Matematyka

Zmiany w sieci dróg publicznych i ich obciążeniu. 4.33 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 2 Klasa
  3. Matematyka

Zmiany w sieci dróg publicznych i ich obciążeniu.

4
 Zadanie

5
 Zadanie

I. - 40.5,  451 

Długość dróg publicznych o twardej nawierzchni w 2007 roku wynosiła 258,9 tys. km.
Długość dróg publicznych o twardej nawierzchni w 1990 roku wynosiła 218,4 tys. km. 
Różnica w długości dróg wynosiła:
`258,9 \ "tys.km" \ - \ 218,4 \ "tys.km" \ = \ 40,5 \ "tys.km"` 


Długość autostrad w 1990 roku to 212 km.
W 2007 roku długość autostrad wynosiła 663 km. 
Różnica w długości autostrad wynosiła:
`663 \ "km"-212 \ "km"=451 \ "km"` 

Dróg o twardej nawierzchni od 1990 roku do 2007 roku przybyło 40,5 tys. km, a autostrad 451 km.
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


II. - 2002, 2003, 2004

Długość autostrad nie zmieniła się w latach 2002 - 2003 oraz 2004 - 2005. 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


III. - 218,1 

Długość autostrad w 2007 roku to 663 km, a w 2011 roku to 881,1 km. 
Różnica w długościach wynosi:
`881,1 \ "km"-663 \ "km"=218,1 \ "km"` 
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


IV. - 2

Liczba zarejestrowanych samochód w 2007 roku wynosiła 19 035 tys., a w 1990 roku 9 041 tys.
Obliczamy, ile razy więcej samochodów było zarejestrowanych w 2007 niż w 1990 roku.
`(19 \ 035"tys.")/(9 \ 041"tys.")~~2,1`  

Liczba zarejestrowanych samochodów wzrosła ponad 2 razy.    

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka wokół nas 2. Zeszyt ćwiczeń cz. 2
Autorzy: Barbara Podobińska, Teresa Przetacznik-Dąbrowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Wielokrotności

Wielokrotność liczby to dana liczba pomnożona przez 1,2,3,4,5 itd.
Inaczej mówiąc, wielokrotność liczby n to każda liczba postaci 1•n, 2•n, 3•n, 4•n, 5•n ...

Przykłady:

  • wielokrotnością liczby 4 jest:
    • 4, bo $$4=1•4$$
    • 8, bo $$8=2•4$$
    • 12, bo $$12=3•4$$
    • 16, bo $$16=4•4$$
    • 20, bo $$20=5•4$$
       
  • wielokrotnością liczby 8 jest:
    • 8, bo $$8=1•8$$
    • 16, bo $$16=2•8$$
    • 24, bo $$24=3•8$$
    • 32, bo $$32=4•8$$
    • 40, bo $$40=5•8$$
Kwadraty i sześciany liczb

Iloczyn jednakowych czynników możemy zapisać krócej - w postaci potęgi.

  1. Iloczyn dwóch takich samych liczb (czynników) nazywamy kwadratem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi drugiej.
    Przykład:
    $$5•5=5^2 $$, czytamy: „kwadrat liczby pięć” lub „pięć do potęgi drugiej”

  2. Iloczyn trzech takich samych czynników nazywamy sześcianem tej liczby (czynnika) lub mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiona do potęgi trzeciej.
    Przykład:
    $$7•7•7=7^3$$, czytamy: „sześcian liczby siedem” lub „siedem do potęgi trzeciej”

  3. Gdy występuje iloczyn więcej niż trzech takich samych czynników mówimy, że dana liczba (czynnik) jest podniesiony do potęgi takiej ile jest czynników.
    Przykład:
    $$3•3•3•3•3=3^5 $$, czytamy: „trzy do potęgi piątej”

    $$2•2•2•2•2•2•2=2^7 $$, czytamy: „dwa do potęgi siódmej”
     

potegi-nazewnictwo
Zobacz także
Udostępnij zadanie