wartość pieniądza malała

e) Więcej płótna mógł kupić za dniówkę w 1630 roku.

W 1600 roku obotnik musiał pracować 15 dni

W 1630 roku obotnik musiał pracować 11 dni

 

 

 

 

DYSKUSJA
user avatar
Cezary

29 lipca 2018
Dzięki :):)
user avatar
Nadia

24 marca 2018
Dzięki!
user avatar
Łucja

5 marca 2018
dzieki!!!!
user avatar
Magdalena

29 listopada 2017
Dzięki za pomoc :):)
klasa:
Informacje
Autorzy: Małgorzata Dobrowolska
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
ISBN: 9788374201247
Autor rozwiązania
user profile

Jacek

1741

Nauczyciel

Wiedza
Dzielenie z resztą

Dzielenie z resztą to takie dzielenie, w którym otrzymujemy pewien iloraz oraz resztę. 


Sposób wykonywania dzielenia z resztą:

  1. Podzielmy liczbę 23 przez 3.

  2. Wynikiem dzielenia nie jest liczba całkowita (pewna część nam pozostanie). Maksymalna liczba 3, które zmieszczą się w 23 to 7.

  3. `7*3=21` 

  4. Różnica między liczbami 23 i 21 wynosi `23-21=2` , zatem resztą z tego dzielenia jest liczba 2.

  5. Poprawny zapis działania: `23:3=7 \ "r" \ 2` $$r.2$$


Przykłady:

  • `5:2=2 \ "r" \ 1` 
    Sprawdzenie:  `2*2+1=4+1=5` 

  • `27:9=3 \ "r" \ 0` 
    Sprawdzenie:  `3*9+0=27+0=27` 

  • `53:5=10 \ "r" \ 3` 
    Sprawdzenie: `10*5+3=50+3=53` 

  • `102:20=5 \ "r" \ 2` 
    Sprawdzenie:  `5*20+2=100+2=102` 


Zapamiętaj!!!

Reszta jest zawsze mniejsza od dzielnika.

Dodawanie pisemne

Krok po kroku jak wykonywać dodawanie pisemne:

  1. Składniki zapisujemy jeden pod drugim tak, by cyfry jedności tworzyły jedną kolumnę, cyfry dziesiątek – drugą, cyfry setek – trzecią, itd. (czyli cyfry liczb wyrównujemy do prawej strony), a następnie oddzielamy je poziomą kreską.

    dodawanie1
     
  2. Dodawanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw dodajemy jedności, czyli ostatnie cyfry w dodawanych liczbach – w naszym przykładzie będzie to 9 i 3. Jeżeli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie jedności pod kreską piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny dziesiątek.
    W naszym przykładzie mamy $$9 + 3 = 12$$, czyli w kolumnie jedności piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny dziesiątek.

    dodawanie2
     
  3. Następnie dodajemy dziesiątki naszych liczb wraz z cyfrą przeniesioną i postępujemy jak poprzednio, czyli jeśli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie dziesiątek piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny setek.
    W naszym przykładzie otrzymamy: $$1 + 5 + 6 = 12$$, czyli w kolumnie dziesiątek piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny setek.

    dodawanie3
     
  4. Dodajemy cyfry setek wraz z cyfrą przeniesioną i wynik zapisujemy pod kreską.
    W naszym przykładzie mamy: $$1+2+1=4$$ i wynik ten wpisujemy pod cyframi setek.

    dodawanie4
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik dodawania pisemnego.
    W naszym przykładzie sumą liczb 259 i 163 jest liczba 422.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom