Ekipa Jurka ułożyła 300 m światłowodu... - Zadanie 2.101: Matematyka 1. Poziom podstawowy - strona 40
Matematyka
Wybierz książkę
Ekipa Jurka ułożyła 300 m światłowodu... 4.29 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

 Obliczamy, o ile metrów dłuższy jest światłowód ułożony przez ekipę Jurka:

 


Obliczamy, o ile procent dłuższy jest światłowód ułożony przez ekipę Jurka od światłowodu

ułożonego przez ekipę Wojtka:

 

Odp. Światłowód ułożony przez ekipę Jurka jest o  dłuższy od światłowodu ułożonego

przez ekipę Wojtka.


 Obliczamy, o ile procent krótszy jest światłowód ułożony przez ekipę Wojtka od światłowodu

ułożonego przez ekipę Jurka:

  

Odp. Światłowód ułożony przez ekipę Wojtka jest o  krótszy od światłowodu ułożonego

przez ekipę Jurka.

DYSKUSJA
klasa:
4 szkoły podstawowej
Informacje
Autorzy: Marcin Kurczab, Elżbieta Kurczab, Elżbieta Świda
Wydawnictwo: OE Pazdro
Rok wydania:
ISBN: 9788375940763
Autor rozwiązania
user profile

Dagmara

14677

Nauczyciel

Wiedza
Pole prostokąta

Liczbę kwadratów jednostkowych potrzebnych do wypełnienia danego prostokąta nazywamy polem prostokąta.


Prostokąt o bokach długości a i b ma pole równe: $P = a•b$.

pole prostokąta

W szczególności: pole kwadratu o boku długości a możemy policzyć ze wzoru: $P=a•a=a^2$.

  Zapamiętaj

Przed policzeniem pola prostokąta pamiętaj, aby sprawdzić, czy boki prostokąta są wyrażone w takich samych jednostkach.

Przykład:

  • Oblicz pole prostokąta o bokach długości 2 cm i 4 cm.

    $ P=2 cm•4 cm=8 cm^2 $
    Pole tego prostokąta jest równe 8 $cm^2$.

Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY2887ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA5677WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE791KOMENTARZY
komentarze
... i8029razy podziękowaliście
Autorom