Matematyka

Matematyka z plusem 6 (Podręcznik, GWO)

Samochód jedzie z pędkością 90 km/h 4.6 gwiazdek na podstawie 10 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

Samochód jedzie z pędkością 90 km/h

3
 Zadanie
4
 Zadanie
5
 Zadanie

6
 Zadanie

7
 Zadanie
UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

a) Prędkość samochodu wynosi 90 km/h, czyli w ciągu 1 h samochód pokonuje drogę długości 90 km. 

W ciągu 2 godzin samochód pokona drogę 2 razy dłuższą, czyli 90∙2 [km]. 

W ciągu 3 godzin samochód pokona drogę 3 razy dłużsża niż w ciągu 1 h, czyli 90∙3 [km]. 

W ciągu x godzin samochód pokona drogę x razy dłuższą niż w ciągu 1 h, czyli: 
`90*x=90x \ \ \ \ ["km"]` 



b) Rowerzysta jedzie z prędkością 18 km/h, czyli w ciągu 60 min (1h) pokonuje drogę długości 18 km. 

1 min to 60 razy mniej niż 60 min, więc w ciągu 1 min pokona drogę 60 razy krótszą niż 18 km, czyli 0,3 km (18 km:60=0,3 km). 


W ciągu 1 min rowerzysta pokonuje drogę długości 0,3 km. 

W ciągu 2 min pokonuje drogę 2 razy dłuższą, czyli 0,3∙2 [km]. 

W ciągu 3 min pokonuje drogę 3 razy dłuższą, czyli 0,3∙3 [km]. 

W ciągu y min pokona więc drogę y razy dłuższą, czyli: 
`0,3*y=0,3y \ \ \ \ ["km"]` 



c) Piechur idzie z prędkością 6 km/h, czyli w ciągu 1 h pokonuje drogę długości 6 km.
6 km = 6000 m, czyli w ciągu 1 h piechur pokonuje drogę długości 6000 m.  


W ciągu 1 h piechur pokonuje drogę długości 6000 m. 

W ciągu 2 h pokonuje drogę 2 razy dłuższą, czyli 6000∙2 [m]. 

W ciągu 3 h pokonuje drogę 3 razy dłuższą, czyli 6000∙3 [m]. 

W ciągu t h pokona więc drogę t razy dłuższą, czyli: 
`6000*t=6000t \ \ \ \ ["m"]` 



d) W ciągu 1 min pociąg pokonuje drogę długości m [km].

W ciągu 2 min pociąg pokonuje drogę 2 razy dłuższą, czyli m∙2 [km].  

W ciągu 3 min pociąg pokonuje drogę 3 razy dłuższą niż w ciągu 1 min, czyli m∙3 [km].


W ciągu 1 h (60 min) pociąg pokonuje drogę 60 razy dłuższą niż w ciągu 1 min, czyli m∙60 [km]. 

W ciągu 2 h pociąg pokonuje drogę 2 razy dłuższą niż w ciągu 1 h, czyli m∙60∙2=m∙120 [km]. 

W ciągu 3 h pociąg pokonuje drogę 3 razy dłuższą niż w ciągu 1 h, czyli m∙60∙3=m∙180 [km]. 

W ciągu n h pociąg pokona więc drogę n razy dłuższą niż w ciągu 1 h, czyli: 
`m*60*n=60mn \ \ \ \ ["km"]` 

DYSKUSJA
user profile image
Natalia Kępień

4

13 marca 2017
jak zapisać w zeszycie d bo nie rozumiem tego
user profile image
Kasia

3167

14 marca 2017
@Natalia Kępień Cześć, a czego konkretnie nie rozumiesz?
user profile image
Natalia Kępień

4

14 marca 2017
@Odrabiamy.pl jak zapisać jakie wyrażenie algebraiczne.
user profile image
Kasia

3167

17 marca 2017
@Natalia Kępień Cześć, zaktualizowaliśmy zadanie, teraz wszystko powinno być jasne:) Pozdrawiamy!
Informacje
Matematyka z plusem 6
Autorzy: M.Dobrowolska , M.Jucewicz, M.Karpiński, P.Zarzycki
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Kasia

3167

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Prostopadłościan

Prostopadłościan to figura przestrzenna, której kształt przypomina pudełko lub akwarium.

Prostopadłościan

  • Każda ściana prostopadłościanu jest prostokątem.
  • Każdy prostopadłościan ma 6 ścian - 4 ściany boczne i 2 podstawy, 8 wierzchołków i 12 krawędzi.
  • Dwie ściany mające wspólną krawędź nazywamy prostopadłymi.
  • Dwie ściany, które nie mają wspólnej krawędzi, nazywamy równoległymi.
  • Każda ściana jest prostopadła do czterech ścian oraz równoległa do jednej ściany.

Z każdego wierzchołka wychodzą trzy krawędzie – jedną nazywamy długością, drugą – szerokością, trzecią – wysokością prostopadłościanu i oznaczamy je odpowiednio literami a, b, c. Długości tych krawędzi nazywamy wymiarami prostopadłościanu.

Prostopadłościan - długości

a – długość prostopadłościanu, b – szerokość prostopadłościanu, c - wysokość prostopadłościanu.

Prostopadłościan, którego wszystkie ściany są kwadratami nazywamy sześcianem.Wszystkie krawędzie sześcianu mają jednakową długość.

kwadrat
Proste, odcinki i kąty

Najprostszymi figurami geometrycznymi są: punkt, prosta, półprosta i odcinek.

  1. Punkt – jest to jedno z pojęć pierwotnych, co oznacza że nie posiada formalnej definicji, jednak możemy wyobrazić go sobie jako nieskończenie małą kropkę lub ślad po wbitej cienkiej szpilce. Punkty oznaczamy wielkimi literami alfabetu.

    punkt
     
  2. Prosta – jest to jedno z pojęć pierwotnych, co oznacza że nie posiada formalnej definicji, jednak możemy wyobrazić ją sobie jako niezwykle długą i cienką, naprężona nić lub ślad zgięcia wielkiej kartki papieru.

    Możemy też powiedzieć, że prosta jest figurą geometryczną złożoną z nieskończenie wielu punktów. Prosta jest nieograniczona, czyli nie ma ani początku ani końca. Proste oznaczamy małymi literami alfabetu.
     

    prosta

    Jeżeli punkt A należy do prostej a, to mówimy, że prosta a przechodzi przez punkt A.

    prosta-punkty

    $$A∈a$$ (czyt.: punkt A należy do prostej a); $$B∈a$$; $$C∉a$$ (czyt.: punkt C nie należy do prostej a); $$D∉a$$

    Przez jeden punkt można poprowadzić nieskończenie wiele prostych.

    prosta-przechodzaca-przez-punkty

    Przez dwa różne punkty A i B można poprowadzić tylko jedną prostą. Prostą przechodzącą przez dwa różne punkty A i B oznaczamy prostą AB.
     
  3. Półprosta – jedna z dwóch części prostej, na które punkt dzieli tę prostą, wraz z tym punktem. Inaczej mówiąc półprosta to część prostej ograniczona z jednej strony punktem, który jest jej początkiem.
     

    polprosta
     
  4. Odcinek – Jeżeli dane są dwa różne punkty A i B należące do prostej, to zbiór złożony z punktów A i B oraz z tych punktów prostej AB, które są zawarte między punktami A i B, nazywamy odcinkiem AB.


    odcinekab

    Punkty A i B nazywamy nazywamy końcami odcinka. Końce odcinków oznaczamy wielkimi literami alfabetu,natomiast odcinek możemy oznaczać małymi literami.
     
  5. Łamana – jest to figura geometryczna, będąca sumą skończonej liczby odcinków. Inaczej mówiąc, łamana to figura zbudowana z odcinków w taki sposób, że koniec jednego odcinka jest początkiem następnego odcinka.


    lamana
     

    Odcinki, z których składa się łamana nazywamy bokami łamanej, a ich końce wierzchołkami łamanej.
     

    • Jeśli pierwszy wierzchołek łamanej pokrywa się z ostatnim, to łamaną nazywamy zamkniętą.

      lamana-zamknieta
       
    • Jeśli pierwszy wierzchołek nie pokrywa się z ostatnim, to łamana nazywamy otwartą.

      lamana-otwarta
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie