Matematyka

Matematyka 4. Zeszyt ćwiczeń cz. 2 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)

W sklepie śruby ... 4.61 gwiazdek na podstawie 18 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 4 Klasa
  3. Matematyka

W sklepie śruby ...

1
 Zadanie

a) 

  (100) (10) (1)
Klient 1  rysunek 1 3 4
Klient 2  rysunek 2 2 2
Razem 3 5 6

b) 

  (100) (10) (1)
Klient 1  rysunek 3 2 2
Klient 2  rysunek 2 1 2
Razem 5 3 4

c) 

  (100) (10) (1)
Klient 1  rysunek 2 2 1
Klient 2  rysunek 2 4 0
Razem 4 6 1

 

DYSKUSJA
komentarz do zadania W sklepie śruby ... - Zadanie 1: Matematyka 4. Zeszyt ćwiczeń cz. 2 - strona 5
Gość

12 czerwca 2018
oblicz dwoma sposobami pole trapezu o podstawach a i b oraz wysokości h.
sposób pierwszy- wyrażanie jednostek w cm
sposób drugi- dm
opinia do zadania W sklepie śruby ... - Zadanie 1: Matematyka 4. Zeszyt ćwiczeń cz. 2 - strona 5
Odrabiamy.pl

1020

12 czerwca 2018

Cześć, Twoje pytanie wiąże się z treścią innego zadania. Napisz komentarz pod zadaniem, z którym masz problem, a na pewno nasi nauczyciele Ci je wyjaśnią.

opinia do zadania W sklepie śruby ... - Zadanie 1: Matematyka 4. Zeszyt ćwiczeń cz. 2 - strona 5
Gość

7 maja 2018
prostokątna teczka na prace plastyczne ma boki długości 50 cm i 30 cm.
Zaznacz prace których NIE DA sie schować do tej teczki, jeśli się ich nie złoży.każda z prac ma kształ prostokąta o podanych wymiarach
opinia do zadania W sklepie śruby ... - Zadanie 1: Matematyka 4. Zeszyt ćwiczeń cz. 2 - strona 5
Odrabiamy.pl

1020

7 maja 2018

@Gość Cześć, Twoje pytanie odnosi się prawdopodobnie do treści innego zadania. Jeżeli potrzebujesz pomocy z jego rozwiązaniem napisz komentarz bezpośrednio pod nim.

komentarz do rozwiązania W sklepie śruby ... - Zadanie 1: Matematyka 4. Zeszyt ćwiczeń cz. 2 - strona 5
Gość

22 kwietnia 2018
700-112×5+189
komentarz do rozwiązania W sklepie śruby ... - Zadanie 1: Matematyka 4. Zeszyt ćwiczeń cz. 2 - strona 5
Odrabiamy.pl

1020

23 kwietnia 2018

@Gość Cześć, to rozwiązania tego zadania na pewno przyda Ci się nasz kalkulator : Link :) . Pozdrawiam 

klasa:
Informacje
Autorzy: Barbara Dubaniecka-Kruk
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
ISBN: 9788302168420
Autor rozwiązania
user profile

Korepetytor

Wiedza
Ułamki dziesiętne i ich budowa
Ułamki dziesiętne to takie ułamki, których mianownikami są liczby 10, 100, 1000...

Przykłady:

  • $$1/{10}= 0,1$$
  • $$2/{100}= 0,02$$
  • $${15}/{100}= 0,15$$
  • $$3/{1000}= 0,003$$
  • $${25}/{10}= 2,5$$

Ułamki dziesiętne zapisujemy bez użycia kreski ułamkowej, natomiast stosujemy przecinek (zwany przecinkiem dziesiętnym), który oddziela część całkowitą od części ułamkowej.
 

rys1
 

Pierwsze miejsce po przecinku oznacza części dziesiąte, drugie - części setne, trzecie - części tysiączne, czwarte - części dziesięciotysięczne itd.

Przykład:

cyfry po przecinku
 

Powyższy ułamek możemy rozpisać:

$$0,781= {700}/{1000}+{80}/{1000}+1/{1000}=7/{10}+8/{100}+1/{1000}$$ -> łatwo zauważyć, że 7 to części dziesiąte, 8 części setne, a 1 to części tysięczne.

  Ciekawostka

Zapis dziesiętny liczb został opracowany w XV wieku przez perskiego matematyka Al-Kaszi, w jego dziele Miftah al-hisab (Klucz do arytmetyki). Rozpowszechnienie zawdzięczamy jednak holenderskiemu uczonemu Simonowi Stevinowi, który 1585 r. w swej pracy De Thiende (Dziesięcina) omówił istotę ułamków dziesiętnych. Notacja Stevina odbiegała od obecnie stosowanej i była dość skomplikowana, została więc szybko zmieniona. Liczby z przecinkiem błyskawicznie przyjęły się i liczbę wymierną można było wyrazić już nie tylko w postaci ułamka zwykłego. Oddzielenie przecinkiem całości od części dziesiętnych było pomysłem angielskiego matematyka. J. Nepera.

Skala i plan

Przy wykonywaniu rysunków niektórych przedmiotów lub sporządzaniu map, planów musimy zmniejszyć rzeczywiste wymiary przedmiotów, aby rysunki zmieściły się na kartce. Są też rzeczy niewidoczne dla oka, które obserwujemy za pomocą mikroskopu, wówczas rysunki przedstawiamy w powiększeniu.
W tym celu stosujemy pewną skalę. Skala określa, ile razy dany obiekt został pomniejszony lub powiększony. Rozróżniamy zatem skale zmniejszające i zwiększające.

Skala 1:2 („jeden do dwóch”) oznacza, że przedstawiony obiekt jest dwa razy mniejszy od rzeczywistego, czyli jego wymiary są dwa razy mniejsze od rzeczywistych.

Skala 2:1 („dwa do jednego”) oznacza, że przedstawiony obiekt jest dwa razy większy od rzeczywistego, czyli jego wymiary są dwa razy większe od rzeczywistych.

Skala 1:1 oznacza, że przedstawiony obiekt jest taki sam jak rzeczywisty.

Przykład:

skala
 

Prostokąt środkowy jest wykonany w skali 1:1. Mówimy, że jest naturalnej wielkości. Prostokąt po lewej stronie został narysowany w skali 1:2, czyli jego wszystkie wymiary zostały zmniejszone dwa razy. Prostokąt po prawej stronie został narysowany w skali 2:1, czyli jego wszystkie wymiary zostały zwiększone dwa razy.

 

Przykłady na odczytywanie skali:

  • skala 1:50 oznacza zmniejszenie 50 razy
  • skala 20:1 oznacza zwiększenie 20 razy
  • skala 1:8 oznacza zmniejszenie 8 razy
  • skala 5:1 oznacza zwiększenie 5 razy
 

Plan to obraz niewielkiego obszaru, terenu, przedstawiony na płaszczyźnie w skali. Plany wykonuje się np. do przedstawienia pokoju, mieszkania, domu, rozkładu ulic w osiedlu lub mieście.

Mapa to podobnie jak plan obraz obszaru, tylko większego, przedstawiony na płaszczyźnie w skali (mapa musi uwzględniać deformację kuli ziemskiej). Mapy to rysunki terenu, kraju, kontynentu.

Skala mapy
Na mapach używa się skali pomniejszonej np. 1:1000000. Oznacza to, że 1 cm na mapie oznacza 1000000 cm w rzeczywistości (w terenie).

Przykłady na odczytywanie skali mapy
  • skala 1:500000 oznacza, że 1 cm na mapie to 500000 cm w rzeczywistości
  • skala 1:2000 oznacza, że 1 cm na mapie to 2000 cm w rzeczywistości
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom