Matematyka

Monety W schyłkowym okresie starożytności najbardziej rozpowszechnioną monetą był złoty solid 4.59 gwiazdek na podstawie 17 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Matematyka

Monety W schyłkowym okresie starożytności najbardziej rozpowszechnioną monetą był złoty solid

6
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz starą wersję książki. *Kilknij tutaj aby zobaczyć nową.*

a)

1. W XVII-wiecznej Polsce 1 grosz miał wartość 3 szelągów.

2. W XVII-wiecznej Polsce 60 szelągów było warte tyle samo co 20 groszy.

3. W 1600r. w Gdańsku łokieć płótna kosztował 6 szelągów, a za kożuch trzeba było zapłacić 60 groszy.

2gr=2*3=6 szelągów

2zł=60gr

4. W XVII-wiecznej Polsce 1 grosz stanowił 1/30 złotego, a 1 złoty wart był 90 szelągów.

5. W 1630 roku buty były droższe niż kożuch.

b) buty, beczka śledzi

c) 50gr=50*3=150 szeląga

d) wartość pieniądza malała

e) 1600 rok: 4 grosze dziennie

1630 rok: 14 groszy dziennie

płóno w 1600- 2 łokcie

płótno w 1630- 2 4/5 łokcia

Więcej płótna mógł kupić za dniówkę w 1630 roku.

W 1600 roku kożuch kosztował 2zł=60 groszy czyli robotnik musiał pracować 60/4=15 dni

W 1630 roku kożuch kosztował 5zł=150 groszy czyli robotnik musiał pracować 150/14=11 dni

 

Odpowiedź:

a)

1. W XVII-wiecznej Polsce 1 grosz miał wartość 3 szelągów.

2. W XVII-wiecznej Polsce 60 szelągów było warte tyle samo co 20 groszy.

3. W 1600r. w Gdańsku łokieć płótna kosztował 6 szelągów, a za kożuch trzeba było zapłacić 60 groszy.

4. W XVII-wiecznej Polsce 1 grosz stanowił 1/30 złotego, a 1 złoty wart był 90 szelągów.

5. W 1630 roku buty były droższe niż kożuch.

b) buty, beczka śledzi

c) 50gr=50*3=150 szeląga

d) wartość pieniądza malała

e) Więcej płótna mógł kupić za dniówkę w 1630 roku.

W 1600 roku obotnik musiał pracować 15 dni

W 1630 roku obotnik musiał pracować 11 dni

 

 

 

 

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka z plusem 3
Autorzy: Małgorzata Dobrowolska
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Oś liczbowa

Oś liczbowa to prosta, na której każdemu punktowi jest przypisana dana wartość liczbowa, zwana jego współrzędną.

Przykład:

osie liczbowe

Odcinek jednostkowy na tej osi to część prostej między -1 i 0.

Po prawej stronie od 0 znajduje się zbiór liczb nieujemnych, a po lewej zbiór liczb niedodatnich. Grot strzałki wskazuje, że w prawą stronę rosną wartości współrzędnych. Oznacza to, że wśród wybranych dwóch współrzędnych większą wartość ma ta, która leży po prawej stronie (względem drugiej współrzędnej).

Obwód

Obwód wielokąta to suma długości boków danego wielokąta.

  1. Obwód prostokąta – dodajemy długości dwóch dłuższych boków i dwóch krótszych.

    Zatem prostokąt o wymiarach a i b ma obwód równy:
    Obwód prostokąta: $$Ob = 2•a+ 2•b$$.

    Przykład: Policzmy obwód prostokąta, którego boki mają długości 6 cm i 8 cm.

    ob_kwadrat

    $$Ob=2•8cm+2•6cm=16cm+12cm=28cm$$
     

  2. Obwód kwadratu – dodajemy długości czterech identycznych boków, zatem wystarczy pomnożyć długość boku przez cztery.

    Zatem kwadrat o boku długości a ma obwód równy:
    Obwód kwadratu: $$Ob = 4•a$$.

    Przykład: Policzmy obwód kwadratu o boku długości 12 cm.

    ob_prostokat

    $$Ob=4•12cm=48cm$$

 
Zobacz także
Udostępnij zadanie