Matematyka

Matematyka 2001. Zeszyt ćwiczeń cz. 2 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)

Doświadczenie losowe polega na 4.33 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Doświadczenie losowe polega na

4
 Zadanie

5
 Zadanie

Zapiszmy możliwe wyniki doświadczenia w tabelce: 

 

`*`  `1`  `2`  `3` 
`1`  `1`  `2`  `3` 
`2`  `2`  `4`  `6` 
`3`  `3`  `6`  `9` 

 

 

`a)` 

Jedną linią podkreślimy wyniki parzyste, a dwoma liniami - wyniki nieparzyste.

 

`*`   `1`   `2`   `3`  
`1`   `ul(ul(1))`    `ul2`   `ul(ul3)`   
`2`   `ul2`    `ul4`    `ul6`  
`3`   `ul(ul3)`    `ul6`   `ul(ul9)`   

 

Wyniki parzyste możemy otrzymać na 5 sposóbów, a wyniki nieparzyste - na 4 sposoby. 

 

Należy więc zaznaczyć odpowiedź A. 

 

 

 

`b)` 

`I\ -\ B` 

Możemy wylosować na przykład parę (1, 3), więc zdarzenie jest możliwe. 

 

 

`II\ -\ B` 

Możemy na przykład wylosować parę (1, 2), więc zdarzenie jest możliwe. 

 

 

`III\ -\ C` 

Największy możliwy wynik to 9. 

 

 

`IV\ -\ A` 

Wszystkie możliwe wyniki to 1, 2, 3, 4, 6 lub 9.

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001. Zeszyt ćwiczeń cz. 2
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Dzielenie z resztą

Na początek zapoznajmy się z twierdzeniem o dzieleniu z resztą, które brzmi następująco:
"Dla pary liczb całkowitych a i b (gdzie b ≠ 0) istnieją liczby całkowite q i r, dla których spełnione jest równanie a = qb + r, gdzie 0 ≤ r < │b│. Liczby q i r nazywa się odpowiednio ilorazem i resztą z dzielenia a przez b."

Innymi słowy, dzielenie z resztą to takie dzielenie, w którym iloraz nie jest liczbą całkowitą.

Przykład obliczania reszty z dzielenia:

  1. Podzielmy liczbę 23 przez 3.
  2. Wynikiem dzielenia nie jest liczba całkowita (nie dzieli się równo). Maksymalna liczba trójek, które zmieszczą się w 23 to 7.
  3. $$7 • 3 = 21$$
  4. Różnica między liczbami 23 i 21 wynosi 2, zatem resztą z tego dzielenia jest liczba 2.
  5. Poprawny zapis działania: $$21÷3=7$$ $$r.2$$

Przykłady:

  • $$5÷2=2$$ r. 1
  • $$27÷9=3$$ r. 0
  • $$(-8)÷(-3)=3 r. 1$$
  • $$(-15)÷4=-3$$ .r -3 lub $$(-15)÷4=-4$$ r. 1

  Zapamiętaj

Reszta jest zawsze mniejsza od dzielnika.

Mnożenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby pomnożyć ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w prawo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą mnożymy (czyli w 10, 100, 1000 itd.).

Przykłady:

  • $$0,253•10= 2,53$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w prawo
  • $$3,007•100= 300,7$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w prawo
  • $$0,024•1000= 24$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w prawo
Zobacz także
Udostępnij zadanie