Matematyka

Na podstawie diagramu odpowiedz ... 4.5 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

Na podstawie diagramu odpowiedz ...

4
 Zadanie
5
 Zadanie

6
 Zadanie

a) Liczba widzów w polskich kinach w 2000 roku: 20,9 mln

Liczba widzów w polskich kinach w 2007 roku: 33,8 mln

Liczba widzów w polskich kinach w 2014 roku: 40,4 mln

 

Obliczamy, o ile osób zwiększyła się widownia w latach 2000-2007:

 

Obliczamy, o ile osób zwiększyłą się widownia w latach 2007-2014:

 

Odp: W latach 2000-2007 widowania w polskich kinach zwiększyła się o 12,9 mln osób.

W latach 2007-2014 widownia w polskich kinach zwiększyłą się o 6,6 mln osób.

 

b) Różnica w liczbie widzów pomiędzy rokiem 2000, a 2007 wyniosła 12,9 mln.

Obliczamy, jakim procentem liczby widzów z roku 2000 jest uzyskana różnica:

   

Różnica w liczbie widzów pomiędzy rokiem 2007, a 2014 wyniosła 6,6 mln.

Obliczamy, jakim procentem liczby widzów z roku 2007 jest uzyskana różnica:

    

Odp: Liczba widzów między rokiem 2000, a 2007 wzrosła o około 61,7%. Liczba widzów między rokiem 2007, a 2014 wzrosła o około 19,5%.

  

c) Przyrost liczby widzów w latach 2000-2007 wyniósł 12,9 mln.

Przyrost liczby widzów w latach 2007-2014 wyniósł 6,6 mln.

Obliczamy różnicę pomiędzy przyrostami:

  

Wyznaczamy, o ile procent zmniejszył się przyrost w latach 2007-2014 w porównaniu do lat 2000-2007:

 

Gdyby tendencja się utrzymywała to przyrost z lat 2007-2014 w latach 2014-2021 także zmniejszyłby się o około 49%.

Obliczamy, ile wynosiłby przyrost w latach 2014-2021:

  

 

Obliczamy liczbę widzów w 2021 roku (do liczby widzów z 2014 roku dodajemy obliczony powyżej przyrost):

 

Odp: Do kina w 2021 roku poszłoby około 43,7 mln widzów.

DYSKUSJA
komentarz do rozwiązania Na podstawie diagramu odpowiedz ... - Zadanie 6: Matematyka z plusem 2 - strona 180
Gracjan

25 maja 2018
Dzięki za pomoc
komentarz do zadania Na podstawie diagramu odpowiedz ... - Zadanie 6: Matematyka z plusem 2 - strona 180
Edyta

23 maja 2018
dzięki!!!
klasa:
Informacje
Autorzy: Jacek Lech, Marek Pisarski, Marcin Braun
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Justyna

17663

Nauczyciel

Wiedza
Wyłączenie całości z ułamka niewłaściwego

Jeśli ułamek jest niewłaściwy (czyli jego mianownik jest równy lub mniejszy od licznika) to możemy wyłączyć z niego całość, tzn. dzielimy (być może zresztą) licznik przez mianownik (tzn. sprawdzamy ile razy mianownik „zmieści się” w liczniku) i otrzymujemy w ten sposób liczbę naturalną, będącą całością (tzw. składnik całkowity) oraz resztę, która jest ułamkiem właściwym (tzw. składnik ułamkowy).

Przykład: `9/4=2\1/4` 

Opis powyższego przykładu: Dzielimy 9 przez 4, czyli sprawdzamy ile razy 4 zmieści się w 9. Liczba 4 zmieści się 2 razy w liczbie 9, czyli otrzymujemy 2 i resztę 1 (bo $$2•4= 8$$, czyli do 9 brakuje 1, i ona jest naszą resztą). 

Równość ułamków

Każdy ułamek można zapisać na nieskończoną ilość sposobów. Dokonując operacji rozszerzania lub skracania otrzymujemy ułamek, który jest równy ułamkowi wyjściowemu.

Pamiętajmy jednak, że każdy ułamek można rozszerzyć, jednak nie każdy ułamek można skrócić. Ułamki, których nie da się już skrócić nazywamy ułamkami nieskracalnymi.

  • Rozszerzanie ułamków - mnożymy licznik i mianownik przez tą sama liczbę różną od zera; ułamek otrzymamy w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Rozszerzmy ułamek $$3/5$$ przez 3, czyli licznik i mianownik mnożymy przez 3:

      $$3/5=9/{15}={27}/{45}=...$$
       
  • Skracanie ułamków - dzielimy licznik i mianownik przez tą samą liczbę różną od zera; ułamek otrzymany w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Skróćmy ułamek $$8/{16}$$ przez 2, czyli licznik i mianownik dzielimy przez 2:

      $$8/{16}=4/8=2/4=1/2$$ 
 
Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom