Matematyka

Spójrz na rysunek ... 4.13 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Szkoła podstawowa
  2. 5 Klasa
  3. Matematyka

Spójrz na rysunek ...

1
 Zadanie

  • Ponieważ maszynka wyrzuca liczby dwa razy większe, więc jeżeli do maszynki wpadło liczba 5, to wypaść musi liczba dwa razy większa, czyli 10. Pierwszy znak zapytania zastępujemy 10.

Wiemy, że z maszynki wypadła liczba 4. Jest to liczba dwa razy większa od liczby, która została wrzucona. Liczba wrzucona musiała być więc dwa razy mniejsza od 4. Liczba dwa razy mniejsza od 4 to 2. Drugi znak zapytania zastępujemy 2.

Wrzucono do maszynki liczbę 1/2. Z maszynki wypada liczba dwa razy większa, czyli musimy 1/2 pomnożyć przez 2.

`1/2*2=(1*strike2^1)/strike2^1=1/1=1` 

Z maszynki wypadnie wówczas liczba 1. Trzeci znak zapytania należy zastąpić 1.

Wiemy, że z maszynki wypadła liczba 3. Jest to liczba dwa razy większa od liczby, którą wrzucono. Liczba wrzucona musiała być więc dwa razy mniejsza od 3. Liczba dwa razy mniejsza od 3 to 3/2Drugi znak zapytania zastępujemy liczbą 3/2.

 

  • Aby z maszynki wypadła 5, do maszynki musimy rzucić liczbę dwa razy mniejszą, czyli liczbę 5/2. Jeżeli do maszynki wpadnie 3,5 wówczas wypadnie liczba dwa razy większa, czyli 7.

 

  • Druga maszynka zmniejsza liczby wpadające dwa razy.

 

  • Jeżeli do maszynki wpadnie liczba 14, wówczas wypadnie liczba dwa razy mniejsza, czyli 7. Jeśli wpadnie liczba 11, to wypadnie liczba dwa razy mniejsza, czyli 11/2.

 

  • Jeżeli chcemy, aby wypada z maszynki 5, wówczas musimy wrzucić do niej liczbę dwa razy większą, czyli 10. Jeżeli wyjdzie z maszynki 60, to musiało do niej wpaść 120.
DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Zamiana ułamka dziesiętnego na zwykły

Licznikiem ułamka zwykłego jest liczba naturalna jaką utworzyłyby cyfry ułamka dziesiętnego, gdyby nie było przecinka, mianownikiem jest liczba zbudowana z cyfry 1 i tylu zer, ile cyfr po przecinku zawiera ułamek dziesiętny.

Przykłady:

  • $$0,25 = {25}/{100}$$ ← licznikiem ułamka zwykłego jest liczba 25 (ponieważ taką liczbę tworzą cyfry ułamka dziesiętnego bez przecinka), mianownikiem ułamka zwykłego jest liczba zbudowana z 1 oraz z dwóch zer, czyli liczba 100, ponieważ dwie cyfry stoją po przecinku,

  • $$4,305={4305}/{1000}$$ ← licznikiem ułamka zwykłego jest liczba 4305 (ponieważ taką liczbę tworzą cyfry ułamka dziesiętnego bez przecinka), mianownikiem ułamka zwykłego jest liczba zbudowana z 1 oraz z trzech zer, czyli liczba 1000, ponieważ trzy cyfry stoją po przecinku.

Wielokrotności

Wielokrotność liczby to dana liczba pomnożona przez 1,2,3,4,5 itd.
Inaczej mówiąc, wielokrotność liczby n to każda liczba postaci 1•n, 2•n, 3•n, 4•n, 5•n ...

Przykłady:

  • wielokrotnością liczby 4 jest:
    • 4, bo $$4=1•4$$
    • 8, bo $$8=2•4$$
    • 12, bo $$12=3•4$$
    • 16, bo $$16=4•4$$
    • 20, bo $$20=5•4$$
       
  • wielokrotnością liczby 8 jest:
    • 8, bo $$8=1•8$$
    • 16, bo $$16=2•8$$
    • 24, bo $$24=3•8$$
    • 32, bo $$32=4•8$$
    • 40, bo $$40=5•8$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie