Matematyka

Autorzy:Anna Dubiecka, Barbara Dubiecka-Kruk, Tomasz Malicki, Piotr Piskorki

Wydawnictwo:WSiP

Rok wydania:2016

Pomyśl sobie pewną liczbę ... 4.57 gwiazdek na podstawie 7 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 6 Klasa
  3. Matematyka

a) Wybierzmy dowolną liczbę np. 70

Mnożymy wybraną liczbę przez 2:

`70*2=140` 

Otrzymany wynik mnożymy przez 4:

`140*4=560`   

Otrzymaną liczbę  mnożymy przez 0,125:

`560*0,125=560*strike125^1/strike1000^8=strike560^70*1/strike8^1=70`  

Wykonując podane działania otrzymaliśmy taką samą liczbę, jak na początku.

 

Wybierzmy kolejną przykładową liczbę, np. 184

Mnożymy wybraną liczbę przez 2:

`184*2=368` 

Otrzymany wynik mnożymy przez 4:

`368*4=1472`   

Otrzymaną liczbę  mnożymy przez 0,125:

`1472*0,125=1472*strike125^1/strike1000^8=strike1472^184*1/strike8^1=184`  

Wykonując podane działania otrzymaliśmy taką samą liczbę, jak na początku.

 

Wniosek:

Jeżeli dowolną liczbę pomnożymy przez 2, następnie pomnożymy przez 8, a nastepnie otrzymaną liczbę pomnożymy przez 0,125, to otrzymamy taką samą liczbę, jak na początku.

Uzasadnienie:

Oznaczmy dowolną liczbę, jako `^square` .

Wybraną liczbę mnożymy przez 2, mamy więc:

`2*square` 

Następnie otrzymaną liczbę mnożymy przez 4:

`2*square*4` 

Powyższe działanie możemy zapisać jako:

`8*square` 

Następnie otrzymany wynik mnożymy przez 0,125:

`8*square*0,125` 

Rozpiszmy powyższe działanie:

`8*square*0,125=8*square*strike125^1/strike1000^8=strike8^1*square*1/strike8^1=square` 

Ostatecznie po wykonaniu kolejnych działań otrzymaliśmy wyjściową liczbę - `^square` .

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 

b) Przykładowe podobne zadanie:

- Pomyśl sobie pewną liczbę i pomnóż ją przez 5.Wynik działania pomnóż przez 10, a następnie otrzymaną liczbę przez 0,02. Podaj otrzymaną w ten sposób liczbę.

- Pomyśl sobie pewną liczbę i pomnóż ją przez 4. Wynik działania pomnóż przez 5, a następnie otrzymaną liczbę przez 0,05. Podaj otrzymaną w ten sposób liczbę.