Matematyka

Matematyka na czasie! 2 (Zbiór zadań, Nowa Era )

Każdego przedszkolaka z pewnej grupy poproszono, aby ... 4.14 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

Każdego przedszkolaka z pewnej grupy poproszono, aby ...

1
 Zadanie
2
 Zadanie

3
 Zadanie

Na diagramie kołowym wyniki podajemy w procentach. 

Musimy więc obliczyć jaki procent wszystkich odpowiedzi stanowią poszczególne zwierzęta. 


Obliczamy, ile łącznie wyborów dokonano (ilu przedszkolaków dokonywało wyboru). 
rownanie matematyczne 

Obliczamy, jaki procent wszystkich wyborów stanowi wybór małpki (małpka została wybrana 8 razy na 25 dokonanych wyborów). 
rownanie matematyczne 

28% wyborów padło na małpkę. 


Obliczamy, jaki procent wyborów stanowi wybór kota (kot został wybrany 5 razy na 25 wyborów). 
rownanie matematyczne 

20% uczniów wybrało kota. 


Obliczamy, jaki procent uczniów wybrał psa (psa wybrało 6 przedszkolaków z 25). 
rownanie matematyczne 

Psa wybrało 24% przedszkolaków. 

Obliczamy, jaki procent wyborów stanowi wybór koguta (koguta wybrało 4 przedszkolaków). 
rownanie matematyczne 

Kogut został wybrany przez 16% uczniów. 


Obliczamy, jaki procent wyborów stanowi inne zwierzątko (inne zwierzątkowo wybrało 3% przedszkolaków). 
rownanie matematyczne 

Inne zwierzątkowo zostało wybrane przez 12% przedszkolaków. 


Wiemy już, jaki procent uczniów wybrał dane zwierzątko.
Aby narysować diagram kołowy należy obliczyć jakim procentem koła (360o) jest procent oznaczający wybór danego zwirząta i na diagramie kołowym zaznaczyć kolejne kąty tak, aby każde dwa sąsiednie miały wspólne ramię.

rownanie matematyczne   [małpa]

rownanie matematyczne  [kot]

rownanie matematyczne  [pies]  

rownanie matematyczne  [kogut]

rownanie matematyczne  [inne]

 
DIAGRAM KOŁOWY: 

 

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Jerzy Janowicz
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Nauczyciel

Wiedza
Kwadraty i sześciany liczb

Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać krócej - w postaci potęgi.

  1. Iloczyn dwóch takich samych liczb (czynników) nazywamy kwadratem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi drugiej.
    Przykład:
    $$5•5=5^2 $$, czytamy: „kwadrat liczby pięć” lub „pięć do potęgi drugiej”

  2. Iloczyn trzech takich samych czynników nazywamy sześcianem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi trzeciej.
    Przykład:
    $$7•7•7=7^3$$, czytamy: „sześcian liczby siedem” lub „siedem do potęgi trzeciej”

  3. Gdy występuje iloczyn więcej niż trzech takich samych czynników mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiony do potęgi takiej ile jest czynników.
    Przykład:
    $$3•3•3•3•3=3^5 $$, czytamy: „trzy do potęgi piątej”

    $$2•2•2•2•2•2•2=2^7 $$, czytamy: „dwa do potęgi siódmej”
     

potegi-nazewnictwo
Odejmowanie ułamków zwykłych
  1. Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach – odejmujemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$5/6-2/6= 3/6= {3÷3}/{6÷3}=1/2$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku odejmowania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości.
    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę.

  2. Odejmowanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy odejmowanie.

    Przykład:

    • $$3/{10}- 1/5=3/{10}- {1•2}/{5•2}=3/{10}- 2/{10}=1/{10}$$
       
  3. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= {2•3+1}/3-{1•3+1}/3=7/3-4/3=3/3=1$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= 2 + 1/3- 1 - 1/3= 2 – 1 + 1/3- 1/3= 1 + 0 = 1$$
       
  4. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy odejmowanie.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/2= {2•3+1}/3-{1•2+1}/2=7/3-3/2={7•2}/{3•2}-{3•3}/{2•3}={14}/6-9/6=5/6$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/2- 1 1/3= 2 + 1/2- 1 - 1/3= 2 - 1 + 1/2-1/3= 1 +{1•3}/{2•3}-{1•2}/{3•2}= 1 + 3/6- 2/6= 1 + 1/6= 1 1/6$$
 
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom