Matematyka

Matematyka 2001 (Podręcznik, WSiP)

Po jaki kąt zakreśli godzinowa wskazówka zegara 4.5 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Po jaki kąt zakreśli godzinowa wskazówka zegara

10
 Zadanie
11
 Zadanie
12
 Zadanie

14
 Zadanie

15
 Zadanie

a)

Wskazówka minutowa zakreśla pełen obrót- 360o, w czasie 24 godzin. Obliczmy jaka część tego czasu to 3 godziny:

`(3h)/(24h)=1/8`

Taką samą część kąta pełnego zakreśli w tym czasie wskazówka godzinowa:

`1/strike8^1*(strike360^45)^o=45^o`

W tym czasie wskazówka godzinowa zakreśli kąt 45o.

b)

 

Obliczmy jaką część doby stanowi 5 godzin:

`(5h)/(24h)=5/24`

Taką samą część kąta pełnego zakreśli w tym czasie wskazówka godzinowa:

`5/strike24^1*strike360^15=75^o`

W tym czasie wskazówka godzinowa zakreśli kąt 75o.

c)

`1 h / 20 min= 1 1/3 h`

Obliczmy jaka to część doby :

`(1 1/3h)/(24h)=(4/3h)/(24h)=strike4^1/3*1/strike24^6=1/18`

Taką samą część kąta pełnego zakreśli w tym czasie wskazówka godzinowa:

`1/strike18^1*strike360^20=20^o`

W tym czasie wskazówka godzinowa zakreśli kąt 20o.

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Monika

10349

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Równość ułamków

Każdy ułamek można zapisać na nieskończoną ilość sposobów. Dokonując operacji rozszerzania lub skracania otrzymujemy ułamek, który jest równy ułamkowi wyjściowemu.

Pamiętajmy jednak, że każdy ułamek można rozszerzyć, jednak nie każdy ułamek można skrócić. Ułamki, których nie da się już skrócić nazywamy ułamkami nieskracalnymi.

  • Rozszerzanie ułamków - mnożymy licznik i mianownik przez tą sama liczbę różną od zera; ułamek otrzymamy w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Rozszerzmy ułamek $$3/5$$ przez 3, czyli licznik i mianownik mnożymy przez 3:

      $$3/5=9/{15}={27}/{45}=...$$
       
  • Skracanie ułamków - dzielimy licznik i mianownik przez tą samą liczbę różną od zera; ułamek otrzymany w ten sposób jest równy ułamkowi wyjściowemu.

    Przykład:

    • Skróćmy ułamek $$8/{16}$$ przez 2, czyli licznik i mianownik dzielimy przez 2:

      $$8/{16}=4/8=2/4=1/2$$ 
 
Wielokrotności

Wielokrotność liczby to dana liczba pomnożona przez 1,2,3,4,5 itd.
Inaczej mówiąc, wielokrotność liczby n to każda liczba postaci 1•n, 2•n, 3•n, 4•n, 5•n ...

Przykłady:

  • wielokrotnością liczby 4 jest:
    • 4, bo $$4=1•4$$
    • 8, bo $$8=2•4$$
    • 12, bo $$12=3•4$$
    • 16, bo $$16=4•4$$
    • 20, bo $$20=5•4$$
       
  • wielokrotnością liczby 8 jest:
    • 8, bo $$8=1•8$$
    • 16, bo $$16=2•8$$
    • 24, bo $$24=3•8$$
    • 32, bo $$32=4•8$$
    • 40, bo $$40=5•8$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie