Na diagramach przedstawiono rozkład kwoty kieszonkowego otrzymywanego przez ponad... - Zadanie 1: Matematyka 7. Zeszyt zadań - strona 91
Matematyka
Matematyka 7. Zeszyt zadań (Zeszyt ćwiczeń, WSiP )
Na diagramach przedstawiono rozkład kwoty kieszonkowego otrzymywanego przez ponad... 4.55 gwiazdek na podstawie 11 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 7 Klasa
  3. Matematyka

Na diagramach przedstawiono rozkład kwoty kieszonkowego otrzymywanego przez ponad...

1
 Zadanie

2
 Zadanie

A. FAŁSZ (dziewczęta najczęściej dostają kieszonkowe w kwocie od 20 zł-30 zł)

Zadanie premium

Reszta rozwiązania tego zadania jest widoczna tylko dla użytkowników Premium dla klasy 7 szkoły podstawowej

Jedynie niewielka część zadań rozwiązanych przez naszych nauczycieli jest dostępna za darmo. Wykup konto Premium, aby uzyskać dostęp do całej zawartości serwisu 🙂
DYSKUSJA
komentarz do odpowiedzi undefined
Maks

14 maja 2018
Dzięki
klasa:
7 szkoły podstawowej
Informacje
Autorzy: Adam Makowski, Tomasz Masłowski, Anna Toruńska
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
ISBN: 9788302168628
Autor rozwiązania
user profile

Ola

29108

Nauczyciel

Wiedza
Tworzenie wykresów
x 0 1
y 3 2

Tabelka x/y oznacza dwa punkty przez które będzie przechodzić funkcja liniowa.

Mamy punkty:

A(0;3)

B(1;2)
 

Kolejnym krokiem jest zaznaczenie ich na układzie współrzędnych i połączenie linią.

wykres1

Przejdźmy teraz do drugiej tabelki.

x 0 1
y -3 -1

Ponownie odczytujemy punkty i łączymy je linią:

C(0;-3)

D(1;-1)

wykres2

Teraz musimy nałożyć oba wykresy na siebie. Miejsce przecięcia obu prostych to rozwiązanie.

wykes-koncowy

Linie przecięły się punkcie o współrzędnych (2,1), z tego wynika, że $x=2$, $y=1$.

Uwaga!

  • Istnieją specjalne układy równań:
    - Tożsamościowe: Wykresy się pokrywają,
    - Sprzeczne: Wykresy się nigdy nie przetną.
  • Wynik metody graficznej możemy sprawdzić algebraicznie, czyli metodami przeciwnych współczynników lub podstawiania.
  • Jeśli wykresy nie są równoległe to znaczy, że zawsze gdzieś się przetną!
 
Potęgi ujemne

Z potęgą ujemną mamy do czynienia wtedy gdy wykładnik jest liczbą ujemną. Powoduje on zamianę liczby na liczbę odwrotną, czyli najprościej mówiąc zamianę licznika z mianownikiem.

Przykłady:

  • $({1/5})^{-3}=({5/1})^{3}=125$
  • $({1/3})^{-4}=({3/1})^{4}=81$

Potęgi na liczbach o ujemnym znaku:

W tym wypadku mamy dwa podobne, choć różne przypadki:

  • $(-3)^4=(-3)×(-3)×(-3)×(-3)=81$ //Mamy cztery minusy i one dają plus
  • $–3^4= -(3×3×3×3)= -81 $ //Mamy jeden minus, więc wynik to minus
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMYZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NAWIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIEKOMENTARZY
komentarze
... irazy podziękowaliście
Autorom