Matematyka

Uzupełnij równania tak, aby były prawdziwe. 4.5 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 3 Klasa
  3. Matematyka

Uzupełnij równania tak, aby były prawdziwe.

1
 Zadanie

2
 Zadanie

`I. \ (2/3)^-3*(square)^-3*(9/4)^-3=4^-3` 

Wykładniki potęg są takie same więc mnożymy podstawy potęg. 

`(strike2^1/strike3^1*square*strike9^3/strike4^2)^-3=4^-3`  

`(square*3/2)^-3=4^-3` 

Zatem:
`square*3/2=4 \ \ \ \ \ \ \ |*2/3` 
`square=8/3` 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`II. \ (-2,5)^-5:(1 1/4)^-5*(square)^-5=6^-5`  

Wykładniki potęg są takie same więc dzielimy oraz mnożymy podstawy potęg. 

`(-2,5:1,25*square)^-5=6^-5` 

`(-2*square)^-5=6^-5` 

Zatem:
`-2*square=6 \ \ \ \ \ \ \ |:(-2)` 
`square=-3` 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`III. \ (2 2/3)^-7:(square)^-7=(-2)^-7` 

Wykładniki potęg są takie same więc dzielimy podstawy potęg. 

`(2 2/3:square)^-7=(-2)^-7` 

Zatem:

`2 2/3:square=-2` 
`8/3:square=-2 \ \ \ \ \ \ \ |*square`  
`8/3=-2*square \ \ \ \ \ \ \ \ \|*(-1/2)`  
`square=-8/6` 

`square=-4/3`     
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 

`IV. \ (square)^-2*(-2/3)^-2:(-1 2/5)^-2=(5/7)^-2 ` 

Wykładniki potęg są takie same więc dzielimy oraz mnożymy podstawy potęg. 

`(square*(-2/3):(-1 2/5))^-2=(5/7)^-2` 

Zatem:
`square*(-2/3):(-1 2/5)=5/7` 

`square*(-2/3):(-7/5)=5/7 \ \ \ \ \ \ |*(-7/5)` 

`square*(-2/3)=-1\ \ \ \ \ \ \ |*(-3/2)` 

`square=3/2`  

 

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka wokół nas 3. Zeszyt ćwiczeń cz. 1
Autorzy: Barbara Podobińska, Teresa Przetacznik-Dąbrowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby podzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w lewo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą dzielimy (czyli w 10, 100, 1000 itd.)

Przykłady:

  • $$0,34÷10= 0,034$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w lewo
  • $$311,25÷100= 3,1125$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w lewo
  • $$53÷1000= 0,053$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w lewo
Oś liczbowa

Oś liczbowa to prosta, na której każdemu punktowi jest przypisana dana wartość liczbowa, zwana jego współrzędną.

Przykład:

osie liczbowe

Odcinek jednostkowy na tej osi to część prostej między -1 i 0.

Po prawej stronie od 0 znajduje się zbiór liczb nieujemnych, a po lewej zbiór liczb niedodatnich. Grot strzałki wskazuje, że w prawą stronę rosną wartości współrzędnych. Oznacza to, że wśród wybranych dwóch współrzędnych większą wartość ma ta, która leży po prawej stronie (względem drugiej współrzędnej).

Zobacz także
Udostępnij zadanie