Matematyka

Matematyka 2001 (Podręcznik, WSiP)

Cenę towaru podwyższono ... 4.25 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Cenę towaru podwyższono ...

A
 Zadanie
B
 Zadanie
C
 Zadanie

D
 Zadanie

Cenę towaru podwyższono o 15%.

a) Towar przed podwyżką kosztował 1,6zł.

Obliczmy ile wynosi 15% z 1,6zł.

`15%*1,6=15/100*1,6=24/100=0,24`

15% z 1,6zł wynosi 0,24zł.

Do poczatkowej ceny dodajmy 0,24zł:

`1,6+0,24=1,84`

Towar po podwyżce kosztuje 1,84zł.

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ ))`

b) Towar przed podwyżką kosztował 35zł.

Obliczmy ile wynosi 15% z 35zł.

`15%*35=strike15^3/strike100^20*35=3/strike20^4*strike35^7=21/4=5 1/4=5,25`

15% z 35zł wynosi 5,25zł.

Do poczatkowej ceny dodajmy 5,25zł:

`35+5,25=40,25`

Towar po podwyżce kosztuje 40,25zł. 

`ul(ul(\ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ \ ))`

c) Towar przed podwyżką kosztował 240zł.

Obliczmy ile wynosi 15% z 240zł.

`15%*240=strike15^3/strike100^20*240=720/20=36`

15% z 240zł wynosi 36zł.

Do poczatkowej ceny dodajmy 36zł:

`240+36=276`

Towar po podwyżce kosztuje 276zł. 

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Odejmowanie ułamków dziesiętnych

Odejmowanie ułamków dziesiętnych sposobem pisemnym jest bardzo podobne do odejmowania liczb naturalnych:

  1. Ułamki podpisujemy tak, aby przecinek znajdował się pod przecinkiem ( cyfra jedności pod cyfrą jedności, cyfra dziesiątek pod cyfrą dziesiątek, cyfra setek pod cyfrą setek itd.);
  2. W miejsce brakujących cyfr po przecinku można dopisać zera;
  3. Ułamki odejmujemy tak jak liczby naturalne, czyli działania prowadzimy od kolumny prawej do lewej i wykonujemy je tak, jak gdyby nie było przecina;
  4. W uzyskanym wyniku stawiamy przecinek tak, aby znajdował się pod napisanymi już przecinkami.

Przykład:

  • $$ 3,41-1,54=? $$
    odejmowanie-ulamkow

    $$ 3,41-1,54=1,87 $$  

Mnożenie pisemne
  1. Czynniki zapisujemy jeden pod drugim wyrównując do prawej.

    mnozenie1
     
  2. Mnożymy cyfrę jedności drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymany wynik zapisujemy pod kreską, wyrównując do cyfry jedności. Gdy przy mnożeniu jednej z cyfr drugiego czynnika przez jedności, dziesiątki i setki drugiego czynnika wystąpi wynik większy od 9, to cyfrę jedności tego wyniku zapisujemy pod kreską, natomiast cyfrę dziesiątek przenosimy do dziesiątek lub setek i dodajemy go do wyniku następnego mnożenia.

    W naszym przykładzie:
    4•3=12 , czyli 2 wpisujemy pod cyframi jedności, a 1 przenosimy do dziesiątek, następnie: 4•1=4, ale uwzględniamy przeniesioną 1, czyli mamy 4+1=5 i 5 wpisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie mamy 4•1=4 i 4 wpisujemy pod cyframi setek.

    mnozenie2
     
  3. Mnożymy kolejną cyfrę drugiego czynnika przez wszystkie cyfry pierwszego czynnika, a otrzymamy wynik zapisujemy pod poprzednim, wyrównując do cyfry dziesiątek.

    W naszym przykładzie:
    1•3=3 i 3 zapisujemy pod cyframi dziesiątek, następnie 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi setek, oraz 1•1=1 i 1 wpisujemy pod cyframi tysięcy.

    mnozenie3
     
  4. Po wykonaniu mnożeń, otrzymane dwa wyniki dodajemy do siebie według zasad dodawania pisemnego.

    mnozenie4
     
  5. W rezultacie wykonanych kroków otrzymujemy wynik mnożenia pisemnego. Iloczyn liczby 113 oraz 14 wynosi 1572.

Zobacz także
Udostępnij zadanie