Matematyka

Które z jednomianów po uporządkowaniu przyjmują postać zapisaną w ramce? 4.33 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Które z jednomianów po uporządkowaniu przyjmują postać zapisaną w ramce?

3
 Zadanie

4
 Zadanie

5
 Zadanie
6
 Zadanie
7
 Zadanie
8
 Zadanie

Porządkowanie jednomianów polega na zapisaniu ich w jak najprostszej postaci. Najpierw liczba, później litery w kolejności alfabetycznej. 

Sprawdzamy, które z jednomianów po uporządkowaniu przyjmują podaną postać (podkreślone numery przyjmują podaną postać).


`a) \ 30a^2` 

`ul(ul(I.)) \ 5a*6a=5*6*a*a=30a^2`

`ul(ul(II.)) \ -2a*(-5)*3a=-2*(-5)*3*a*a=30a^2`

`III. \ 6a^2*5a^2=6*5*a^2*a^2=30a^4`

`ul(ul(IV.)) \ -15a*(-2)a=-15*(-2)*a*a=30a^2`

`V. \ 6a*2a*4a=6*2*4*a*a*a=48a^3`

Podaną postać przyjmują jedmoniamy: I, II i IV.
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`b) \ 12x^3` 

`ul(ul(I.)) \ 4x^2*3x=12x^3`

`ul(ul(II.)) \ -6x*(-2)x^2=12x^3`

`ul(ul(III.)) \ 12x*x*x=12x^3`

`IV. \ 3x^2*4x^2=12x^4`

`ul(ul(V.)) \ 2x*3x*2x=12x^3`

Podaną postać przyjmują jedmoniamy: I, II, III i V.
`ul(ul( \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))` 


`c) \ 100p^3` 

`I. \ 5p^2*20p^2=100p^4`

`ul(ul(II.)) \ 2p*10p*5p=100p^3`

`ul(ul(III.)) \ -4p*(-25)p^2=100p^3`

`IV. \ 5p^2*40p=200p^3`

`ul(ul(V.)) \ -10p*p*(-10)p=100p^3`

Podaną postać przyjmują jedmoniamy: II, III i V.

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka z plusem 1
Autorzy: Jacek Lech, Marek Pisarski , Marcin Braun
Wydawnictwo: GWO
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Porównywanie ułamków

Porównywanie dwóch ułamków polega na stwierdzeniu, który z nich jest mniejszy, który większy.

  • Porównywanie ułamków o takich samych mianownikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same mianowniki, to ten jest większy, który ma większy licznik

    Przykład:

    $$3/8$$ < $$5/8$$
     
  • Porównywanie ułamków o takich samych licznikach
    Jeżeli ułamki zwykłe mają takie same liczniki, to ten jest większy, który ma mniejszy mianownik.

    Przykład:

    $$4/5$$ > $$4/9$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie