Matematyka

Matematyka 2001. Zeszyt ćwiczeń cz. 1 (Zeszyt ćwiczeń, WSiP)

Wstaw w puste komórki tabeli odpowiednie liczby 4.38 gwiazdek na podstawie 8 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

Wstaw w puste komórki tabeli odpowiednie liczby

3
 Zadanie

4
 Zadanie

`ul("obliczenia")`

`2,4*(2 1/4+7,5)*0,1-8,8:1 1/10=2 4/10*(2 1/4+7 1/2)*1/10-8,8:1,1=`

`=2 2/5*(2 1/4+7 2/4)*1/10-8=12/5*9 3/4*1/10-8=`

`=strike12^3/5*39/strike4^1*1/10-8=117/50-8=2 17/50-8=2,34-8=-(8-2,34)=`

`=-(8-2-0,3-0,04)=-(6-0,3-0,04)=-5,66=-5 66/100=-5 33/50`

 

 

 

`7,35-7/8:2,8+2 1/4=7,35-7/8:28/10+2 1/4=7,35-strike7^1/8*10/strike28^4+2,25=`

`=7,35-10/32+2,25=9,6-10/32=9,6-5/16=9,6-25/80=9,6-(25*125)/(80*125)=`

`=9,6-3125/10000=9,6-0,3125=9,2875=9 2875/10000=9 575/2000=9 115/400=9 23/80 `

 

 

 

`[(32,8-7 3/4):0,05+17/20]*0,01=[(32,8-7,75):0,05+0,85]*0,01=`

`=[25,05:0,05+0,85]*0,01=[2505:5+0,85]*0,01=`

`=[501+0,85]*0,01=501,85*0,01=5,0185=5 185/10000=5 37/2000`

 

 

`3/4*(12,95*12/25+0,35):0,5=0,75*(12,95*0,48+0,35):0,5=`

`=0,75*(6,216+0,35):0,5=0,75*6,566:0,5=4,9245:0,5=49,245:5=9,849=9 849/1000`

 

 



wyrażenie
arytmetyczne
wartość wyrażenia przedstawiona w postaci
liczby mieszanej liczby dziesiętnej
`2,4*(2 1/4+7,5)*0,1-8,8:1 1/10`  `-5 33/50`  `-5,66` 
`7,35-7/8:2,8+2 1/4`  `9 23/80`  `9,2875` 
`[(32,8-7 3/4):0,05+17/20]*0,01`  `5 37/2000`  `5,0185` 
`3/4*(12,95*12/25+0,35):0,5`  `9 849/1000`  `9,849` 
DYSKUSJA
Informacje
Matematyka 2001. Zeszyt ćwiczeń cz. 1
Autorzy: Praca zbiorowa
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Masz wątpliwości co do rozwiązania?

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Odejmowanie ułamków zwykłych
  1. Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach – odejmujemy liczniki, a mianownik pozostawiamy bez zmian.

    Przykład:

    • $$5/6-2/6= 3/6= {3÷3}/{6÷3}=1/2$$

      Uwaga

    Gdy w wyniku odejmowania ułamków otrzymamy ułamek niewłaściwy, warto wyłączyć z niego całości.
    Często ułamek otrzymany w wyniku można skrócić, czyli podzielić licznik i mianownik przez tę samą liczbę.

  2. Odejmowanie ułamków o różnych mianownikach – najpierw sprowadzamy je do wspólnego mianownika (czyli tak je rozszerzamy lub skracamy, aby otrzymać w mianowniku taką samą liczbę), następnie wykonujemy odejmowanie.

    Przykład:

    • $$3/{10}- 1/5=3/{10}- {1•2}/{5•2}=3/{10}- 2/{10}=1/{10}$$
       
  3. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają takie same mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, a następnie wykonujemy odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= {2•3+1}/3-{1•3+1}/3=7/3-4/3=3/3=1$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które mają identyczne mianowniki.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/3= 2 + 1/3- 1 - 1/3= 2 – 1 + 1/3- 1/3= 1 + 0 = 1$$
       
  4. Odejmowanie liczb mieszanych, których składniki ułamkowe mają różne mianowniki.

    • I sposób – zamieniamy liczby mieszane na ułamki niewłaściwe, następnie sprowadzamy je do wspólnego mianowniku, a potem wykonujemy odejmowanie.

      Przykład:

      $$2 1/3- 1 1/2= {2•3+1}/3-{1•2+1}/2=7/3-3/2={7•2}/{3•2}-{3•3}/{2•3}={14}/6-9/6=5/6$$
    • II sposób – oddzielnie odejmujemy składniki całkowite i oddzielnie składniki ułamkowe, które musimy najpierw sprowadzić do wspólnego mianownika.

      Przykład:

      $$2 1/2- 1 1/3= 2 + 1/2- 1 - 1/3= 2 - 1 + 1/2-1/3= 1 +{1•3}/{2•3}-{1•2}/{3•2}= 1 + 3/6- 2/6= 1 + 1/6= 1 1/6$$
 
Wielokrotności

Wielokrotność liczby to dana liczba pomnożona przez 1,2,3,4,5 itd.
Inaczej mówiąc, wielokrotność liczby n to każda liczba postaci 1•n, 2•n, 3•n, 4•n, 5•n ...

Przykłady:

  • wielokrotnością liczby 4 jest:
    • 4, bo $$4=1•4$$
    • 8, bo $$8=2•4$$
    • 12, bo $$12=3•4$$
    • 16, bo $$16=4•4$$
    • 20, bo $$20=5•4$$
       
  • wielokrotnością liczby 8 jest:
    • 8, bo $$8=1•8$$
    • 16, bo $$16=2•8$$
    • 24, bo $$24=3•8$$
    • 32, bo $$32=4•8$$
    • 40, bo $$40=5•8$$
Zobacz także
Udostępnij zadanie