Matematyka

Przypomnij sobie, jakie są reguły kolejności działań i oblicz 4.56 gwiazdek na podstawie 18 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

Przypomnij sobie, jakie są reguły kolejności działań i oblicz

22
 Zadanie

23
 Zadanie

UWAGA! Oglądasz starą wersję książki. *Kilknij tutaj aby zobaczyć nową.*

`a) 72 - 7 * 8 = 72 - 56 = 16`


`b) 48 : 6 + 21 = 8 + 21 = 29`


`c) 36:9 * 5^2= 4*25= 100`


`d) 72 : ( 4 * 2 ) = 72 : 8 = 9`


`e) 36 : 6 : 2 * 3^3= 6 : 2 * 27 = 3 * 27 = 81`


`f) 5^2 + 4 * 8-6 =25+32 - 6 =57-6= 51`


`g) 24 + 2 * (6-3)^2= 24 + 2 * 3^2 =24+2*9= 24 + 18 = 42`

 

`h) 17*2+ 27:3= 34+9= 43`


`i) 2,52 - 0,06 * 7 = 2,52 - 0,42 = 2,1`


`j) 0,96 : 3 - 0,2 = 0,32 -0,2 =0,12`


`k) 0,28 + 0,72 : 0,9 = 0,28 +0,8 =1,08`


`l) 1,2 * 300 + 0,8 * 50 = 360 + 40 = 400`


`m) 1,6 :0,4 - 2,5 * 0,3 =16:4-2,5*0,3= 4 - 0,75 = 3,25`


`n) 8 * (0,2*15-2,4)= 8 *( 3 - 2,4) = 8 * 0,6 = 4,8`

 

`o) 0,6 * (1,3 - 0,7) + 3,6 = 0,6 * 0,6 + 3,6 = 0,36 + 3,6 = 3,96`

 

`p) 45,6 - 2,4 : (3,46 - 3,4) = 45,6 - 2,4 : 0,06 = 45,6 - 240:6 = 45,6-40= 5,6`

DYSKUSJA
user profile image
Gość

1

2017-09-07
Moja ocena 10/10
user profile image
Gość

1

2017-09-10
dziieki
Informacje
Matematyka z plusem 6
Autorzy: M.Dobrowolska , M.Jucewicz, M.Karpiński, P.Zarzycki
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby podzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w lewo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą dzielimy (czyli w 10, 100, 1000 itd.)

Przykłady:

  • $$0,34÷10= 0,034$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w lewo
  • $$311,25÷100= 3,1125$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w lewo
  • $$53÷1000= 0,053$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w lewo
Zobacz także
Udostępnij zadanie