Matematyka

Matematyka wokół nas 1 (Zbiór zadań, WSiP)

W tabeli przedstawiono optymalne dawki 5.0 gwiazdek na podstawie 5 opinii
  1. Gimnazjum
  2. 1 Klasa
  3. Matematyka

W tabeli przedstawiono optymalne dawki

6
 Zadanie
7
 Zadanie

8
 Zadanie

9
 Zadanie

`ul(ul("wapń"))`

Najpierw musimy obliczyć, jaki procent stanowią wagi dla kolejnych wieków dziecka. 

Wszystkie będą miały jednakową wartość, bo wszędzie jest taka sama waga - 150 mg. 

`150/(8*150)=1/8=125/1000=(12,5)/100=12,5%`

 

 

`ul(ul("magnez"))`

Obliczamy, jaka jest łączna waga podanych dawek:

`25+35+45+55+65+75+85+95=480`

Obliczamy, jaki procent stanowią kolejne dawki: 

`25/480=0,05208...~~0,052=5,2%`

`35/480=0,0729...~~0,073=7,3%`

`45/480=0,09375~~0,094=9,4%`

`55/480=0,1145...~~0,115=11,5%`

`65/480=0,1354...~~0,135=13,5%`

`75/480=0,15625~~0,156=15,6%`

`85/480=0,17708...~~0,177=17,7%`

`95/480=0,1979...~~0,198=19,8%`

 

 

 

`ul(ul("żelazo"))`

Obliczamy, jaka jest łączna waga podanych dawek:

`2+2+3+4+5+6+7+8=37`

Obliczamy, jaki procent stanowią kolejne dawki: 

`2/37=0,05405...~~0,054=5,4%`

`3/37=0,08108...~~0,081=8,1%`

`4/37=0,1081...~~0,108=10,8%`

`5/37=0,1351...~~0,135=13,5%`

`6/37=0,1621...~~0,162=16,2%`

`7/37=0,1891...~~0,189=18,9%`

`8/37=0,2162...~~0,216=21,6%`

 

 

`ul(ul("cynk"))`

Obliczamy, jaka jest łączna waga podanych dawek:

`3+4+5+6+7+8+10+12=55`

Obliczamy, jaki procent stanowią kolejne dawki: 

`3/55=0,0545..~~0,055=5,5%`

`4/55=0,0727...~~0,073=7,3%`

`5/55=0,0909...~~0,091=9,1%`

`6/55=0,10909...~~0,109=10,9%`

`7/55=0,1272...~~0,127=12,7%`

`8/55=0,1454...~~0,145=14,5%`

`10/55=0,1818...~~0,182=18,2%`

`12/55=0,2181...~~0,218=21,8%`

 

Można zauwazyć, że wszystkie zapotrzebowanie na wszystkie składniki mineralne po za wapniem wzrasta wraz z wiekiem. Jedynie zapotrzebowanie na wapń jest stałe - niezależne od wieku. 

DYSKUSJA
Informacje
Autorzy: Ewa Duvnjak, Ewa Kokiernak-Jurkiewicz
Wydawnictwo: WSiP
Rok wydania:
Autor rozwiązania
user profile image

Nauczyciel

Ostatnie 7 dni na Odrabiamy w liczbach...
ROZWIĄZALIŚMY0ZADAŃ
zadania
wiadomości
ODPOWIEDZIELIŚMY NA0WIADOMOŚCI
NAPISALIŚCIE0KOMENTARZY
komentarze
... i0razy podziękowaliście
Autorom
Wiedza
Zamiana ułamka zwykłego na dziesiętny

Jeżeli ułamek zwykły posiada w mianowniku 10, 100, 1000, … to zamieniamy go na ułamek dziesiętny w następujący sposób: między cyframi liczby znajdującej się w liczniku danego ułamka zwykłego stawiamy przecinek tak, aby po przecinku było tyle cyfr, ile zer w mianowniku. Gdyby zabrakło cyfr przy stawianiu przecinka, to należy dopisać brakującą ilość zer.

Przykłady:

  • $$3/{10}= 0,3$$ ← przepisujemy liczbę 3 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${64}/{100}= 0,64$$ ← przepisujemy liczbę 64 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${482}/{1000} = 0,482$$ ← przepisujemy liczbę 482 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były trzy cyfry (bo w mianowniku mamy trzy zera); musimy dopisać 0, ponieważ brakuje nam cyfr przy stawianiu przecinka,

  • $${45}/{10}= 4,5$$ ← przepisujemy liczbę 45 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku była jedna cyfra (bo w mianowniku mamy jedno zero); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer,

  • $${2374}/{100}= 23,74$$ ← przepisujemy liczbę 2374 z licznika i stawiamy przecinek tak, aby po przecinku były dwie cyfry (bo w mianowniku mamy dwa zera); w tym przypadku nie ma potrzeby dopisywania zer.

  Uwaga

Istnieją ułamki zwykłe, które możemy rozszerzyć lub skrócić tak, aby otrzymać w mianowniku 10, 100, 1000,... Jednak nie wszystkie ułamki można zamienić na równe im ułamki dziesiętne, to znaczy tak rozszerzyć lub skrócić, aby otrzymać ułamek o mianowniku 10, 100, 1000 itd.

Przykłady ułamków, które dają się rozszerzyć lub skrócić, tak aby otrzymać ułamek dziesiętny:
$$1/2= {1•5}/{2•5}=5/{10}= 0,5$$
$$3/{20}= {3•5}/{20•5}= {15}/{100}= 0,15$$
$${80}/{400}= {80÷4}/{400÷4}={20}/{100}= 2/{10}= 0,2$$

Nie można natomiast zamienić na ułamek dziesiętny ułamka $$1/3$$. Ułamka tego nie można skrócić ani rozszerzyć tak, aby w mianowniku pojawiła się liczba 10, 100, 1000 itd.

Obwód

Obwód wielokąta to suma długości boków danego wielokąta.

  1. Obwód prostokąta – dodajemy długości dwóch dłuższych boków i dwóch krótszych.

    Zatem prostokąt o wymiarach a i b ma obwód równy:
    Obwód prostokąta: $$Ob = 2•a+ 2•b$$.

    Przykład: Policzmy obwód prostokąta, którego boki mają długości 6 cm i 8 cm.

    ob_kwadrat

    $$Ob=2•8cm+2•6cm=16cm+12cm=28cm$$
     

  2. Obwód kwadratu – dodajemy długości czterech identycznych boków, zatem wystarczy pomnożyć długość boku przez cztery.

    Zatem kwadrat o boku długości a ma obwód równy:
    Obwód kwadratu: $$Ob = 4•a$$.

    Przykład: Policzmy obwód kwadratu o boku długości 12 cm.

    ob_prostokat

    $$Ob=4•12cm=48cm$$

 
Zobacz także
Udostępnij zadanie