Matematyka

Matematyka 5. Ćwiczenia podstawowe (Zeszyt ćwiczeń, GWO)

Oblicz w pamięci: 4.67 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

`"a)"\ 47+5=52`

W pamięci możemy dodawać liczby do całych dziesiątek, a potem pozostałą część, czyli:

`47+5=47+3+2=50+2=52`

 

`52+9=61`

`8+46=54`

`7+68=75`

 

`"b)"\ 72+18=90`

Możemy wykonac w pamięci obliczenia:

`72+18=72+10+8=82+8=90`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ )`

`27+43=70`

W pamięci możemy obliczyć:

`27+43=27+40+3=67+3=70`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ )`

`51+39= 90`

W pamięci możemy obliczyć:

`51+39=51+30+9=81+9=90`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ )`

`26+54=80`

W pamięci możemy obliczyć:

`26+50+4=76+4=80`

 

`"c)"\ 25+17=42`

Możemy w pamięci obliczyć:

`25+17=25+10+7=35+7=42`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ )`

`49+35=84`

Możemy w pamięci obliczyć:

`49+35=49+30+5=79+5=84`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ )`

`57+36=93`

Możemy obliczyć w pamięci:

`57+36=57+30+6=87+6=93`

`ul(\ \ \ \ \ \ \ )`

`63+28=91`

W pamięci możemy obliczyć:

`63+28=63+20+8=83+8=91`

 

`"d)"\ 121+30=151`

`140+34=174`

`137+40=177`

`150+45=195`

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 5. Ćwiczenia podstawowe
Autorzy: Mariola Tokarska, Agnieszka Orzeszek, Piotr Zarzycki
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Kolejność wykonywania działań

Przy rozwiązywaniu bardziej skomplikowanego działania, najważniejsze jest zachowanie kolejności wykonywania działań.

Kolejność wykonywania działań:

  1. Wykonywanie działań w nawiasach;

  2. Potęgowanie i pierwiastkowanie;

  3. Mnożenie i dzielenie (jeżeli w działaniu występuje dzielenie lub zarówno mnożenie, jak i dzielenie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej do prawej strony).
    Przykład: $$16÷2•5=8•5=40$$;

  4. Dodawanie i odejmowanie (jeżeli w działaniu występuje odejmowanie lub zarówno dodawanie, jak i odejmowanie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej strony do prawej).
    Przykład: $$24 - 6 +2 = 18 + 2 = 20$$.

Przykład:

$$(45-9•3)-4=(45-27)-4=18-4=14 $$
 
Ułamki dziesiętne i ich budowa
Ułamki dziesiętne to takie ułamki, których mianownikami są liczby 10, 100, 1000...

Przykłady:

  • $$1/{10}= 0,1$$
  • $$2/{100}= 0,02$$
  • $${15}/{100}= 0,15$$
  • $$3/{1000}= 0,003$$
  • $${25}/{10}= 2,5$$

Ułamki dziesiętne zapisujemy bez użycia kreski ułamkowej, natomiast stosujemy przecinek (zwany przecinkiem dziesiętnym), który oddziela część całkowitą od części ułamkowej.
 

rys1
 

Pierwsze miejsce po przecinku oznacza części dziesiąte, drugie - części setne, trzecie - części tysiączne, czwarte - części dziesięciotysięczne itd.

Przykład:

cyfry po przecinku
 

Powyższy ułamek możemy rozpisać:

$$0,781= {700}/{1000}+{80}/{1000}+1/{1000}=7/{10}+8/{100}+1/{1000}$$ -> łatwo zauważyć, że 7 to części dziesiąte, 8 części setne, a 1 to części tysięczne.

  Ciekawostka

Zapis dziesiętny liczb został opracowany w XV wieku przez perskiego matematyka Al-Kaszi, w jego dziele Miftah al-hisab (Klucz do arytmetyki). Rozpowszechnienie zawdzięczamy jednak holenderskiemu uczonemu Simonowi Stevinowi, który 1585 r. w swej pracy De Thiende (Dziesięcina) omówił istotę ułamków dziesiętnych. Notacja Stevina odbiegała od obecnie stosowanej i była dość skomplikowana, została więc szybko zmieniona. Liczby z przecinkiem błyskawicznie przyjęły się i liczbę wymierną można było wyrazić już nie tylko w postaci ułamka zwykłego. Oddzielenie przecinkiem całości od części dziesiętnych było pomysłem angielskiego matematyka. J. Nepera.

Zobacz także
Udostępnij zadanie