Matematyka

Oblicz 4.55 gwiazdek na podstawie 11 opinii
  1. Liceum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

`a)\ (8-(-2 1/2))/(1 4/5:14/15-2)=(8+2 1/2)/(9/5:14/15-2)=(10 1/2)/(9/strike5^1*strike15^3/14-2)=(10 1/2)/(27/14-28/14)=`

`\ \ \ \ =(21/2)/(-1/14)=21/2:(-1/14)=21/strike2^1*(-strike14^7/1)=-147`  

 

`b)\ (3/5:9/10-2 1/5:(-1,1))/((2 1/3-3/4)*2 2/5)=(strike3^1/5*10/strike9^3-11/5:(-11/10))/((2 4/12-9/12)*12/5)=(10/15-strike11^1/5*(-10/strike11^1))/((1 16/12-9/12)*12/5)=`

`\ \ \ \ =(10/15+10/5)/(1 7/12*12/5)=(2/3+2)/(19/strike12^1*strike12^1/5)=(2 2/3)/(19/5)=(8/3)/(19/5)=8/3:19/5=8/3*5/19=40/57`         

 

`c)\ (2 1/3-3 1/2)/3:(5/12-5/6)=(2 2/6-3 3/6)/3:(5/12-10/12)=(-(3 3/6-2 2/6))/3:(-5/12)=(-1 1/6)/3:(-5/12)=`

` \ \ \ \  =(-7/6)/3:(-5/12)=(-7/6):3:(-5/12)=(-7/strike6^1)*1/3*(-strike12^2/5)=14/15`

 

`d)\ 4/5-[((-2)^3)/(0,2)+(0,6)/(0,02):6/5]=4/5-[(-8)/(0,2)+strike60^10/2*5/strike6^1]=4/5-[(-80)/2+50/2]=`

`\ \ \ \ =4/5-[-40+25]=4/5-(-15)=4/5+15=15 4/5`   

 

`e)\ (-strike(4,5)^(0,5)*2/strike9^1-1,6)/(-0,6*(-1,5)-(4,4:0,4))=(-1-1,6)/(0,9-44:4)=(-2,6)/(0,9-11)=(-2,6)/(-10,1)=(2,6)/(10,1)=26/101`

 

`f)\ 1/6*(-3)^2/(0,5)+(-2)^2/(0,3):(-1 7/9)=1/6*9/(0,5)+4/(0,3):(-16/9)=1/6*90/5+strike40^5/3*(-9/strike16^2)=`

`\ \ \ \ =1/6*18-45/6=3-15/2=3-7 1/2=-4 1/2`

 

DYSKUSJA
user profile image
Gość

0

2017-09-24
Dzięki za pomoc :)
Informacje
MATeMAtyka 1. Zakres podstawowy
Autorzy: Wojciech Babiański, Lech Chańko, Joanna Czarnowska
Wydawnictwo: Nowa Era
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Dodawanie ułamków dziesiętnych

Dodawanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do dodawania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki dodajemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecinka;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 1,57+7,6=?$$
    dodawanie-ulamkow-1 

    $$1,57+7,6=8,17 $$

Wzajemne położenie prostych

Dwie proste mogą się przecinać w punkcie, mogą być do siebie prostopadłe lub równoległe.

  1. Proste przecinające się w punkcie P – proste mające jeden punkt wspólny.

    prosteprzecinajace
     
  2. Proste prostopadłe – to proste przecinające się pod kątem prostym.

    Jeśli proste a i b są prostopadłe (inaczej mówiąc prosta a jest prostopadła do prostej b), zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a⊥b$$. Dwie proste prostopadłe tworzą cztery kąty proste

    prostekatprosty
     
  3. Proste równoległe – to proste nie mające punktów wspólnych lub pokrywające się.

    Jeżeli proste a i b są równoległe (inaczej mówiąc prosta a jest równoległa do prostej b), to zapisujemy to symbolicznie w następujący sposób: $$a∥b$$.
     

    proste-rownlegle
Zobacz także
Udostępnij zadanie