Matematyka

Matematyka wokół nas 3 (Zbiór zadań, WSiP)

Blaszana forma do pieczenia ciasta ma kształt graniastosłupa prostego czworokątnego (jak na rysunku) 4.55 gwiazdek na podstawie 20 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Matematyka

Blaszana forma do pieczenia ciasta ma kształt graniastosłupa prostego czworokątnego (jak na rysunku)

14
 Zadanie

1
 Zadanie
2
 Zadanie
3
 Zadanie

Musimy policzyć długość małej krawędzi blachy (pod kątem 45 stopni do krawędzi o długosci 30cm). Ponieważ cała ściana boczna jest trapezem równoramiennym, mamy trójkąt prostokątny przyprostokątnych równych 5cm. Przeciwprostokątna wynosi zatem rownanie matematyczne cm. W ostateczności pole powierzchni blaszanej formy (z jednej strony) jest równe:

rownanie matematyczne

DYSKUSJA
user avatar
janasala

8 kwietnia 2018
... a ta druga ściana boczna to nie trapez?
user avatar
Marek

1205

8 kwietnia 2018

Ściany boczne są prostokątami, natomiast w podstawach mamy trapez. Pozdrawiam!

user avatar
Jagoda

4 marca 2018
dzięki!
user avatar
Tomasz

20 lutego 2018
dzieki :):)
user avatar
Ula

11 grudnia 2017
Dzięki za pomoc!
user avatar
Kejti :*

21 października 2017
dzięki!
Informacje
Autorzy: Podobińska Barbara, Przetacznik-Dąbrowa Teresa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
ISBN: 9788302135347
Autor rozwiązania
user profile

Marek

1205

Korepetytor

Wiedza
Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom