Matematyka

Matematyka 2001 (Podręcznik, WSiP)

Wskaż równanie, które opisuje ... 4.63 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Wskaż równanie, które opisuje ...

1
 Zadanie
2
 Zadanie
3
 Zadanie

4
 Zadanie

a) Słoik dżemu kosztuje 3,50zł. Za 2 słoiki tego dżemu i 3 jednakowe czekolady Ania zapłaciła 16zł.

"x" oznacza cenę czekolady

Równanie opisujące przedstawioną sytuację to równanie IV:

`2*3,50+3x=16`

 

b) Ala jest o trzy lata starsza od Oli, a Jaś jest dwa razy starszy od Oli. Razem mają 63 lata.

Oznaczamy przez "x" wiek Oli, ponieważ zarówno wiek Ali jak i wiek Jasia jest uzalezniony od wieku Oli.

Dzięki temu damy radę zapisać wiek Ali i Jasia przy uzyciu "x".

"x" oznacza wiek Oli

x+3 - wiek Ali

2x - wiek Jasia

Równanie ma postać:

`x+x+3+2x=63`

Jest to równanie IV.

 

c) Obwód trapezu równoramiennego jest równy 42dm. Jedna z podstaw tego trapezu ma długośc 10dm i jest o 6dm krótsza od drugiej podstawy.

Jedna podstawa ma 10dm, druga 16dm (pierwsza podstawa jest o 6dm krótsz od drugiej, czyli innaczej mówiąc druga podstawa jest o 6dm dłuższa od pierwszej, więc ma 10+6=16dm)

Niewiadomą zostaje długość ramienia.

"x" oznacza długość jednego ramienia

Ponieważ jest to trójkąt równoramienny, więc ramiona mają taką samą długość. Stąd obwód możemy zapisać jako:

`10+16+x+x=42`

`10+16+2x=42`

Jest to równanie III.

 

d) Suma trzech liczb jest równa 48. Druga liczba jest trzy razy większa od pierwszej, a trzecia jest o dwa mniejsza od pierwszej.

Ponieważ możemy drugą i trzecią liczbę uzależnić od pierwszej, więc "x" oznacza pierwszą liczbę.

3x - druga liczba (bo jest trzy razy większa)

x-2 - trzecia liczba (jest o 2 mniejsza od pierwszej)

Równanie opisujące przedstawioną sytuację to równanie III:

`x+3x+x-2=48`

DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Przeliczanie jednostek – centymetry na metry i kilometry

W praktyce ważna jest umiejętność przeliczania 1 cm na planie lub mapie na ilość metrów lub kilometrów w terenie.

  • 1 m = 100 cm
  • 1 cm = 0,01 m
  • 1 km = 1000 m = 100000 cm
  • 1 m = 0,001 km
  • 1 cm = 0,00001 km

Przykłady na przeliczanie skali mapy:

  • skala 1:2000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 2000 cm w rzeczywistości, czyli 20 m policzmy: 2000 cm = 2000•0,01= 20 m
  • skala 1:30000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 30000 cm w rzeczywistości, czyli 300 m policzmy: 30000 cm = 30000•0,01= 300 m
  • skala 1:500000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 500000 cm w rzeczywistości, czyli 5 km policzmy: 500000 cm = 500000•0,00001= 5 km
  • skala 1:1000000 mówi nam, że 1 cm na mapie to 1000000 cm w rzeczywistości, czyli 10 km policzmy: 1000000 cm = 1000000•0,00001= 10 km
Dzielenie ułamków dziesiętnych przez 10, 100, 1000...

Aby podzielić ułamek dziesiętny przez 10, 100, 1000 itd. należy przesunąć przecinek w lewo o tyle miejsc ile jest zer w liczbie przez którą dzielimy (czyli w 10, 100, 1000 itd.)

Przykłady:

  • $$0,34÷10= 0,034$$ ← przesuwamy przecinek o jedno miejsce w lewo
  • $$311,25÷100= 3,1125$$ ← przesuwamy przecinek o dwa miejsca w lewo
  • $$53÷1000= 0,053$$ ← przesuwamy przecinek o trzy miejsca w lewo
Zobacz także
Udostępnij zadanie