Matematyka

Matematyka 2001 (Podręcznik, WSiP)

Plecak pierwszoklasisty waży średnio ... 4.25 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Plecak pierwszoklasisty waży średnio ...

1
 Zadanie
2
 Zadanie
3
 Zadanie

4
 Zadanie

5
 Zadanie
6
 Zadanie

Plecak pierwszoklasisty waży 3 kg. 

Rok szkolny ma 175 dni. 

Obliczamy jaki ciężar przenosi pierwszoklasista w ciagu roku. 
Musimy więc wagę plecaka pomnożyć razy ilość dni roku szkolnego. 
`175*3 \ "kg"=100*3 \ "kg"+70*3 \ "kg"+5*3 \ "kg"=` 
`=300 \ "kg"+210 \ "kg"+15 \ "kg"=525 \ "kg"` 

Pierwszoklasista przeniesie w ciągu roku 525 kg. 

Plecak piątoklasisty waży 7 kg. 

Rok szkolny ma 175 dni. 

Obliczamy jaki ciężar przenosi piątoklasista w ciągu roku. 
Musimy więc wagę plecaka pomnożyć razy ilość dni roku szkolnego. 
`175*5 \ "kg"=100*5 \ "kg"+70*5 \ "kg"+5*5 \ "kg"=` 
`=500 \ "kg"+350 \ "kg"+25 \ "kg"=875 \ "kg"` 

Piątoklasista przeniesie w ciągu roku 875 kg. 


Obliczamy o ile większy ciężar przeniesie w ciągu roku piątoklasista. 
`875 \ "kg"-525 \ "kg"=875 \ "kg"-500 \ "kg"-25 \ "kg"=` 
`=375 \ "kg"-25 \ "kg"=350 \ "kg"` 


Odpowiedź:
W ciągu roku piątoklasista przeniesie ciężar o 350 kg większy niż pierwszoklasista. 

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Dodawanie pisemne

Krok po kroku jak wykonywać dodawanie pisemne:

  1. Składniki zapisujemy jeden pod drugim tak, by cyfry jedności tworzyły jedną kolumnę, cyfry dziesiątek – drugą, cyfry setek – trzecią, itd. (czyli cyfry liczb wyrównujemy do prawej strony), a następnie oddzielamy je poziomą kreską.

    dodawanie1
     
  2. Dodawanie prowadzimy od strony prawej do lewej. Najpierw dodajemy jedności, czyli ostatnie cyfry w dodawanych liczbach – w naszym przykładzie będzie to 9 i 3. Jeżeli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie jedności pod kreską piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny dziesiątek.
    W naszym przykładzie mamy $$9 + 3 = 12$$, czyli w kolumnie jedności piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny dziesiątek.

    dodawanie2
     
  3. Następnie dodajemy dziesiątki naszych liczb wraz z cyfrą przeniesioną i postępujemy jak poprzednio, czyli jeśli uzyskana suma jest większa od 9, to w kolumnie dziesiątek piszemy cyfrę jedności tej sumy, a pozostałą cyfrę sumy przenosimy do kolumny setek.
    W naszym przykładzie otrzymamy: $$1 + 5 + 6 = 12$$, czyli w kolumnie dziesiątek piszemy 2, a 1 przenosimy do kolumny setek.

    dodawanie3
     
  4. Dodajemy cyfry setek wraz z cyfrą przeniesioną i wynik zapisujemy pod kreską.
    W naszym przykładzie mamy: $$1+2+1=4$$ i wynik ten wpisujemy pod cyframi setek.

    dodawanie4
     
  5. W rezultacie opisanego postępowania otrzymujemy wynik dodawania pisemnego.
    W naszym przykładzie sumą liczb 259 i 163 jest liczba 422.

Kolejność wykonywania działań

Przy rozwiązywaniu bardziej skomplikowanego działania, najważniejsze jest zachowanie kolejności wykonywania działań.

Kolejność wykonywania działań:

  1. Wykonywanie działań w nawiasach;

  2. Potęgowanie i pierwiastkowanie;

  3. Mnożenie i dzielenie (jeżeli w działaniu występuje dzielenie lub zarówno mnożenie, jak i dzielenie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej do prawej strony).
    Przykład: $$16÷2•5=8•5=40$$;

  4. Dodawanie i odejmowanie (jeżeli w działaniu występuje odejmowanie lub zarówno dodawanie, jak i odejmowanie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej strony do prawej).
    Przykład: $$24 - 6 +2 = 18 + 2 = 20$$.

Przykład:

$$(45-9•3)-4=(45-27)-4=18-4=14 $$
 
Zobacz także
Udostępnij zadanie