Matematyka

Zmiany w sieci dróg publicznych i ich obciążeniu. 4.33 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

Zmiany w sieci dróg publicznych i ich obciążeniu.

4
 Zadanie

5
 Zadanie

I. - 40.5,  451 

Długość dróg publicznych o twardej nawierzchni w 2007 roku wynosiła 258,9 tys. km.
Długość dróg publicznych o twardej nawierzchni w 1990 roku wynosiła 218,4 tys. km. 
Różnica w długości dróg wynosiła:
`258,9 \ "tys.km" \ - \ 218,4 \ "tys.km" \ = \ 40,5 \ "tys.km"` 


Długość autostrad w 1990 roku to 212 km.
W 2007 roku długość autostrad wynosiła 663 km. 
Różnica w długości autostrad wynosiła:
`663 \ "km"-212 \ "km"=451 \ "km"` 

Dróg o twardej nawierzchni od 1990 roku do 2007 roku przybyło 40,5 tys. km, a autostrad 451 km.
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


II. - 2002, 2003, 2004

Długość autostrad nie zmieniła się w latach 2002 - 2003 oraz 2004 - 2005. 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


III. - 218,1 

Długość autostrad w 2007 roku to 663 km, a w 2011 roku to 881,1 km. 
Różnica w długościach wynosi:
`881,1 \ "km"-663 \ "km"=218,1 \ "km"` 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


IV. - 2

Liczba zarejestrowanych samochód w 2007 roku wynosiła 19 035 tys., a w 1990 roku 9 041 tys.
Obliczamy, ile razy więcej samochodów było zarejestrowanych w 2007 niż w 1990 roku.
`(19 \ 035"tys.")/(9 \ 041"tys.")~~2,1`  

Liczba zarejestrowanych samochodów wzrosła ponad 2 razy.    

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka wokół nas 2. Zeszyt ćwiczeń cz. 2
Autorzy: Barbara Podobińska, Teresa Przetacznik-Dąbrowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Pole prostokąta

Liczbę kwadratów jednostkowych potrzebnych do wypełnienia danego prostokąta nazywamy polem prostokąta.


Prostokąt o bokach długości a i b ma pole równe: $$P = a•b$$.

pole prostokąta

W szczególności: pole kwadratu o boku długości a możemy policzyć ze wzoru: $$P=a•a=a^2$$.

  Zapamiętaj

Przed policzeniem pola prostokąta pamiętaj, aby sprawdzić, czy boki prostokąta są wyrażone w takich samych jednostkach.

Przykład:

  • Oblicz pole prostokąta o bokach długości 2 cm i 4 cm.

    $$ P=2 cm•4 cm=8 cm^2 $$
    Pole tego prostokąta jest równe 8 $$cm^2$$.

Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Zobacz także
Udostępnij zadanie