Matematyka

Oblicz 100% liczby, jeśli ... 4.33 gwiazdek na podstawie 6 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Zadanie możemy rozwiązać na kilka sposobów.

a) 20% liczby wynosi 400.

I sposób:

Obliczamy wartość 1% . Następnie otrzymaną wartość mnozymy przez 100, aby otrzymać 100%.

Aby obliczyć 1% wystarczy podzielić 400 przez 20. 

`400:20=20`

1% szukanej liczby wynosi 20.

Mnożymy otrzymaną wartość przez 100.

`20*100=2000`

Szukana liczba to 2000.

 

b) 60% liczby wynosi 1200.

Sposób II:

Ukladamy równanie. Za "x" przyjmujemy szukaną liczbę.

`60%*x=1200`

`strike60^3/strike100^5*x=1200\ \ \ \ \ \ \ |*5/3`

`x=strike1200^400*5/strike3^1`

`x=2000`

Szukana liczba to 2000.

 

W pozostałych zadaniach bedzimy korzystać ze sposobu II, czyli bedziemy układać równania i szukać ich rozwiązań.

c) 120% liczby wynosi 3600.

Oznaczamy "x" - szukana liczba

`120%*x=3600`

`strike120^6/strike100^5*x=3600\ \ \ \ \ \ \ |*5/6`

`x=strike3600^600*5/strike6^1`

`x=3000`

Szukana liczba to 3000.

 

d) 0,25% liczby wynosi 100.

Oznaczamy "x" - szukana liczba

`0,25%*x=100`

`(0,25)/100*x=100\ \ \ \ \ \ \ \ |*100`

`0,25*x=10000\ \ \ \ \ \ \ |:0,25`

`x=40000` 

Szukana liczba to 40000.

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Wiedza
Kolejność wykonywania działań

Przy rozwiązywaniu bardziej skomplikowanego działania, najważniejsze jest zachowanie kolejności wykonywania działań.

Kolejność wykonywania działań:

  1. Wykonywanie działań w nawiasach;

  2. Potęgowanie i pierwiastkowanie;

  3. Mnożenie i dzielenie (jeżeli w działaniu występuje dzielenie lub zarówno mnożenie, jak i dzielenie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej do prawej strony).
    Przykład: $$16÷2•5=8•5=40$$;

  4. Dodawanie i odejmowanie (jeżeli w działaniu występuje odejmowanie lub zarówno dodawanie, jak i odejmowanie, to działania wykonujemy w kolejności w jakiej są zapisane od lewej strony do prawej).
    Przykład: $$24 - 6 +2 = 18 + 2 = 20$$.

Przykład:

$$(45-9•3)-4=(45-27)-4=18-4=14 $$
 
Zamiana ułamka dziesiętnego na zwykły

Licznikiem ułamka zwykłego jest liczba naturalna jaką utworzyłyby cyfry ułamka dziesiętnego, gdyby nie było przecinka, mianownikiem jest liczba zbudowana z cyfry 1 i tylu zer, ile cyfr po przecinku zawiera ułamek dziesiętny.

Przykłady:

  • $$0,25 = {25}/{100}$$ ← licznikiem ułamka zwykłego jest liczba 25 (ponieważ taką liczbę tworzą cyfry ułamka dziesiętnego bez przecinka), mianownikiem ułamka zwykłego jest liczba zbudowana z 1 oraz z dwóch zer, czyli liczba 100, ponieważ dwie cyfry stoją po przecinku,

  • $$4,305={4305}/{1000}$$ ← licznikiem ułamka zwykłego jest liczba 4305 (ponieważ taką liczbę tworzą cyfry ułamka dziesiętnego bez przecinka), mianownikiem ułamka zwykłego jest liczba zbudowana z 1 oraz z trzech zer, czyli liczba 1000, ponieważ trzy cyfry stoją po przecinku.

Zobacz także
Udostępnij zadanie