Matematyka

Matematyka 4 (Podręcznik, WSiP )

Narysuj pięć różnych prostokątów... 4.4 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 4 Klasa
  3. Matematyka

Prostokąty o obwodzie 20 cm:

  • Prostokąt o wymiarach 5 cm x 5 cm (kwadrat)
  • Prostokąt o wymiarach 7 cm x 3 cm
  • Prostokąt o wymiarach 4 cm x 6 cm
  • Prostokąt o wymiarach 9 cm x 1 cm
  • Prostokąt o wymiarach 8 cm x 2 cm

 

Prostokąty o obwodzie 18 cm

Wiemy, że suma długości krótszego i dłuższego boku prostokąta ma być równa połowie obwodu. Oznacza to, że aby utworzyć prostokąt o obwodzie 18 cm musimy wyznaczyć długości dwóch boków tak, aby ich suma razem wynosiła 9 cm. Dodatkowo musimy pamiętać o tym, że długość boku jest liczbą naturalną. 

Możemy więc narysować prostokąty o wymiarach:

  • 1 cm x 8 cm
  • 2 cm x 7 cm
  • 3 cm x 6 cm 
  • 4 cm x 5 cm

Możemy więc narysować 4 prostokąty, które będą miały obwód równy 18 cm

 

Prostokąty o obwodzie 22 cm

Wiemy, że suma długości krótszego i dłuższego boku prostokąta ma być równa połowie obwodu. Oznacza to, że aby utworzyć prostokąt o obwodzie 22 cm musimy wyznaczyć długości dwóch boków tak, aby ich suma razem wynosiła 11 cm. Dodatkowo musimy pamiętać o tym, że długość boku jest liczbą naturalną. 

Możemy więc narysować prostokąty o wymiarach:

  • 1 cm x 10 cm
  • 2 cm x 9 cm
  • 3 cm x 8 cm 
  • 4 cm x 7 cm
  • 5 cm x 6 cm

Możemy więc narysować 5 prostokątów, które będą miały obwód równy 22 cm

DYSKUSJA
klasa:
Informacje
Autorzy: Barbara Dubiecka-Kruk, Piotr Piskorski, Agnieszka Gleirscher, Ewa Malicka, Ew Pytlak
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
ISBN: 9788302168390
Autor rozwiązania
user profile

Ania

24427

Nauczyciel

Wiedza
Dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby podzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w lewo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą dzielimy (czyli w 10, 100, 1000 itd.)

Przykłady:

  • $$0,34÷10= 0,034$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w lewo
  • $$311,25÷100= 3,1125$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w lewo
  • $$53÷1000= 0,053$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w lewo
Jednostki pola

Jednostki pola służą do określenia pola danej figury, mówią nam ile maksymalnie kwadratów jednostkowych mieści się wewnątrz danej figury.

Jednostką pola może być dowolny kwadrat, jednak najczęściej używane są poniżej przedstawione jednostki pola, które ułatwiają przekazywanie informacji o polach figur:

  • $$1 mm^2$$ (milimetr kwadratowy) → pole kwadratu o boku 1 mm jest równe $$1 mm^2$$
  • $$1 cm^2$$ (centymetr kwadratowy) → pole kwadratu o boku 1 cm jest równe 1 $$cm^2$$
  • $$1 dm^2$$ (decymetr kwadratowy) → pole kwadratu o boku 1 dm jest równe $$1 dm^2$$
  • $$1 m^2$$(metr kwadratowy) → pole kwadratu o boku 1 m jest równe $$1 m^2$$
  • $$1 km^2$$ (kilometr kwadratowy) → pole kwadratu o boku 1 km jest równe $$1 km^2$$
  • $$1 a$$ (ar) → pole kwadratu o boku 10 m jest równe 100 $$m^2$$
  • $$1 ha$$ (hektar) → pole kwadratu o boku 100 m jest równe 10000 $$m^2$$

Zależności między jednostkami pola:

  • $$1 cm^2 = 100 mm^2$$ ; $$1 mm^2 = 0,01 cm^2$$
  • $$1 dm^2 = 100 cm^2 = 10 000 mm^2$$; $$1 cm^2 = 0,01 dm^2$$
  • $$1 m^2 = 100 dm^2 = 10 000 cm^2 = 1 000 000 mm^2$$; $$1 dm^2 = 0,01 m^2$$
  • $$1 km^2 = 1 000 000 m^2 = 10 000 a = 100 ha$$; $$1 ha = 0,01 km^2$$
  • $$1 a = 100 m^2$$; $$1 m^2 = 0,01 a$$
  • $$1 ha = 100 a = 10 000 m^2$$; $$1 a = 0,01 ha$$

Przykłady wyprowadzania powyższych zależności:

  • $$1 cm^2 = 10mm•10mm=100$$ $$mm^2$$
  • $$1 cm^2 = 0,1dm•0,1dm=0,01$$ $$dm^2$$
  • $$1 km^2 = 1000m•1000m=1000000$$ $$m^2$$
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom