Matematyka

Na podstawie diagramu odpowiedz ... 4.5 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

Na podstawie diagramu odpowiedz ...

4
 Zadanie
5
 Zadanie

6
 Zadanie

a) Liczba widzów w polskich kinach w 2000 roku: 20,9 mln

Liczba widzów w polskich kinach w 2007 roku: 33,8 mln

Liczba widzów w polskich kinach w 2014 roku: 40,4 mln

 

Obliczamy, o ile osób zwiększyła się widownia w latach 2000-2007:

 

Obliczamy, o ile osób zwiększyłą się widownia w latach 2007-2014:

 

Odp: W latach 2000-2007 widowania w polskich kinach zwiększyła się o 12,9 mln osób.

W latach 2007-2014 widownia w polskich kinach zwiększyłą się o 6,6 mln osób.

 

b) Różnica w liczbie widzów pomiędzy rokiem 2000, a 2007 wyniosła 12,9 mln.

Obliczamy, jakim procentem liczby widzów z roku 2000 jest uzyskana różnica:

   

Różnica w liczbie widzów pomiędzy rokiem 2007, a 2014 wyniosła 6,6 mln.

Obliczamy, jakim procentem liczby widzów z roku 2007 jest uzyskana różnica:

    

Odp: Liczba widzów między rokiem 2000, a 2007 wzrosła o około 61,7%. Liczba widzów między rokiem 2007, a 2014 wzrosła o około 19,5%.

  

c) Przyrost liczby widzów w latach 2000-2007 wyniósł 12,9 mln.

Przyrost liczby widzów w latach 2007-2014 wyniósł 6,6 mln.

Obliczamy różnicę pomiędzy przyrostami:

  

Wyznaczamy, o ile procent zmniejszył się przyrost w latach 2007-2014 w porównaniu do lat 2000-2007:

 

Gdyby tendencja się utrzymywała to przyrost z lat 2007-2014 w latach 2014-2021 także zmniejszyłby się o około 49%.

Obliczamy, ile wynosiłby przyrost w latach 2014-2021:

  

 

Obliczamy liczbę widzów w 2021 roku (do liczby widzów z 2014 roku dodajemy obliczony powyżej przyrost):

 

Odp: Do kina w 2021 roku poszłoby około 43,7 mln widzów.

DYSKUSJA
komentarz do rozwiązania Na podstawie diagramu odpowiedz ... - Zadanie 6: Matematyka z plusem 2 - strona 180
Gracjan

25 maja 2018
Dzięki za pomoc
komentarz do zadania Na podstawie diagramu odpowiedz ... - Zadanie 6: Matematyka z plusem 2 - strona 180
Edyta

23 maja 2018
dzięki!!!
klasa:
Informacje
Autorzy: Jacek Lech, Marek Pisarski, Marcin Braun
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile

Justyna

17636

Nauczyciel

Wiedza
Porównywanie ułamków dziesiętnych

Aby ustalić, który z dwóch ułamków dziesiętnych jest większy, wystarczy porównać kolejno rzędy, zaczynając od najwyższego. Oznacza to, że porównujemy kolejno cyfry z których zbudowany jest ułamek dziesiętny, czyli zaczynamy od cyfr części całkowitej, a później przechodzimy to porównywania cyfr części dziesiętnych.

W praktyce porównywanie ułamków dziesiętnych odbywa się następująco:
  • Najpierw porównujemy części całkowite, jeżeli nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części całkowitej;

  • Jeżeli obie części całkowite są równe, to porównujemy ich części dziesiętne. Jeżeli części dziesiętne nie są równe, to mniejszy jest ułamek o mniejszej części dziesiętnej;

  • Gdy części dziesiętne są równe, to porównujemy ich części setne, tysięczne itd., aż do uzyskania odpowiedzi.

  Zapamiętaj

Gdy na końcu ułamka dziesiętnego dopisujemy lub pomijamy zero, to jego wartość się nie zmienia.

Przykłady:
$$0,34=0,340=0,3400=0,34000=...$$
$$0,5600=0,560=0,56$$

W związku z powyższą uwagą, jeżeli w czasie porównywania ułamków w którymś zabraknie cyfr po przecinku, to należy dopisać odpowiednią liczbę zer.
 

Przykład: Porównajmy ułamki 5,25 i 5,23.
Przed porównywaniem ułamków wygodnie jest zapisać porównywane liczby jedna pod drugą, ale tak by zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem.

porownanie1
Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 5>3, zatem ułamek 5,25 jest większy od 5,23. Zatem 5,25>5,23.

Przykład: Porównajmy ułamki 0,8 i 0,81.
Zapisujemy ułamki jeden pod drugim, tak aby zgadzały się rzędy, czyli przecinek pod przecinkiem. Ponadto dopisujemy 0 w ułamku 0,8.

porownanie2

Widzimy, że w porównywanych ułamkach części jedności są takie same, części dziesiętne także są równe, natomiast w rzędzie części setnych 0<1, zatem ułamek 0,81 jest większy od 0,8. Zatem 0,81>0,8.

Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Zobacz także
Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom