Matematyka

Oblicz: 4.7 gwiazdek na podstawie 20 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

`a) \ 5^3=5*5*5=25*5=125` 

`\ \ \ 2^5=2*2*2*2*2=4*2*2*2=8*2*2=16*2=32` 

`\ \ \ (-3)^4=(-3)*(-3)*(-3)*(-3)=9*(-3)*(-3)=-27*(-3)=81` 

`\ \ \ (-4)^3=(-4)*(-4)*(-4)=16*(-4)=-64` 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`b) \ 0^6=0*0*0*0*0*0=0` 

`\ \ \ (1 3/7)^1=1 3/7` 

`\ \ \ (-1)^4=(-1)*(-1)*(-1)*(-1)=1*(-1)*(-1)=-1*(-1)=1` 

`\ \ \ (-10)^0=1` 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`c) \ (1/2)^5=1/2*1/2*1/2*1/2*1/2=1/4*1/2*1/2*1/2=1/8*1/2*1/2=1/16*1/2=1/32` 

`\ \ \ (-3/5)^4=(-3/5)*(-3/5)*(-3/5)*(-3/5)=9/25*(-3/5)*(-3/5)=` 
`\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ =(-27/125)*(-3/4)=81/625`    

`\ \ \ 0,2^6=0,2*0,2*0,2*0,2*0,2*0,2=0,04*0,2*0,2*0,2*0,2=` 
`\ \ \ \ \ \ \ \ \ =0,008*0,2*0,2*0,2=0,0016*0,2*0,2=0,00032*0,2=0,000064` 

`(-0,03)^3=(-0,03)*(-0,03)*(-0,03)=0,0009*(-0,03)=-0,000027` 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`d) \ (-1,1)^2=(-1,1)*(-1,1)=1,21` 

`\ \ \ (1 1/4)^3=(5/4)^3=5/4*5/4*5/4=25/16*5/4=125/64=1 61/64` 

`\ \ \ (-2 1/5)^3=(-11/5)^3=(-11/5)*(-11/5)*(-11/5)=121/25*(-11/5)=`          
`\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ =-1331/125=-10 81/125` 

`\ \ \ 1,3^2=1,3*1,3=1,69` 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 

`e) \ -3^4=-(3*3*3*3)=-(9*3*3)=-(27*3)=-81` 

`\ \ \ -(-1,5)^3=-"["(-1,5) *(-1,5)*(-1,5)"]"=-"["2,25*(-1,5)"]"=-(-3,375)=3,375` 

`\ \ \ -1,1^2=-1,1*1,1=-1,21` 

`\ \ \ -(-2/3)^4=-[(-2/3)*(-2/3)*(-2/3)*(-2/3)]=-[4/9*(-2/3)*(-2/3)]=`                    
`\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ =-[-8/27*(-2/3)]=-16/81` 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`f) \ (2^3)/3=(2*2*2)/3=8/3=2 2/3` 

`\ \ \ (-3)^2/2=((-3)*(-3))/2=9/2=4 1/2` 

`\ \ \ 2/3^2=2/(3*3)=2/9` 

`\ \ \ (-5^3)/(-3)^2=(-(5*5*5))/((-3)*(-3))=(-125)/(9)=-13 8/9`       

DYSKUSJA
user profile image
Marcin Szukieć

1

2017-09-06
czemu pod punktem e są kwadratowe nawiasy ?
user profile image
Agnieszka

6745

2017-09-07
@Marcin Szukieć Cześć, w matematyce stosujemy nawisy: (), [] i {}. Jeżeli użyliśmy nawiasów okrągłych (), to aby wyróżnić kolejność działań powinniśmy / możemy użyć nawiasów kwadratów []. Pozdrawiamy!
Informacje
Matematyka z plusem 2
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Największy wspólny dzielnik (nwd)

Największy wspólny dzielnik (NWD) dwóch liczb naturalnych jest to największa liczba naturalna, która jest dzielnikiem każdej z tych liczb.

Przykłady:

  • Największy wspólny dzielnik liczb 6 i 9 to liczba 3.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 6: 1, 2, 3, 6;
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 9: 1, 3, 9;
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 6 i 9. Jest to 3.
  • Największy wspólny dzielnik liczb 12 i 20 to liczba 4.

    1. Wypiszmy dzielniki liczby 12: 1, 2, 3, 4, 6, 12;
    2. Wypiszmy dzielniki liczby 20: 1, 2, 4, 5, 10, 20;
    3. Wśród dzielników wyżej wypisanych szukamy największej liczby, która jest zarówno dzielnikiem 12 i 20. Jest to 4.
Dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby podzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w lewo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą dzielimy (czyli w 10, 100, 1000 itd.)

Przykłady:

  • $$0,34÷10= 0,034$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w lewo
  • $$311,25÷100= 3,1125$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w lewo
  • $$53÷1000= 0,053$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w lewo
Zobacz także
Udostępnij zadanie