Matematyka

Matematyka z plusem 6 (Podręcznik, GWO)

Po 90 minutach meczu sędzia zarządził dogrywkę, która trwała 30 minut. Jaki procent czasu całego spotkania trwała dogrywka? 4.67 gwiazdek na podstawie 12 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

Po 90 minutach meczu sędzia zarządził dogrywkę, która trwała 30 minut. Jaki procent czasu całego spotkania trwała dogrywka?

4
 Zadanie
5
 Zadanie
6
 Zadanie

7
 Zadanie

8
 Zadanie
Zagadka
 Zadanie
UWAGA! Oglądasz stare wydanie książki. Kliknij tutaj, aby zobaczyć najnowsze.

Obliczam, ile łącznie minut trwało spotkanie

90+30=120

Obliczam, jaki procent czasu całego spotkania trwała dogrywka

`30/120=1/4=25%`

Odpowedź:

Dogrywka stanowiła 25% całego spotkania

DYSKUSJA
user profile image
Gość

11 stycznia 2018
To jest źle powino być 90 i 130
user profile image
Monika

7425

12 stycznia 2018

Zadanie jest poprawnie rozwiązane. Doliczając do 90 minutowego meczu 30 minut dogrywki otrzymujemy 120 minut. Pozdrawiam!

user profile image
Gość

3 dni temu
Dzięki wielkie
user profile image
czysta mapa

9 marca 2017
czemu dodaje sie 30 nad 120 ?
user profile image
Monika

7425

9 marca 2017
@czysta mapa Cześć, aby dowiedzieć jaki procent całego czasu stanowiło dogrywka to musimy podzielić czas trwania dogrywki przez całkowity czas trwania meczu. Pozdrawiamy!
user profile image
czysta mapa

15 marca 2017
@Odrabiamy.pl dziękuję my good friend :D
Informacje
Matematyka z plusem 6
Autorzy: M.Dobrowolska , M.Jucewicz, M.Karpiński, P.Zarzycki
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

7425

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” z liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: $$9/4 = 2 1/4$$

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą).

Kwadraty i sześciany liczb

Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać krócej - w postaci potęgi.

  1. Iloczyn dwóch takich samych liczb (czynników) nazywamy kwadratem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi drugiej.
    Przykład:
    $$5•5=5^2 $$, czytamy: „kwadrat liczby pięć” lub „pięć do potęgi drugiej”

  2. Iloczyn trzech takich samych czynników nazywamy sześcianem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi trzeciej.
    Przykład:
    $$7•7•7=7^3$$, czytamy: „sześcian liczby siedem” lub „siedem do potęgi trzeciej”

  3. Gdy występuje iloczyn więcej niż trzech takich samych czynników mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiony do potęgi takiej ile jest czynników.
    Przykład:
    $$3•3•3•3•3=3^5 $$, czytamy: „trzy do potęgi piątej”

    $$2•2•2•2•2•2•2=2^7 $$, czytamy: „dwa do potęgi siódmej”
     

potegi-nazewnictwo
Zobacz także
Udostępnij zadanie